Vraagje bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jewel83, 26 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Mijn zoontje is bijna een half jaar en dan wil ik graag beginnen met bijvoeding. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen. We willen gaan rapleyen (zeg je dat zo?) en ik heb het boek van Stefan Kleintjes 'van borst tot boterham' gekocht (aanrader trouwens!)

Maar wanneer geef ik fruit of groente? Tussen 2 voedingen in, in de ochtend bijvoorbeeld? Of meteen na een voeding? Ik lees hier op het forum ook wel eens dat ze eerst fruit of groente geven en dan pas melk maar het lijkt mij dat ze dan minder melk gaan drinken en dat is de bedoeling toch niet? Het is toch bijvoeding en het mag eerst toch niet een voeding vervangen? Pff ik dacht dat ik het aardig wist allemaal maar ik lees zoveel verschillende dingen en dan begin ik weer te twijfelen ;)
    Ik geef trouwens nog volledige bv en wil dit ook nog blijven doen.

Oh ja nog een vraag. Het is eerst verstandiger om 1 stuk fruit of groente een week te geven i.v.m. eventuele allergiën (dat heb ik wel goed begrepen toch? ;)), maar geef je dan een week lang elke dag hetzelfde fruit/groente?

Sorry voor de vele vragen maar ik zag even door de bomen het bos niet meer ;)

Groetjes Jewel

2. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Spannend he, zo'n nieuwe fase. Als je meer wil weten over bijvoeding a la Rapley kan ik je het volgende forum aanraden. Wanneer je je aanmeld kan je daar echt een heleboel informatie vinden en je kan je vragen daar ook stellen. Het is niet heel druk, maar uit ervaring weet ik dat ik meestal wel snel antwoord krijg op mijn vragen!
    Veel plezier!
    Bijvoedingforum • Portal

Groetjes Mariska

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat vaak gedaan wordt:

beginnen met borstvoeding, daarna direct wat fruit of groente

Later eerst paar slokken bv, dan verder met fruit en groente en bv om buikje vol te maken.

uiteindelijk: eerst fruit of groente en dan bv als toetje.

Borstvoeding is goed samen met bijvoeding, de bv helpt de voeding beter te verwerken.
    Met flesvoeding is het beter om tussen 2 voedingen hapjes te geven.

Met hongerig FV kindje:
    Wij gaven 3 dagen achter elkaar dezelfde groente/fruit. Als hij dan niet reageerde was het goed. Na 3 dagen de volgende. Na 4 groentes (sperzieboon, wortel, broccoli en bloemkool) zijn we verder gegaan met fruit. Weer 3 dagen hetzelfde en dan 's avonds een van die 4 bekende groentes (maar die groentes 's avonds kun je ook nog even laten als je bang voor je productie bent.

Zo zijn we langzaam gaan uitbouwen met dingen. Op dagen dat hij een nieuwe groente/fruit/boterham kreeg, kreeg hij daarnaast alleen maar dingen die goed waren gevallen. Dan weet je bij een reactie dat het aan dat ene nieuwe moet liggen.

We zijn al redelijk snel van de 3 dagen afgestapt, omdat ons jochie niet reageerde, maar dat voel je vanzelf wel aan.

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij zijn een beetje per ongeluk gaan rapleyen. Tijdens het eten heb ik hem een stukje broccoli gegeven en ik vond het zo handig dat ik dan mijn handen vrij had om zelf te eten en hij gezellig mee kon doen.
    Als je dat wil gaan doen (ik raad het je heel erg aan!!!) dan kan je het beste na de voeding of tussen 2 voedingen in wat geven. Dan hebben ze namelijk geen razende honger en het "nadeel" van Rapley is dat ze in het begin echt niet veel binnen krijgen. Als ze dan razende honger hebben krijg je alleen maar veel gehuil aan tafel ipv gezelligheid.
    Als er enigszins de mogelijkheid toe is, raad ik je aan hem zoveel mogelijk met jullie mee te laten eten. Dat is namelijk het gezelligste voordeel, dat je vanaf het begin samen kan eten. Het is veel leuker dan eerst je kind voeren en daarna jij iets heel anders.

Qua introduceren ligt het ook gewoon een beetje aan het kind. In het begin zou ik een paar dagen hetzelfde geven. Op een gegeven moment merk je of je een kindje hebt wat wel of niet snel reageert. Wij merkten dat ons mannetje heel veel kon hebben en hebben het dus aangedurfd snel veel te introduceren. Maar als jij merkt dat jouw kind wel ergens op reageert, dan kun je het wat rustiger aan doen, dus een aantal dagen/week hetzelfde en dan pas wat nieuws.
    Het introductieschema van Kleintjes is wel een goede leidraad. Deze staat ook op zijn website.

Veel plezier en houd een camera en goede schoonmaakspullen bij de hand. (Schrik niet te snel van kokhalzen en hoesten, het hoort erbij)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Staat allemaal in het boek!;)
    In het begin eerst borst en dan fruit of groente.
    Later andersom, want dan wordt de bijvoeding steeds belangrijker.
    Als je gaat bijvoeden, geef je automatisch geen volledige borstvoeding meer!

