Het hele politie systeem is daar gewoon niet gezond. Ergens heel diep van binnen kan ik het die agent ook niet 100 procent kwalijk nemen als je onderdeel bent van een ziek systeem(net als dat Floyd drugsgebruiker was, je zit in een omgeving waar dit wordt gecreëerd als het ware). Ik kan de nekklem in eerste instantie wel begrijpen, alleen de 8 minuten niet. De agent maakt het beleid niet, voert het uit. Feit dat dit soort zaken helaas vaker gebeuren zit er ook iets goed mis in de kern. Daarom ben ik wel blij dat het niet de max geëiste straf is geworden: hij is niet de enige schuldige wat dat betreft. Maar dit is wel een onwijs goed signaal dat het nu eindelijk echt serieus wordt genomen onder druk.
Omdat je met een Amerikaan hebt gesproken ben jij de enige die "meer" weet. Heb je met de lijkschouwer gesproken of met de rechter? Of gewoon met iemand die er zijn mening over klaar had en graag een moord, die op film staat!, bagatelliseert? Want omdat hij Amerikaans is betekent niet dat hij opeens alles er van weet. Genoeg Amerikanen die denken dat Trump weer president wordt, dat er hogere machten zijn die allemaal pedofiel zijn en kinderhersenen eten. Dat er een chip in de vaccinatie zit en/of een killswitch. Denk je ook echt dat als er maar een beetje twijfel was die agent zo lang gekregen had? Dat er niet nóg een autopsie gedaan zou zijn? Het maakt me gewoon een beetje kwaad dat je mensen die (wel het filmpje gezien hebben, want je hebt wel een hele sterke mening over iets wat je niet eens gezien hebt.) wel "geloven" dat het moord was wegzet als mensen die blijkbaar zelf niet na kunnen denken en maar gewoon geloven wat er gezegd wordt. Terwijl jij precies hetzelfde doet omdat je met iemand uit Amerika hebt gepraat.
op youtube is een channel die law&crime network. ik heb letterlijk iedere dag live de rechtzaak gekeken en er zijn inderdaad 2 kanten aan dit verhaal er was bijna zelfs een mistrial omdat verdedigings patholoog had gezegd dat hij zou zijn overleden aan een koolmonoxide vergiftiging omdat hij met zijn gezicht bij de uitlaat lag en dit zou zijn achter gehouden. je kan de hele rechtzaak iedere minuut ervan en letterlijk alle bodycams en getuigen nog steeds op deze youtube channel bekijken. let wel er zitten wat schokkende filmpjes bij want de body cams gaan mee in de ambulance en zelfs in het ziekenhuis waar floyd nog een tijdje gereanimeerd is. dus als je het verhaal aan 3 ( george floyd , derek chauvin & en de rookies )kanten wil horen kun je dit helemaal nakijken, alle kanten worden ontzettend afgemaakt laat maar zeggen. derek chauvin had het recht niet george floyd zo lang onder de knie te houden en toch word een agent dit geleerd. george floyd werd in het begin al snel flink lijp en werkte tegen en hij was een grote gespierde man tegen 2 bange rookies tot chauvin ingreep. en dat drugs gebruik klopt ook een dosis waarvan een " normaal" al aan zou zijn overleden had floyd in zijn systeem dat in combinatie met extreem vernaude kransslagaders en de knie van chauvin is hem fataal geworden het is een rechtzaak waardoor je aan beide kanten gaat twijfelen ik bedoel george floyd word nu gezien als " hero" en boegbeeld in amerika maar mensen vergeten wel dat hij een zwangere vrouw onder schot hield toen zijn vrienden haar huis leeg haalde en daarvoor een aantal jaar ook voor heeft gezeten. derek chauvin word gezien als het monster terwijl hij ook vele levens heeft gered in zijn carierre als politie agent de scheiding tussen goed en slecht is zeer dun in deze zaak
Hier heb ik ook een beetje moeite mee. Ik vind het wel een duidelijk voorbeeld hoe mis het kan gaan met je, omdat je met een zwarte huidskleur wordt geboren. Wanneer hij wit was geweest had hij andere keuzes kunnen maken, en andere kansen gekregen. George een held noemen vind ik lastig. Maar de beweging die eruit voort is gekomen is wel heel goed. Dan is hij misschien niet helemaal voor niks gestorven.
