22,5 jaar cel voor agent Derek Chauvin die George Floyd doodde - https://nos.nl/l/2386640 Het is niet het maximale, maar ben blij dat ie een lange straf heeft gekregen.
Ja zo stond ik er ook eerst in, maar laatst sprak ik een Amerikaan. Nu snap ik de verdeeldheid qua mening daar beter. Die liet de zaak van de andere kant zien. Hoe floyd precies is overleden, waarom ze drugsgebruikers zo hard aanpakken, en nog een paar van die lichten. Moet er al de hele tijd over nadenken.
Gelukkig is hij iig niet vrijgesproken. Maar ik vraag me wel af wat het vonnis was geweest wanneer het een zwarte agent betrof die een witte man vermoordde. Hoogstwaarschijnlijk geen 22 jaar.
Die man vertelde dat Floyd overleden is aan een hartinfarct door zijn drugs gebruik. Dat ze nooit in beeld brengen hoeveel agenten er worden doodgeschoten of neergeschoten door drugs gebruikers of bij invallen. Nog maar niet te spreken over het aantal slachtoffers wat er ook onder burgers valt. Ik zag het verhaal van 1 kant, nu snap ik zijn kant wat beter. Had totaal niets NIETS te maken met zijn politieke voorkeur, hij was zelfs african american, zoals hij zelf zei.
Wij wonen er eig te ver vandaan om er een mening over te vormen, we hebben niet alle feiten in handen zeg maar.
Dus hij was sowieso gestorven als hij geen knie geklemd in zn nek had gehad? Als de agent had geluisterd dat hij geen adem meer kreeg?
De Amerikaan zei….als je kan gillen dat je geen lucht krijgt, heb je lucht genoeg. Achteraf bleek inderdaad dat de man al flink lichamelijk had geleden, zwaar drugs gebruiker. Je hoeft mij niet aan te vallen, ik belicht een kleine andere kant. Ik snap nu waarom er 2 kampen zijn daar.
Ik heb verder nooit het filmpje gezien, ik draai altijd mijn hoofd af bij zoiets. Vind ik zwaar respectloos om daar naar te kijken.
In het autopsie rapport staat toch echt dat hij om het leven is gekomen door verstikking. 8 minuten lang is zn nek dicht gedrukt ook toen hij al dood was. Dat maakt niks uit dat hij onderliggende gezondheidsklachten had.
Ik snap beide kanten wel, maar de hele BLM beweging wat eruit is voortgekomen tja, ik weet niet. In mijn ogen is het politiegeweld niet op 1 bepaalde groep gericht. Als je je omringt met problemen is het vragen om moeilijkheden... en soms is het de plek waarin je bent opgegroeid. En daar valt in Amerika nog veel aan te verbeteren, dat wel. Wel is de agent te ver gegaan en ik vind het terecht dat hij daarvoor gestraft is. Maar ik ben dus van mening dat hij met een blank persoon niet anders gehandeld zou hebben.
Als ik dit lees kan ik alleen maar blij voor je zijn dat jij het voorrecht hebt geen slachtoffer te zijn geweest van ethnisch profileren! Want ja, dat bestaat zeer zeker. Helaas vaak genoeg meegemaakt (niet ikzelf, wel mijn man). Niet alleen in de VS maar zeker ook in NL. Natuurlijk is dat nog iets anders dan geweld, maar vaak begint het wel bij personen van bepaalde afkomst vaker controleren.
Hij is gestikt. Door een knie, op zijn nek, 8 minuten lang. Hij schreeuwde misschien in het begin maar toen hij naar adem begon te happen kon hij niet schreeuwen. Drugs of niet, dat overleeft helemaal niemand. En ja, in Amerika is het levensgevaarlijk om agent te zijn. Je kan bij een routine klus worden doodgeschoten. Maar als jij een man op de grond hebt liggen, die op dat moment mee werkt (aangezien er geruchten gaan dat dit in het begin niet zo was) dan hoef je niet te blijven zitten. Er waren genoeg agenten om hem gewoon te laten zitten, eventueel zelfs met een geweer op hem gericht als ze zo bang waren. Die keuze hebben ze niet gemaakt. Dan moet je daarna ook op de blaren zitten. De rest die er bij was en niks deed mag van mij net zo goed worden aangepakt.
Dat is het 2e rapport, de Amerikaan zegt dat er onder druk voor een nieuw rapport is gezorgd. Het eerste rapport zegt een hoop schade aan het hart en drugsgebruik. Ik zeg alleen maar dat er 2 kanten aan een verhaal zitten. Wij wonen niet in Amerika en kunnen zo geen juist oordeel vellen. Maar ik ben duidelijk 1 van de weinige die graag meer van dingen weet, want voor jullie is het een makkelijke zaak.
En meer heb ik niet met hem gepraat, hij zei gewoon dat het ingewikkelder in elkaar zat dan dat het leek.
Het zal vast dat wij een hoop niet weten, maar als die agent hem niet 8 minuten een knie op zn nek/keel had gezet, was ie op dat moment niet overleden. Het was onnodig. Ze hadden andere opties. Hij werkte mee. En dat hij dan al hartschade had, is dan wat mij betreft niet van belang.
Ik zeg nergens dat ik het gedrag van wie dan ook goedkeurde, ik zeg alleen dat er meer kanten aan een zaak zitten. Maar ik ben de enige die altijd meer wil weten en onder iets wil kijken. Mijn mening is daardoor niet veranderd, er heeft nog steeds recht plaats gevonden. Het zit alleen minder simpel in elkaar. Dat was het, ik laat het verder rusten.
Ik denk dat er wel degelijk verschil is in de behandeling van blanke en zwarte mensen, en al helemaal in Amerika. Kijk maar naar de honderden filmpjes om wat voor reden zwarte mensen doodgeschoten worden door agenten en zet daar de blanke criminelen naast die duidelijk een misdaad hebben gepleegd en gewoon opgepakt worden.
Het kan ook zijn dat er schade aan het hart was, dat ontkent niemand. Maar hij hoefde daardoor niet die dag dood te gaan. Daar is de agent verantwoordelijk voor en niet zijn drugsgebruik. De handelingen van die agent zijn gewoon niet te relativeren. Ik heb het filmpje wel gezien, de horror!!!! Daarom voor mij ook zo klaar als een klontje. De rechtbank heeft gesproken en dat zorgt wel wat voor gerechtigheid.
Ik zeg niet dat het niet gebeurd. Maar tegenwoordig hoeft de politie maar wat te doen en het is gelijk 'etnisch profileren'. Afgelopen week is er een man in z'n knie geschoten hier in de buurt door een agent en natuurlijk is het gefilmd en op internet gegooid. Gelijk wordt de agent voor dader uitgemaakt en de werkelijke dader werd slachtoffer. (Want ja hij zat al op de grond met zijn handen omhoog ?) Wat je niet op film ziet is wat er allemaal vooraf is gebeurd. Ik zeg zeker niet dat het niet voorkomt, ik heb zelf een halfjaar in Amerika gewoond en de verschillen tussen blanke en afro Amerikanen zijn best te zien.. veel afro Amerikanen wonen bij elkaar in slechte wijken en als je daarin opgroeid en geen enkele kans hebt op een goede toekomst dan 'ontspoor' je snel en agenten daar krijgen met veel meer geweld te maken dan hier (geweldig hè die wapenwet). Wat ik wel vind, is dat agenten daar al snel schieten, en ook niet eerst in het been ofzo ?