22 weken zwanger, harde buiken & korter wordende cervix

Discussie in 'Prematuur' gestart door Madeliefste, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystew

Babystew Niet meer actief

@Madeliefste: Magnesium ontspant de spieren, en de baarmoeder is een spier..
    Ik had erover gelezen op internet dat het soms ook voorgeschreven wordt om vroeggeboorte te helpen voorkomen, en het is een voedingssupplement dus kwaad kan het niet. Ook als het niet werkt. Maar je zou het voor de zekerheid even na kunnen vragen bij je vk/gyn.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ja nadelen voor de zwangeren med bedrust zullen er bet zijn...
    Maar neem aan dat je je beeb zo lang mogelijk wil binnen houden...

Ik zou dus zeker WEL rusten!
    Dat is zooo belangrijk.. Als je bezig ben word toch je basrmoeder geprikkeld...
    En als je staat staat er ook meer druk op de onderkant dandat je ligt...

Maarja goed, het is jou keus

3. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik had hetzelfde als jij en ik kreeg prepar pillen,hebben ze daar nog niet van gesproken?die pillen geven je een echt rotgevoel moet ik bekennen maar bij mij gingen in combinatie met rust de harde buiken toch een hele tijd terug weg.veel succes hoor!!

4. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    google die prepar maar eens.longrijping kreeg ik ook maar dat was pas later

5. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Oef...
    Trouwen en huwelijksreis?!
    Ik zou het verplaatsen als ik jou was...
    Je kunt er toch niet echt van genieten neem ik aan?!
    Doen ze ook al ctg's maken van de kleine en groei echo's?!

Sterkte meis... Je moet echt nog wel een paar weken!!!

Uiteindelijk heb ik 7.5 week bedrust gehad, maar me altijd wel vermaakt met internet, films, foto's etc.
    Moet je n btje je ritme in vinden...

Grtz!

6. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Ik begrijp dat het heeel rot is, maar bed in en niet meer eruit behalve voor een korte douche of toilet!

Geloof me, je wilt niet zo veel harde buiken krijgen dat de bevalling opeens in gang gezet wordt! En ik ben helaas bewijs van hoe snel dat opeens kan gaan....

Wat k*t dat je huwelijk over 4 weken zou zijn... ik zou even proberen te kijken en overleggen met artsen en je verloofde of dit wel een slim plan is. Balen hoor! Dikke knuf!

7. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Eens met soef!

Wij weten natuurlijk niet precies hoe het gaat, maar afgaande op je zorgen, verkorte bmh, harde buiken en vruchtwater verlies dan zou ik nu geen risico's nemen. Weet niet of de bedoeling was om te gaan vliegen, maar dat zou ik met zo'n korte cervix op deze termijn echt afraden. Heb zelf rond de termijn die jij dan bent 1000 km van huis gelegen in een zh, niet fijn! Kleine is paar weekjes later wel in NL geboren. Vraag eerst maar eens aan de gyn of het wel mag, reizen. Trouwen lijkt mij geen probleem hoor, als je maar je rust neemt;)

Overleg goed met je gyn, laat je geruststellen dat wij zij doen het juiste is, desnoods vraag je om eens naar een academisch zh te mogen voor controle. Als dat je meer rust geeft..

Sterkte, hoop dat je kleintje nog minimaal 10/12 weken blijft zitten in het veiligste plekje bij mama.

8. Madeliefste

Madeliefste Niet meer actief

Thnx weer voor de tips! Magnesium kunnen we bij de drogist kopen neem ik aan? Laat ik mijn vriend dat vandaag meenemen!

Qua bruiloft: we zouden het sowieso al klein houden (enkel 's middags met een kleine groep mensen) en daarna zouden we een weekendje weg gaan aan de andere kant van NL. Dat weekendje weg gaan we denk ik maar afzeggen (hopelijk kunnen we annuleren?) en de bruiloft zelf...tsja...vriendlief zegt steeds dat we dat tegen die tijd wel zien, nu eerst komende dagen weer doorkomen...

Ik heb vannacht weer erg slecht geslapen: veel wakker geweest, veel gedraaid en veel last van mijn buik. Eigenlijk is dat gisterenavond na het eten niet meer goed gekomen; last van mijn maag en darmen, en mijn baarmoeder reageert daar weer op... Kortom: ik werd niet uitgeslapen en met fikse buikpijn wakker. Toen konden we naar het ziekenhuis. Cervix is opgemeten en was 2,6cm, weer korter dan afgelopen maandag...op dit tempo zit ik volgende week al onder de 2cm :( De gynaecoloog sprak over kleine afwijkingen in metingen die voor een vertekend beeld kunnen zorgen en stelde dat het niet per se betekent dat mijn cervix korter is nu. Heeft ook te maken met vocht in de blaas, ligging van het kindje, etc. Dat zal allemaal wel, maar vriendlief en ik schrokken erg. We hebben het gehad over het 'wat nu?' en dan is het advies opnieuw om rust te houden en volgende week terug te komen voor een nieuwe meting. Medicijnen geven ze nu nog niet, sowieso wordt er niets gedaan onder de 2cm. Over progesterontabletjes of Prolutoninjecties moesten we sowieso heel goed nadenken gaf hij mee, omdat de langetermijneffecten onbekend zijn en deze er vermoedelijk wel zijn. Kortom: nu ingrijpen met medicijnen is nog niet nodig en de nadelen wegen te zwaar aldus de gynaecoloog. Uiteraard vroegen we ons af wat er nu zou gebeuren als ik volgende week wel onder die 2cm zit, en dan volgt een directe opname met bedrust. Maar ook dan wordt er tot 24 weken niets gedaan...cerclage zou sowieso geen zin hebben gezien de harde buiken en krampen die ik heb. De moed zonk in mijn schoenen... De gynaecoloog drukte ons echter meermaals op het hart dat hij zich nog geen zorgen maakt en dat we op hem kunnen vertrouwen hierin. Hij zei al veel vaker dit soort maten cervix gezien te hebben bij deze termijn en hoewel vrouwen dan vaak niet overtijd lopen, bevallen ze meestal gewoon rond 38 weken. Ok. Vertrouwen dus. In hem, in mijn lijf. Dat eerste print ik mezelf steeds maar weer in: wie dan leeft dan zorgt. Nu is alles nog goed. Het gaat erom dat het goed blíjft nu. En het enige wat ik kan doen is rusten, dus dat doe ik dan maar...en proberen niet te veel te stressen, maar dat blijkt toch wel wat moeilijker. En vertrouwen in mijn lijf? Watisdat?!