Ik vind hem geen held. Maar wel een voorbeeld hoe het keer op keer fout gaat bij de politie met institutioneel racisme. Criminelen horen een proces te krijgen en dan hun straf, niet een openbare executie. Even een feitje. 40% van de gevangenissen in Amerika zit vol met Afro-Amerikanen. Terwijl slechts 13% van de bevolking in Amerika Afro-Amerikaans is! En een klein voorbeeld hier in Nederland. Man heeft auto van de zaak, grote mooie auto (skoda kodiaq), blanke man. Nog nooit aangehouden door de politie. Collega van man heeft ook auto van de zaak, stukje kleinere auto maar alsnog een mooie mazda cx5. Weet je hoe vaak die jongen het eerste half jaar is aangehouden? Voor een "routine check". Meer dan 6x. Dat is 1x per maand dat ze hem van de weg haalde om de verzekeringen te checken en zijn papieren. Dat vind ik niet normaal. En dat is iets kleins hier in Nederland. George is 1 van de vele. Weet je hoeveel namen er op het lijstje naast hem staan die vermoord zijn door de politie?
Een aanrader voor mensen die meer inzicht willen krijgen in het rechtssysteem van Amerika en etnisch profileren. Van beide kanten belicht en ondanks de traagheid toch bloedspannend: The night of… https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Night_Of Nu ook te bekijken via Ziggo Go. Ik vond het een eye-opener.
Wat betreft etnisch profileren in NL: de toeslagenaffaire is natuurlijk één groot voorbeeld van etnisch profileren. En dan zijn we allemaal zó verbolgen, want dat kan natuurlijk écht niet!
Precies dit. Maar ook bij de politie gebeurt het, ik las laatst trouwens ook nog iets over de brandweer. Helaas zit het dus echt verankerd in het "systeem" in Nederland. Hoewel onze ervaring in het buitenland (respectievelijk België en Spanje) wel nog veel erger is dan in NL.
Maar weet je zeker dat dit komt vanwege zijn huidskleur? Vind die mazda nou niet het type auto waarvan je moet denken dat is niet pluis. Er zijn vaak vaste plekken waar veel gecontroleerd wordt. Als je net in die regio woont heb je gewoon pech. Mijn vriend heeft ook een auto waar er niet zoveel van rondrijden. Zn collega idem dito. Allebei jonge blanke mannen. Vriend is nooit aangehouden maar zn collega wel zo nu en dan. Maar die woont in een regio waar ze vaak de dikke auto’s voor controles van de weg halen in van die patsercontroles. Heeft dus meer te maken met woonplaats in dit geval. Ik geloof zeker dat etnisch profileren een probleem is overigens. Maar met een Mazda?
Omgeving randstad (Rotterdamse haven). Maar daar rijd mijn man ook dagelijks voor zijn werk Ik vind het ook raar maar dat bewijst juist meer dat het niet om de auto gaat maar echt om wie erin zit. Een jonge jongen die getint is, dat kan niet! Beide auto's zijn geen patserwagens, al vinden sommige dat wel van die van ons , maar toch een overduidelijk verschil dat man nog nooit aangehouden is (zeker als je die van ons wel als patserwagen rekent) en die jongen zo vaak. Ondertussen werkt hij er niet meer dus geen idee hoe of wat nu. Maar we hebben het over 2 jaar geleden ongeveer.
Wat gek is, is dat beide auto’s nagenoeg dezelfde vanaf prijs hebben en van een merk zijn die niet behoren tot de snelle jongens op de weg die de interesse wekt van foute gasten. Het ging hier om een Mercedes AMG, een van de grotere modellen. Maar ik snap wel dat de collega van je man wordt aangehouden in het havengebied. Er is daar namelijk zo ongelooflijk veel drugscriminaliteit. En helaas betreft het gros van de mensen die zich daarmee bezig houden, mensen met een migratieachtergrond. Dan is het de vraag of het ook echt fout is wat de politie doet, of dat dit het trieste gevolg is van het gedrag van onze medelanders met een migratie achtergrond
Ja maar man is nog nooit aangehouden. En die rijdt er toch ook dagelijks. Ik weet dat er veel gedoe is met drugs maar dan blijft het apart dat dus alleen de getinte mensen eruit gepikt worden. Dat is en blijft etnisch profileren.
