22 week zwanger en moeite met werken

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by linnie85, Aug 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. linnie85

linnie85 Lid

Apr 19, 2012
    36
    0
    0
    Groningen
    hallo allemaal

ik ben nu alweer 22 weekjes zwanger, maar ik merk dat het nu zwaar begint te worden vergeleken met een paar weekjes geleden
    ik werk als schoonmaakster van half 4 smiddags tot half 9 savonds
    maar ik merk dat het echt zwaar begint te worden want ik moet veel bukken (maak kantoren schoon) en stofzuigen
    dit is mijn eerste kindje ik hoorde dat je pas met 34 week met verlof mag, maar ik denk niet dat ik het nog zolang kan volhouden want het is best wel zwaar werk. veel last van mijn rug en als ik dan vrij ben van het werk lig ik plat op de bank met buikpijn
    hoe zijn jullie hiermee omgegaan? ik neem wel extra pauze maar ik ben bang dat mijn kleine meid in mijn buik er ook onder lijd

groetjes linda

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik ben deels de ziektewet in gegaan
    Daarna nog minder gaan werken en met 30 weken helemaal in de ziektewet
    Dit begon ook ongeveer rond jou termijn en ik maak ook schoon (thuiszorg)
    Tsjaa schoonmaken is gewoon zwaar werk en als je denkt dat het niet meer gaat ga je gewoon minder werken

3. Jonon

Jonon Fanatiek lid

Feb 9, 2012
    1,319
    0
    0
    In m'n huuske
    Kun je geen vakantie opnemen? Ik ben met 32 weken gestopt met werken. 6 weken zwangerschapsverlof en 2 weken vakantie opgenomen. Scheelt je toch weer een aantal weken werken.

Of anders vragen of ze rekening kunnen houden met je werkzaamheden. Er zullen vast lichtere klusjes zijn die je kunt doen en het zwaardere werk aan collega's overlaten?

4. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    2,787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Vakantie opnemen is echt absoluut niet nodig als je je werk niet aankunt of het te zwaar is en vreselijk zonde van je vakantieuren die je wellicht liever besteed aan 'op vakantie gaan' of als de kleine er straks is.

Als jij je werk niet meer kunt uitvoeren omdat je zwanger bent dan kun je (deels) in de ziektewet! Het UWV betaald dan jouw salaris waardoor het het bedrijf niets kost.

Praat met een bedrijfs- of arbo arts, leg je situatie uit, je problemen en kijk of je geheel of gedeeltelijk in de ziektewet kunt komen.

5. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ook ik zou (deels) de ziektewet in gaan. Je gaat immers niet voor niks de ziektewet in. Wat hebben je vriend/man, jijzelf en straks jullie kindje er aan als jij straks (eventueel ook na de bevalling) niks meer kan doen, omdat jij nu niet naar je lichaam luistert? Je lichaam wilt je nu op een subtiele manier iets duidelijk maken. Luister er dus naar! Ik weet het, het is heel moeilijk!

Ik zit vanaf zwangerschapsweek 28, nu dus 4 weken, deels in de ziektewet, vanwege bekkeninstabiliteit. Ik heb iedere week fysio en was enorm blij dat het weekje voorbij was, zodat ik weer kan gaan. Ik kijk er naar uit om "gekraakt" te worden (mijn bekken in dit geval), zodat ik weer een paar dagen iets kan doen.

Ook ik vond het heel erg moeilijk om mijzelf 'ziek' te melden. Ik ben niet echt ziek, ik hoef niet 24/7 op bed te liggen. Dat is in mijn ogen ziek zijn. Maar ik hoor van collega's, vriendinnen en (vage) kennissen dat sommige ervan ook hetzelfde hebben/hadden als ik. En gewoon niet naar hun lichaam luisteren. Jaren na de bevalling heeft desbetreffende vrouw er nog steeds last van!

Bij jou is het iets anders, maar ook ik ben bekend met rugklachten (zwakke rug en hele sterke spierspanning waardoor ik maar met veel moeite mijn spieren kan ontspannen). Ik heb destijds, in mijn puberteit, wat nu zo'n 8 jaar geleden is, ook niet naar mijn lichaam geluisterd. En het achtervolgt mij nu nog steeds!

Kortweg: Ben jij niet in staat om te werken door je (zwangerschaps)klachten, meldt je eerst deels ziek. Kijk dan hoe het gaat. Gaat het goed? Blijf dan in ieder geval tot je verlof deels ziekgemeld om terugval te voorkomen. Gaat het niet? Ga dan volledig in de ziektewet.

Wat ik je wel als advies verder wil mee geven: Ga ermee naar de fysio en neem voldoende rust! Ga desnoods 's middags 1-2 uur plat op bed liggen en doe gewoon echt helemaal niks.

Share This Page