Ik zit met een probleem. Twee weken geleden kwam ik erachter dat ik besmet ben met een herpes virus. Veel last van gehad en dus naar de dokter geweest. Die heeft mij Valaciclovir Ranbaxy voorgeschreven en ik heb de kuur netjes afgemaakt. Omdat ik de laatste weken regelmatig een beetje misselijk was na het eten en vaak moet plassen had ik vanmorgen een zwangerschapstest gehaald...onverwacht resultaat: zwanger! Nu is mijn vraag: wat voor gevolgen kan het gebruik van de kuur voor mijn zwangerschap/ vrucht hebben...ik vrees het ergste en kan maandag pas bij de dokter terecht... Iemand ervaring hiermee??? Of kundige kennis hier over???
Hoi, wat vervelend voor je! Ik heb onderstaande info gevonden via Google, misschien ben je daar iets mee? Ik veronderstel dat je nog niet zo lang zwanger bent? Ik zou voor de zekerheid morgen toch naar een (spoed)arts gaan, of toch maar even de verloskundige of gyn bellen? Veel succes en van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!! In geval van een eerste episode van herpes genitalis tijdens het eerste trimester van de zwangerschap kan een behandeling met aciclovir overwogen worden. Hoewel aciclovir niet geregistreerd is voor gebruik tijdens de zwangerschap, tonen de beschikbare gegevens geen verhoging van het aantal misvormingen bij de kinderen wiens moeder tijdens de zwangerschap werd behandeld met aciclovir. Bij een voldragen zwangerschap gebeurt de bevalling in het algemeen langs vaginale weg, tenzij er op dat ogenblik letsels zijn: in dat geval zal de bevalling met een keizersnede gebeuren. In geval van een eerste episode van herpes genitalis tijdens het derde zwangerschapstrimester moet de bevalling met keizersnede gebeuren gezien het risico van transmissie van de infectie naar de pasgeborene. Er zijn onvoldoende gegevens beschikbaar over de doeltreffendheid van de antivirale middelen op het einde van de zwangerschap. Indien de bevalling toch langs vaginale weg gebeurt, wordt een behandeling met aciclovir gestart, oraal bij de moeder en intraveneus bij het kind.
Hoi Klara, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Er is bij de mens niet aangetoond dat er schadelijke effecten zijn, maar bij dierproeven bleek bij hoge doseringen schadelijkheid. Het wordt afgeraden te gebruiken bij zwangerschap. Zie farmacotherapeutisch kompas: "Zwangerschap/Lactatie Teratogenese: Bij de mens, beperkte ervaring heeft geen aanwijzingen opgeleverd voor meer kans op aangeboren afwijkingen. Bij dieren is bij hoge doseringen het bestanddeel aciclovir schadelijk gebleken. Advies: alleen kortdurend bij ernstige indicaties toepassen. Overgang in de moedermelk: Ja, aciclovir gaat in geringe mate over." Ik zou dus even contact opnemen met je huisarts om dit goed uit te laten zoeken. Succes!
Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels heb ik sinds gisterochtend buikkrampen en bloed verlies. Tis net alsof ik ongesteld ben, niet heel heftig maar ook niet dat het niets voorsteld. Lijkt er dus sterk op dat het nu een miskraam wordt/is. Gisteren bij de huisarts geweest en ik moet eind van de week weer een zwangerschapstest doen om te kijken of ik dus nog zwanger ben of dat het al verdwenen is. Pfffffffffffff wat kan je wereld dan ineens in een paar dagen op de kop staan. Onverwacht zwanger (was gewoon aan de pil) en paar dagen later dit..... Oh ja, huisarts gaat deze week uitzoeken of de kuur ook schadelijk is voor een zwangerschap voor het geval dat...Denk zelf dat het niet meer nodig zal zijn om die informatie te krijgen.