Nieuwe baan en zwanger, wat te doen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door xd24, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik zit nu een maand thuis en vandaag te horen gekregen dat ik ergens aangenomen ben.
    Heb 1 gesprek gehad en mag dus gaan beginnen:) superblij want we hadden al financiele achterstand dus we hebben het hard nodig.
    De baan is op detacheringsbasis.
    Maar ik ben nu 11 weken zwanger. Moet ik dit nu wel aangeven of beter nog even wachten?
    Ik moet deze baan echt hebben anders hebben we straks geen dak meer boven ons hoofd.
    Maar ik ben bang als ik het nu verteld dat ze zeggen sorry dan willen we niet verder. Dan heb ik dus mezelf ermee.
    Maar ik hou van eerlijkheid dus het liefste zeg ik het natuurlijk gewoon.
    Maar het geld..... We moeten het hebben en de baan is echt superleuk ook nog.

Hoe pak ik dit nou het beste aan?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.283
    6.196
    113
    Ik zou het over een week of 2 vertellen denk ik. De 3-maandengrens is toch wel algemeen geaccepteerd toch? Ik bedoel dat er toch vaak gewacht wordt tot 12-13 weken voordat het nieuws kenbaar gemaakt wordt? En hopelijk heb je dan al laten zien hoe geschikt jij bent ;)

3. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ja daar zit wat in die 3 maandengrens. Maar ik ben zo bang dat ze dan weer zeggen of ik het niet eerder wist.
    Misschien eerst bij et detacheringsbureau aangeven en aan hun vragen wat het beste is? Of is dat niet slim?

Man wat een rot situatie dit zeg..

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nou op zich kan je wel zeggen dat je het niet eerder wist, ik kwam er ook pas na bijna 3 maanden achter dat ik zwanger was :)

Maar gefeliciteerd! Ik zou het nog even voor mezelf houden, zeker door wat er van afhangt. Een dak boven je hoofd is niet onbelangrijk ;) In een later stadium van een zwangerschap kan je een baan in deze periode van crisis nlk. wel helemaal op je buik schrijven (zit zelf in deze situatie) Dus kies nu even voor jezelf en maak het pas later kenbaar als je door de proeftijd bent..

(Ik weet dat mensen zeggen dat je altijd eerlijk moet zijn maar ik mag uberhaupt niet eens op gesprekken komen met allerlei flauwekul smoesjes van potentiele werkgevers.. Ik vermeld in mijn brieven dat ik zwanger ben nu aangezien m'n buik niet meer te verbergen is ;))

5. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik weet ook pas net 2 weken dat ik zwanger ben;)

Ja ik denk eigenlijk ook wel zo, een baas denkt aan zn eigen belang (mijn ervaringen met verschillende bazen), dus ben nu wel zo geworden dat ik weet dat ik voor mezelf moet kiezen.

Maar ik ben altijd het liefste eerlijk, ik vind het echt heel erg moeilijk wat ik moet doen

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.283
    6.196
    113
    Ik vind het wat anders als ze het zouden vragen (wat ze overigens absoluut niet mogen), dan zou ik het ze eerlijk zeggen denk ik. Maar ik zou nu echt voor mezelf kiezen als ik jou was hoor! En officieel hoef je het pas voor de 7e maand te zeggen geloof ik, dus je bent niet in overtreding oid.
    Ach mijn contract is ook een keer niet verlengd doordat ik eerlijk was, dus de volgende keer (als die komt ;)) houd ik echt mijn mond dicht en ik adviseer jou nu nog even hetzelfde te doen.

7. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik heb besloten eerlijk te zijn. En ga vanmiddag dit bespreken.
    Op goed geluk!

8. Max78

Max78 Bekend lid

16 apr 2010
    577
    0
    0
    Succes! Ik ken ook verhalen waarbij de eerlijkheid juist werd gewaardeerd, hoop dat dit ook voor jou geldt.

9. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Mijn eerlijkheid konden ze heel erg warderen.. Detacheringscontract getekend...
    En toen kreeg ik einde vd middag een telefoontje van het bedrijf waar ik zou komen te zitten. En ze zagen er dus vanaf.
    Had ik mn mond maar gehouden:(

10. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dat is balen. Ik herken het.
    Ik was ergens bijna aangenomen (1 kandidaat ging door en dat was ik) en wilde eerlijk zijn. Vervolgens dus een afwijzing.

Hoe eerlijk je ook wilt zijn, voor mij is dit ook een les geweest.

11. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ja ik verzwijg het in het vervolg dus.
    Ik heb zelfs mn contract getekend hier liggen, en dan horen ze je bent zwanger. Ohnee dan laat maar.
    Stelletje #*(#

12. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Bah, wat zuur en gemeen!!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.283
    6.196
    113
    Ach, balen! ik hoopte dat jij toch een betere ervaring zou hebben dan ik, maar ze zijn overal hetzelfde :(

14. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Sjonge, wat vervelend! Wat hebben ze als reden opgegeven om het toch niet te doen?

Compliment voor jouw eerlijkheid hoor, jammer dat het voor jou zo uitpakt. Bedenk je wel dat het waarschijnlijk nooit goed was geweest. Als je er later mee was gekomen had deze werkgever waarschijnlijk gezegd dat je eerlijk had moeten zijn en er dan geen probleem was geweest. En zat je alsnog zonder baan.

15. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    xd24, zou toch echt even een officiele klacht indienen. (weet even niet hoe dit precies moet.) Maar dit is discriminatie en kunnen ze een een hele hoge boete voor krijgen. Zal dit als ik jou was ook nog even aangeven bij het bedrijf dat je dit gaat doen. Je hebt een getekend contract tenslotte.

16. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    De reden is dat inleren 6 maanden duurt en ik zou dan ingeleerd zijn en beginnen aan mn verlof....
    Reden is dus echt de zwangerschap en ik weet wel dat dit geen reden mag zijn. Maar als ik er werk van maak? Ze willen me niet?

Ze zeiden wel het is echt zakelijk want ze wilden me echt heel graag hebben, ja wat heb ik daaraan?!

Waar moet ik zijn om een klacht in te dienen?

17. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik snap het wel, als bedrijf zijnde maak je heel veel kosten om iemand in te werken. Als diegene dan slechts een relatief korte tijd werkt om daarna weer met verlof te gaan heb je als bedrijf natuurlijk wel een probleem. Als je er gewerkt had en ze wisten hoe je beviel en hoe je in het team paste dan had je kans dat ze daar overheen zouden stappen. Maar nu weten ze vooraf dat ze over een paar maand weer zonder personeel zitten en ze kunnen dus nu de keuze maken of ze dit wel of niet willen.

Een klacht zou ik niet in gaan dienen, dat vind ik niet zo sportief.

18. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik snap het ook wel hoor, maar dacht dat zn mn eerlijkheid juist zouden waarderen. Maar helaas...

Heb nu vandaag een baan als huishoudelijk hulp aangenomen, verdien nu wel veel minder per uur waardoor ik nu helaas fulltime moet gaan werken. Maar ik heb nu iig inkomsten (vind het alleen zo erg voor mn zoontje, die ziet me straks bijna niet:()

19. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Wat ontzettend balen zeg. Ik herken het helemaal, ik word ook keihard afgewezen op het feit dat ik zwanger ben. Bedrijven mogen het officieel niet doen, maar doen het toch.

Tijdje terug had ik het ook keurig van te voren verteld aan een bedrijf toen ik toch terug moest bellen om de afspraak te bevestigen. Die man verzekerde me dat het geen enkel probleem was en dat ik zeker op gesprek moest komen. Zo gezegd, zo gedaan. Had een heel goed gesprek maar werd de volgende dag gebeld, afwijzing......reden? Mijn zwangerschap.....het was toch niet zo handig..........wat was ik kwaad zeg, stelletje zakken!!!:x

20. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat naar... ik heb deze situatie ook gehad, ik heb het verzwegen... echt heel balen meid..

Deel Deze Pagina