Binnenkort wordt ons zoontje 4 Op zoek dus naar een basisschool Wij zijn niet gelovig en zijn dus op zoek naar een openbare basisschool 2 daarvan zitten bij ons in de buurt 1 van de 2 is heel kollosaal Juf vertelde ons dat ze ooit een kleuterklas had met 42 kleuters en maar 1 juf!Ook mogen ze als ze ouder zijn zelf bepalen hoe hun week eruit ziet;als ze willen spelen mag dat als hun taak aan het einde van de week maar af is :S De andere school zitten heel weinig kinderen op nog even en de school kan bijna sluiten en er zijn vaak invaljuffen Vaak een andere juf lijkt me ook niet echt goed Nu zitten hier nog wel andere scholen zoals katholiek en christelijk Hier zijn we nog niet geweest Ons zoontje is dus niet gelovig opgevoed Is dit dan niet raar om hem daar eventueel naar toe te doen Er zit hier nog wel een andere openbare basisschool maar deze is meer dan 3km hier vandaan Ik twijfel nu erg wat ik moet doen
Ik ben niet gelovig en heb ook op een christelijke school gezeten. Dus het is zeker niet raar. Je kan in ieder geval altijd even kijken op die andere scholen. Verder moet je echt kiezen voor een school waar je een goed gevoel bij hebt. Mijn kinderen zitten overigens op een kleine openbare school en dat bevalt echt super.
Hier ook niet gelovig en toch gaat zoontje sinds kort naar de katholieke school in de buurt. Zitten drie scholen bij elkaar openbaar, katholiek en protestants christelijk. Openbare school sprak ons totaal niet aan. Donker gebouw zenuwachtige directeur. Protestants christelijk is een brug te ver Katholieke school lijkt tot nu toe betrouwbaar, duidelijke regels en afspraken en kennissen met positieve ervaringen. Liever een katholieke buurtschool dan een openbare school waar ik hem tot groep acht moet brengen omdat het zo ver weg is...
Nee hoor, is helemaal niet raar. Ik ben niet gelovig, maar mijn zoontje gaat over 2 jaar naar een katholieke basisschool. Deze school staat nl heel goed aangeschreven en het gaat er om of ze goed les geven. Of ze dan christelijk, katholiek of openbaar zijn interesseert me eigenlijk niet zo.
Ik ben niet gelovig van huis uit. Ik heb t/m groep 6 op een openbare school gezeten. Omdat mijn ouders niet tevreden waren met bepaalde dingen, ben ik toen naar een andere school gegaan, een Protestant Christelijke. Ik vond het daar echt veel fijner. Ik ben daarna ook naar een PC middelbare school gegaan. Ik had niks met het geloof en was in die tijd ook redelijk recalcitrant, maar ik ben ervan overtuigd dat deze school goed voor mij en voor mijn vorming is geweest. Als je namelijk het heel bijbel/god verhaal weglaat, houd je toch een sterke basisset waarden en normen over. Ik geloof nog steeds niet in de Christelijke god. Mijn man is ook he-le-maal niet gelovig. Maar toch is voor ons de keuze al bijna gemaakt: Onze zoon gaat over anderhalf jaar naar een PC basisschool. Bij de openbare basisschool ben ik niet eens gaan kijken. Ik heb gelezen over het schoolbeleid en ben naar de open dag geweest en het voelt goed. Dus nee, het is absoluut niet raar om als niet-gelovige je kind naar een christelijke basisschool te doen!