Nee, heb ik nooit gedaan. Ik vind dat alleen aan te raden voor kinderen met allergieen of allergieen in de familie. Ik gaf iedere dag wat anders.

6. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Bedankt voor jullie antwoorden! Zo is het iig duidelijk :)
    Ik ga dan beginnen met fruit in de ochtend. Ik neem meestal dan ook wat dus dan kunnen we dat mooi samen doen :) Ben wel erg benieuwd hoe het gaat allemaal.

Begonnen jullie trouwens met fruit of groente?

Hmmm verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde dat ik niet ga afbouwen en kv ga geven.
    En ik ga het boek nog eens even goed doorlezen ;)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben begonnen met fruit: rijpe banaan (bruine stipjes) en lekker sappige peer en mango was meteen zwaar favoriet! Appel is vrij hard.
    Maar bij mij was het winter toen ik begon en nu is er volop vers fruit!
    Abrikoos, nectarine/perzik, druifjes zonder pit, pruim, meloen allemaal erg geslaagd! Met aardbeien zou ik nog even wachten.

Groente: broccoli, courgette, wortel, sperzieboon, (snij)biet. Zoiets!

Enne tuurlijk ga je niet afbouwen, helemaal niet nodig!

Veel plezier ermee!;)

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij M met ruim 6 maanden begonnen met wortel, daarna courgette, broccoli etc. In het begin idd een paar dagen hetzelfde. Na een week of 2 hebben we ook fruit gegeven, vond ze niet zo lekker (nog steeds geen fruitfan, wel van groenten). Na 2 weken begon ze last te krijgen van doorkomende tanden en hebben we haar broodkorst gegeven: succes (nog steeds gek op brood). De eerste paar keer groenten deden we rond 11u: als ze dan kramp zou krijgen zouden we daar niet 'snachts mee zitten.

T heeft nu al 2 tanden en nog meer die door staan te komen. Dus gisteren in de kinderstoel met een stronkje broccoli. Hij vond het machtig interessant en heeft er leuk mee zitten spelen, ook een paar keer geproeft (getsiederrie). Als je gaat rapley-en dan krijgen ze de eerste tijd niets of weinig binnen (waarschijnlijk). Na verloop van tijd meer: niet schrikken van stukjes in de poep.

Ik heb nooit zo gedaan aan eerst borst en dan pas bijvoeden. Maar ik heb dan ook geen enorme hongerlappen. Beide kinderen willen overdag liever rondkijken dan drinken (en halen dat dus savonds en snachts in :(). Dus rechtop eten werkte voor M beter en ik denk voor T ook.

Dus lees het boek van Kleintjes (heb ik ook, fijn boek), lees eventueel ook de artikelen van Newman op www.borstvoeding.com (heeft een iets andere mening namelijk, wel grappig) en neem een besluit vooral gebaseerd op jouw kind en wat jij wil/past bij jou! Zitten er allergieën in de familie? Dan voorzichtig. Is hij een hongerlap? Dan idd eerst 1 of 2 borst(en), tenzij hij direct lekker eet, dan zou je kunnen kiezen voor een andere manier.

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij je eerste post dacht ik ook: eigenlijk alle antwoorden staan in het boek :D

Wij zijn ook pas net bezig dus nog geen super tips.

10. Jewel83

Jewel83 Fanatiek lid

22 jan 2009
    1.847
    0
    36
    Elmo, ja het staat idd ook in het boek :) Beetje te snel gelezen ;)
    Dus jullie zijn ook net begonnen, eet Stijn al een beetje goed? Of is het echt nog proefen en proberen?

Salapio, bedankt voor je tips! En hier ook een erg nieuwsgierig mannetje. Hij hoeft maar wat te horen en dan gaat dat koppie weer omhoog :D Hij komt de laatste tijd ook weer 2 keer snachts dus zo zal hij het ook wel inhalen.

Hoe zit dat met de kinderstoel eigenlijk. Ruben kan wel zitten, alleen nog niet stabiel, hij helt nog wel eens over :D Maar kan hij dan eventueel wel in de kinderstoel? En dan met kussen goed vastzetten? Of moet hij echt goed alleen kunnen zitten?

Ik heb er gewoon zin in om volgende week te beginnen! :) Ben echt benieuwd hoe hij het vindt. Er zal eerst wel meer eten naast dan in de mond gaan. Zal de hond vast niet erg vinden ;)

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Stijn lust tot mijn verbazing eigenlijk alles.
    Tot nu toe gegeten:
    Appel, banaan, peer, druiven.
    Tuinboontjes, sperciebonen, doperwtjes, worteltjes en 2 of 3x een potje (komt soms gewoon even makkelijker uit).
    Vandaag at hij ook een potje en deze ging bijna helemaal op.
    Ook krijgt hij sinds het weekend toetjes, deze gaan ook op!

Wij wisselen rapley dus af met een potje. Ik ben vooral van plan om het onszelf en de kinderen makkelijk te maken.
    Eten we iets wat ze mee kunnen eten, eten ze mee. Is het niet geschikt voor Stijnemans, dan haal ik iets uit de vriezer of draaien we een potje open.
    Ruben eet trouwens wel alles mee hoor.

Deel Deze Pagina