Duizelig, B12 tekort.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Anne144, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne144

Anne144 Actief lid

14 mrt 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraag aan mensen met ervaring hierin.

Ik ben al vanaf het begin duizelig en werd eigenlijk steeds erger.
    Bij 17 wkn maar is laten bloedprikken.
    Ijzer en HB en HT zijn perfect.
    Alleen mijn B12 bleek een stuk lager te zijn namelijk 161p/mol.
    Het zou normaal moeten zijn tussen de 200 en 700.
    Dus te laag, ik lees hier veel nare dingen over op internet (wat je natuurlijk ook nooit moet doen) gevolgen voor kind en moeder.

Ik kreeg als advies van de VK om vitamine pillen B12 te gaan slikken.
    Terwijl ik van mensen lees dat ze injecties krijgen enzo en het best serieus wordt genomen terwijl mijn VK er erg luchtig over deed.

Wie heeft hier ervaring mee of verstand van??

Alvast bedankt

2. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik heb jaren geleden ook B12 tekort gehad en mijn huisarts zei destijds dat b12 pillen slikken niet werkt en je beter injecties kan krijgen. Dan is je b12 sneller weer op peil en merk je binnen een week echt duidelijk verschil. De pilletjes zijn allemaal fabrieksmatig gemaakt en bevatten niet de originele goede b12 die normaal in eten zit.
    Is er ook bekend waarom je b12 tekort hebt? Hoe je eraan komt? Eet je weinig vlees of andere dierlijke producten zoals yoghurt, eieren of melk?

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zo schokkend vind ik je tekort nog niet. Misschien daarom geen injecties? Als je tekort extreem zou zijn dan had je dat ook in je hb/ht gemerkt (pernicieuze anemie)

Een tekort is overigens vanaf 150 pmol/l of 200 ng/l (dat zijn twee verschillende dingen).
    Officieel heb je dus niet eens een tekort (als jouw waarde idd pmol is zoals je schrijft). Ik zou gewoon lekker aan de pillen beginnen, je geen zorgen maken en gewoon gezond gaan/blijven eten.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En het beste advies: niet te veel op internet lezen ;)

5. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hallo,

Ik heb ook vit b12 tekort als gevolg van een chronische gastritis..
    Ik krijg hiervoor 1x per 2 maand een injectie in de spier..
    Pillen helpen bij mij niet, omdat gewone vit b12 uit het eten ook niet door mijn maag/dunne darm opgenomen wordt.
    En dat kan gewoon tijdens de zwangerschap.. Ik zou het even na vragen bij je HA ipv verloskundige.. Ik zelf denk dat een HA daar meer verstand van heeft dan een verloskundige.. Succes!

6. Anne144

Anne144 Actief lid

14 mrt 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Nee geen idee waarom? Ik eet voldoende producten waar dit in zit, bijna elke dag wel vlees, yoghurt kaas, melk,eieren!

7. Anne144

Anne144 Actief lid

14 mrt 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Dat hoeft dus niet, je HB en HT kunnen gewoon goed zijn terwijl je B12 wel degelijk tekort is. Ik Had eerst op internet gelezen dat bij niet zwangere het minimum 150 pmol/L , ja het is Pmol/L zoals ik al zei, weet dat dit twee verschillende dingen zijn. Maar op internet stond ook dat het bij zwangere minimaal 200 Pmol/L moet zijn.

Nu ben ik toevallig net terug van de VK en heb ik het toch maar even nagevraagd en wat blijkt het moet minimaal boven de 250pmol/L zijn.
    Dus dat van mij is dus te laag, ze zeiden dan ik dus moet beginnen met extra tabletten B12 moet gaan slikken.

Ik heb daar alleen zelf mijn bedenkingen en vragen bij?
    Het is de bedoeling dat mijn B12 aan het einde van de zwangerschap hoog genoeg is door middel van pillen, zo niet dan moet ik na de bevalling en zeker als ik borstvoeding ga geven meteen injectie krijgen voor extra B12. omdat dit in de borstvoeding dan tekort is en dat neurologische schade kan brengen aan je kind.
    Ik vroeg waarom ik dan niet als blijkt dat aan het einde me B12 nog steeds tekort is om dan een injectie te krijgen, nee dat kan niet want dat geldt als weeën remmers.(injectie verhoogd meteen)
    Het kan tot 30 wkn, dus ik vroeg waarom ik het dan nu niet kan krijgen aangezien ik pas 18 wkn ben, dat moet ik via de HA doen. En dat verschilt dan per huisarts, de een zweert bij pillen de ander bij injecties.

Nou ga het dus gewoon vragen, dan is het meteen op peil en ben ik er gelijk van af ook van de onzekere gevolgen.

8. Daphne1990

Daphne1990 Actief lid

25 apr 2012
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een b 12 tekort gehad alleen was ik toen nog niet zwanger, mijn waarde was echter wel een stuk lager! Namelijk 99 en had er echt veel klachten van ik heb injecties gehad en die hebben goed hun werk gedaan een echte oorzaak is nooit gevonden. Bij ons zeggen ze dat een waarde boven de 150 welgoed is maar t niet beteked dat je geen klachten hebt bijv.

9. Letty26

Letty26 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.163
    1
    0
    Ik heb ik b12 tekort als gevolg van een auto immuun ziekte. Bij mij zijn ze er pas na de zwangerschap achter gekomen en toen had Ik 90 ng/l bij mij is het zo dat pillen niet Door de darmen worden opgenomen evenals vit.b12 uit voedsel ik krijg dus injecties. Mijn zoon is op een kma na helemaal gezond en jou waardes zijn niet heel schokkend Ik zou gewoon even langs de ha die kan je denk Ik beter adviseren.

Heel veen succes en probeer van het wonder in je buik te genieten!

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Als je dat allemaal elke dag eet dan zou ik de HA eens vragen om te laten onderzoeken waarom je dan een tekort hebt. Wellicht dat je darmen de vitamine niet (goed) kan opnemen. Je tekort is, zoals gezegd, nog niet schokkend. Maar beter voor de zekerheid laten nakijken voor je echt een extreem te kort hebt en daar echt heel moe van bent (zoals ik was)

11. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
  12. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Je tekort valt idd nog mee
    De mijne was 131 ook niet super laag
    Maar had er wel last van.
    Krijg nu om de 2 maanden een B12injectie,
    Ik ben over 1, 5 week uitgerekend van me tweede kindje
    Maar zolang jij een injectie kan krijgen of de tableten slikt
    Is er niks aan de hand hoor. Ik mocht alleen de laatste 2 maanden
    Voor me bevalling geen injectie meer.

13. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Ik had ook een b12 tekort en toen kreeg ik injecties, maar na 6x was mijn waarde weer goed en hoefde het volgens de ha niet meer. En dat terwijl het waarschijnlijk niet goed opgenomen wordt door mijn maag/darmen.

Ik ben toen wel tabletten gaan slikken van 3000mcg op eigen initiatief. Je moet goed kijken welke je pakt. Je hebt inderdaad cyanocobalamine (goedkope vorm), en die moet je niet hebben. Methylcobalamine en Adenosylcobalamine zijn wel goed.

14. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    De hoeveelheid injecties en de frequentie hangt af van hoe erg je tekort is. Ik had een dusdanig tekort dat ik eerste 3 weken 2 keer per week naar de ha ging voor een injectie, daarna nog 1 keer per week voor 4 weken lang. Dus totaal 10 injecties gehad.
    Kennis van me heeft een chronisch tekort en gaat eens per maand voor een injectie.

Deel Deze Pagina