ik zou voor de katholieke schook gaan. zo krijgen je kids toch mee wat het inhoud ma zijn niet verplicht om de communie ofzo te doen. verder moet je doen waar jij je goed bij voelt. een klas met 40kids lijkt mij niks en een klas waar ze zelf ma uit moete zoeken wanneer ze hun werkje af hebben lijkt mij al helemaaal niks! mijn kids zijn moslim ma gaat binnekort naar katholieke school. vind het wel belangrijk dat de kids snappen wat het is. succes! xxx
Mijn dochter gaat naar de zomer ook naar een katholieke school, en dit terwijl papa Islamitisch is! Het is gewoon een enorm goede school en wij staan open voor alle geloven. En willen dat onze kinderen er zoveel mogelijk over leren. Dus nee het is niet raar
wij kunnen nog eens niet kiezen...2 basisscholen beide katholiek...Maar 1 ervan is heel massaal en de ander kleinschalig...eerlijkheidshalve zou ik toch voor de wat kleinere kiezen. Maar je moet er gaan kijken, en je moet ook kijken hoe je kind is...is het heel verlegen en valt het weg in een groep...dan is kleinschalig misschien beter (voor mijn dochter misschien ooit...) Is het een echte persoonlijkheid die goed bij iedereen valt...waarom dan niet in een grote groep...het hoeft niet te betekenen dat het onderwijs slecht is..... Je kunt ook ergens kijken hoe de scholen beoordeeld zijn, of ze aan al hun dingen voldoen...weet alleen ff zo niet meer de site......iemand ander misschien??
Ik ben zelf ook niet gelovig en heb ook op een katholieke basisschool gezeten. Vind het gewoon fijn dat mijn dochter straks normen en waarde meekrijgt en toch wat van geloof mee krijgt zodat ze later zelf kan kiezen wat ze wil. Gelovige school hoeft niet te zeggen dat kinderen elke dag hoeven te bidden ofzo. Bij ons gingen we 2x per jaar naar de kerk met school. Dat de school begon en met kerst. En 1x per 2 weken kwam de pastoor langs om een mooi bijbelverhaal te vertellen. En daarbuiten hadden we alle gewone vakken als rekenen knutselen taal ect. Wat mij opviel dat toen ik een keer bij een openbare school langsging dat al die kinderen gewoon over de gangen rende en schreeuwde. Terwijl de lessen bezig waren vond ik toen zo raar was ik helemaal niet gewend. Dus onze dochter gaat zeker naar een gelovige school. Dus zou zeggen ga gewoon lekker kijken hoe de sfeer daar is en het wat voor jullie is. En gewoon alle vragen waar je mee zit stellen.
Ik ben ook niet gelovig ( man is wel gedoopt en heeft communie gedaan maar daar houd het bij op ). Levi gaat in september naar een katholieke school. Manier van omgang en lesgeving sprak ons erg aan en Levi was daar gelijk op zijn gemak. Bij de openbare school wilden we na 10 min. gillend weg rennen Ik zou dus ook gewoon even bij die andere school gaan kijken. Hier is de school dan wel katholiek, maar komt niet heel veel terug in het onderwijs. Eens per week hebben ze het een half uur over godsdienst,maar dan over alle.Dus ook de andere geloven, van ons land en andere landen. Zo krijgen ze van alles wat mee.
wij zijn ook niet gelovig, maar dochter zit wel op een christelijke school. het is een grote school, maar met heel veel leerlingbegeleiding enzo, dat sprak ons wel aan, aparte ruimes voor extra les (als je achter loopt,als je voorloopt,bij dyslexie enz ) zit hier ook een openbare school, kleiner, maar buurjochie zit daarop,maar nee... niks voor ons
Mja hier een openbare school omdat de christelijke school hier afviel ivm te veel anderstalige kleuters, asociale ouders en bovenal zo'n 80% islamitische kinderen. Als er al wat blonde loopt is het meestal Pools. Ondanks dat staat de school qua resultaten bekend als 1 van de betere scholen. Maar wij kozen kunstzinnig, openbaar onderwijs. Ook was de christelijke school heel erg donker en puur gericht op de basisvakken. En onze dochter wilde mij er niet loslaten terwijl ze op haar huidige school helemaal in dr element was Ondertussen loopt ze dus compleet ast op die toch onwijs leuke school. Elke dag buikpijn en gewoon geen zin in school. Ze heeft weinig vriendjes in de klas en is enorm gefrustreerd omdat ze enkel maar spelen en kleuteren. Dus laatst... Mijn man (die echt anti-geloofs-onderwijs is!) opperde dat we toch maar eens op die school moeten aan kijken. Ze starten een traject voor slimme kinderen en wellicht dat z. Daar dan toch beter uit de verf komt. Baal er zelf enorm van.. Ze krijg nu niet enkel 3x per week gym maar ook muziekles, dansles en veel "kunst" in de ruimste zin van hè woord en dat is ongeveer het enige wat ze op het moment leuk vind op school. Moet ik dr dan naar een school doen waar dat niet is? In de hoop dat het dan beter gaat? Dus ook hier... Kan ik erg moeilijk kiezen.