Ja dat zou heel goed kunnen, dat ontkende ik in mn vorige post ook niet. Maar is het onbegrijpelijk op die locatie? Nee tuurlijk niet. Het enige dat fijn zou zijn is dat ze na 3 keer aanhouden zo’n kenteken eens op een good to go lijst zetten en ze hem dus niet meer aanhouden.
De grootste drugslaboratoria en handelsposten van Nederland (en misschien van Europa) zitten op platte land in Zuid Oost Brabant. Behoorlijk 'plaatselijk' uitgevoerd, door volledig inheemse Brabantse 'boeren'. We wonen hier in de epicentrum van de drugscriminaliteit, en dan hebben we het niet over wat straathandel. Gek genoeg leidt dit 'gedrag' niet tot meer controles van deze doelgroep.
Mijn man heeft een kolonie achtergrond? (Hoe gaan we Surinamers noemen die naar Nederland zijn gekomen) en wij wonen ergens waar drugscriminaliteit geen “ding”, toch is mijn man ook een keer aangehouden toen hij in een Mercedes reed, en er werd hem letterlijk gevraagd “hoe komt u aan die auto?”. Ik denk dat dit probleem veel dieper zit dan drugs gerelateerd.
Is dat zo wat je zegt? Want volgensmij zitten er hele recherche teams met undercoveragenten op. Wordt er regelmatig met helicopters gevlogen en doet men metingen in het water. Iemands terrein opkomen mag alleen maar met heel hard bewijs en is dus lastiger dan iemand staande houden. Het havengebied is gewoon een kwetsbaar gebied waar met extra alert is. Wanneer deze man elke dag vanuit blijdorp naar de coolsingel zou rijden in zn Mazda vermoed ik dat hij dit ongestoord jaren kan doen.
En ik denk dat zolang dat niet erkend wordt dát ook een groot deel van het probleem is. Waarom geven ze niet gewoon toe dat er etnisch geprofileerd wordt? Snap ik niet.
Behalve dat die vraag gerust ook wordt gesteld aan jonge blanke Nederlanders snap ik dat dit niet helemaal kosjer is. Iemand enkel aanhouden om te vragen hoe je aan die auto komt is bijzonder. Etnisch profileren is soms helaas nodig, maar soms ook helemaal niet. En juist met onnodig profileren heeft men nog veel stappen te maken.
Dat geeft de politie gewoon toe hoor. Ze zeggen alleen dat het nodig is. De politie Is helaas nog steeds een organisatie waar vooral blanke Nederlanders werken, ondanks pogingen dit te veranderen. De organisatie zou meer een afspiegeling moeten zijn van de samenleving wbt achtergrond van mensen.
Ethnisch profileren komt natuurlijk lang niet alleen bij de politie voor. Om maar wat voorbeelden te noemen: belastingdienst, het onderwijs, brandweer, het bedrijfsleven. Bij de politie is het alleen het meest zichtbaar, dus ik denk dat dat daarom sneller als voorbeeld wordt genomen. Ik denk trouwens ook niet dat er veel animo is onder mensen met migratie-achtergrond om bij de politie te gaan werken. Ik ken wel wat mensen van Marokkaanse afkomst die er werken en hebben allemaal ervaring met racisme vanuit de organisatie. Er moet veel veranderd worden van binnenuit en dat lukt niet alleen door er meer allochtonen te laten werken. @Huismuisie: Het bovenstaande voorbeeld van de Rotterdamse haven is natuurlijk ook maar één voorbeeld, maar het is natuurlijk niet zo dat je als "medelander", zoals dat kennelijk heet, alleen op dergelijke plekken staande wordt gehouden... Helaas gebeurt het veel meer dan alleen op vliegvelden en havens. En dan nog, wat geeft de politie bv het recht om op het vliegveld recht in je gezicht te zeggen dat je wel een terrorist moet zijn vanwege je kledingstijl? (Is ons 2x overkomen). Dat heeft in mijn ogen nog weinig met zich slecht gedragende medelanders te maken, de politie is hierin net zo fout. Ik heb persoonlijk nooit gelezen of gehoord dat ze erkennen dat dit fout is.