Ongepasteuriseerde melk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Samsa, 16 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samsa

Samsa Lid

7 apr 2012
    88
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, we hebben vandaag bij een ouder stel chocomelk gedronken zelf gemaakt door hun. Heerlijk maar nu bedenk ik me wat nou als het ongepasteriseerd was. Wat kan ik het beste doen. En is 1keer de mist in gaan echt zo erg? Maak me echt ongerust. Ben morgen 9 weken. Hoop dat jullie me kunnen helpen. Gr samsa

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    rechtstreeks vanaf hun eigen koeien? dat is niet te drinken namelijk en sowieso niet best voor je gezondheid.
    ik zou ze even bellen.

3. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik denk dat die kans wel erg klein is als ze de melk gewoon in de winkel hebben gekocht. Wat versta je onder dat ze zelf de chocolade melk hebben gemaakt?

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En waarom drinken zo veel mensen (voornamelijk veehouders) het dan? Dit is wel heel kort door de bocht!

Rauwe melk is vettere melk en idd ongepasturiseerd, sommige vinden het minder lekker, anderen juist lekker.
    Het hoeft niet perse schadelijk te zijn, maar ik zou even overleggen met vk/gyn.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    vanwege de bacterien geloof ik.

mijn vader is boer dus neem aan dat hij er verstand van heeft ;)

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als het echt zo slecht zou zijn, zoals jij doet overkomen zou ik allang overleden zijn net als vele vrienden en kennissen van mij.

Ongepasturiseerde melk kan listeria-bacterie bevatten. Deze bacterie is slecht voor je ongeboren kindje, maar voor een gezonde volwassene doet het weinig! (Daarom mijn advies; overleg met vk of gyn, zij kunnen het waarschijlijk testen en je antibiotica geven)

Dus jouw opmerking dat het slecht is voor je gezondheid klopt niet! Zelfs voor ts kan het geen kwaad, enkel voor haar kindje helaas wel.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    ik vermoed eigenlijk dat ze bedoelt met melk en daardoorheen cacao of iets dergelijks.
    Gewoon even navragen of ze de melk in de winkel hebben gekocht of dat het rechtstreeks van de boer komt.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn vader is ook boer en zijn melk mogen we zo drinken. Alleen de kleinkinderen niet. Tot een jaar of 6-7 wordt het dan gekookt (maar meestal pak-melk dan).

Er is tegenwoordig zoveel controle dat de kans op bacterieen heel klein is. Vroeger zat er veel meer eng spul in.

Als de chocomelk warm was is de kans trouwens nog kleiner..

En verse melk is echt lekker, heerlijk volle chocomelk van te maken, of gewoon zo. ;)

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als je van ongepasteuriseerde melk chocomelk maakt, dan doe je dat waarschijnlijk niet met nesquick. Ik zou dus verwachten dat het warme choco was. En dan is het helemaal geen issue.
    Als het koude ongepasteuriseerde melk was is er een klein risico op listeria. Dan zou ik even vk bellen.

10. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Waarom zou je denken dat het ongepasteuriseerd is?? :(
    Hadden ze een koe in de tuin?

11. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Als die mensen zelf koeien hebben, zou het kunnen dat het ongepasteuriseerd is, maar als het gekookt is, is het al weer geen probleem. Verder kun je bijna nergens rauwe melk krijgen dan alleen rechtstreeks van de boer. Maar chocolademelk maken van rauwe melk, dan zou de chocolademelk koud moeten zijn ipv heet...
    Men maakt er hele drama`s van, maar als ik zie dat mijn moeder 10 kinderen heeft gekregen en gewoon rauwe melk dronk... En niemand heeft er wat van gekregen. Maar dat is net zo met de MRSA-bacterie. Als je hoort wat de richtlijnen zijn in het ziekenhuis, belachelijk. Een boerin hier in de buurt bleek positief, zij mocht op gegeven moment niet meer zelf naar een afdeling om lab-buisjes te halen, maar haar man, die altijd in de schuur zit, mocht het wel. En bezoek wordt nooit gecontroleerd, terwijl die ook maar zo positief kunnen zijn. Nou ja, beetje off topic, maar ik bedoel maar, als het over boeren gaat... dat lijkt wel chemisch afval...

Deel Deze Pagina