Mijn buik doet nog steeds erg veel zeer, zowel mijn maag als darmen zijn ook in protest gegaan. Maagkrampen, diarree - het kan er ook nog wel bij. Mijn lichaam reageert daar weer op met harde buiken, vanmiddag had ik er nadat ik naar de wc was geweest zelfs een die meer dan 5 minuten aanhield!!

Ik maak me echt vreselijke zorgen, en vraag me af hoe deze week tot aan de volgende meting door te gaan komen. Zucht.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik ben de frannie waar lady k over vertelde... bedrust helpt hier zeker wel! Ik lig nu 1, 5 week in het zh en kom alleen uit bed om naar de wc te gaan of douchen. En daar krijg ik soms al een harde buik van. Ik hoefde van mijn gynaecoloog uit het streekziekenhuis niet perse te liggen maar op dringend advies van de ervaringsdeskundigen heb ik dat wel gedaan en ik ben blij toe!
    Belangrijke tip: probeer hoe moeilijk ook positief te blijven dat is zo belangrijk! En veel sterkte!! Maar je moet echt kracht vinden om er helemaal voor te gaan zeker omdat met 22 weken je in een vreselijke termijn zit. Bij mij ging het met bijna 22 wkn mis maar later bleek ws al eerder.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Je mag me altijd een pb sturen voor vragen of peptalk!

11. Madeliefste

Madeliefste Niet meer actief

Wat lief, thnx. Had je topic inderdaad al gelezen...gescheurde vliezen met 22 weken en nu bloedingen toch? Heb je ook ontsluiting/korte cervix? Dat is allemaal bij elkaar nog een veel erger scenario zeg, nogmaals heel veel sterkte!

En ik moet de positiviteit nog even gaan vinden, doe mijn best maar ben behoorlijk overdonderd door dit alles ;)

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik neem 2x daags 400mg magnesiumoxide op eigen initiatief na een tip van een van de meiden hier. Ondanks dat toch obstipatie maar neem het ook preventief als dit weeën kan voorkomen.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Geen verkorte cervix nee dat niet. Gelukkig. Maar de bloedingen kunnen dat wel activeren dus daarom wel alert. Probeer echt bedrust te nemen weet niet of je al kinderen hebt en probeer je met 24 weken op te laten nemen als je situatie zo blijft! Ik weet het iedereen is liever thuis. Maar daar ben je soms even niet aan het juiste adres....

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Tuurlijk ben je overdonderd dat waren wij ook maar de positiviteit kan zich ineens ook weer opstapelen.
    En wat ik nu zie ik lees nu pas goed...

Dat jullie en meisje krijgen dat is een heel groot pluspunt en werd hier apart benoemd want meisjes zijn sterker dan jongens.

Wat nu belangrijk is is overleven tot de 24 weken en het liefst nog veel langer maar die 24 weken geven ook weer nieuwe hoop.

15. Babystew

Babystew Niet meer actief

Sterkte meid! xx

16. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Bedrust. Plat... alleen opstaan als het niet anders kan.
    Het kan van de een op andere dag overgaan naar een bevalling. Met dit termijn zit je daar niet op te wachten.

Ik ben zelf bevallen met 24 weken en mijn kindje is na een week overleden.

Als ik deze symptomen had gekregen op voorhand, zou ik direct plat gegaan zijn. Veel minder druk op de baarmoedermond, waardoor je kans hebt dat je een stuk verder komt dan dat je komt als je gewoon doorgaat met wat je allemaal doet.

17. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    He meis hoe is het nu?
    Sterkte!!

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ben ik ook heel benieuwd naar!

19. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog 2 positieve verhalen:
    Zelf ben ik met 29 weken opgenomen vanwege lichte weeen heb het uit kunnen zingen tot 31 weken de kleine is nu 2 jaar en heeft vanaf het begin meteen een super start gehad ( ook vanwege de longrijpingsprikken en weeenremmers)

Een kennis van mij had met 20 weken al weeen en een beetje vruchtwater verloren. Heeft alleen maar bedrust gehouden en moest uiteindelijk met ruim 41 weken gehaald worden.

Dus zo zie je maar weer het kan allemaal heel goed aflopen!

Succes meid, ik denk aan je!

Deel Deze Pagina