mijn dochter zit op een katholieke school, wij zijn ook niet gelovig maar wij kozen hier voor omdat het een vrij kleine school is, en uit ervaring vinden wij een gelovige school beter les geven dan een niet gelovige school. in groep 2 mogen ze ook zelf weten wat ze doen, ze krijgen op maandag de week taken en die mogen ze zelf invullen zolang ze maar eind van de week af zijn.
Oh, wat moeilijk @Saskia.. Vervelend dat het niet lekker gaat op school. Maar zijn er echt alleen die 2 keuzes (of begrijp ik het niet helemaal)? TS, als ik je beschrijvingen lees van de 2 openbare scholen, zouden die allebei afvallen voor mij. Eerste vanwege de enorm grote klassen en géén structuur (zelf bepalen), daar zou mijn dochter het niet goed doen. Maar goed, ligt ook aan het kind. Heeft jouw kind veel structuur nodig of juist veel vrijheid? Ik zou zeker verder gaan kijken. Mijn dochter staat ook ingeschreven op een christelijke school (niet streng ), terwijl wij niet gelovig zijn. Ze krijgen er wat van mee en dat kan weinig kwaad, het grootste deel van de ll is niet-gelovig en slechts een enkeling gaat wekelijks naar de kerk, zeg maar. En liever naar een fijne school wat verder weg, dan een school waar je kind zich niet prettig voelt..
@arivenol: tja.. we hebben nog een scool in de buurt.. maar die ging dit jaar dus bijna dicht omdat de resultate te slecht zijn. ze hebben nu zegmaar uitstel omdat ze er het afgelopen jaar erg hard aan getrokken hebben. dus dat lijkt me geen optie toch en er zitten nog 2 scholen met een nogal aparte insteek.. waar ik de grondbeginselen niet enorm zie zitten.. d us dat is lastig. al zou 1 van beiden misschien zo slecht niet zijn nouja.. we kijken het nog even aan.. de andere duidelijke optie heeft al laten weten dat ze onze dochter graag willen hebben ondanks dat ze in principe vol zitten. dat is ook prettig om te weten
Ik ben ook niet gelovig. Ik ben wel gedoopt, communie gedaan en vormsel, maar verder niks. Man is helemaal niks, maar onze dochter gaat over een jaar wel naar een katholieke school. Hier zijn er twee katholieke en een openbare in de buurt. Deze is wel katholiek , maar niet overdreven, Kinderen die niet de communie doen mogen wel met alles mee doen. Zo leert ze wel respect hebben voor het geloof van andere enzo.
ik zou dan de katholieke school doen. Ze krijgen wat mee van het geloof, maar ze zingen geen psalmen ofzo. Ze krijgen van elk geloof iets mee. Dat vind ik persoonlijk altijd wel fijn. En dan is het ook niet zo groots. Want 42 kleuters en 1 juf! Pfff moet er niet aan denken (als juf en moeder zijnde)
Ga eens praten op beide scholen en kijk of er wat bij zit waar jullie je goed bij voelen, wat aansluit bij jullie opvoeding en wat jullie aanspreekt. Je kan van te voren de (digitale) schoolgids van de betreffende school lezen, soms staan daar ook citotoets uitslagen van voorgaande jaren vermeld. En praat met mensen die hun kinderen op de betreffende scholen hebben zitten, dat is nog het meest betrouwbaar Rij langs het schoolplein als het halen/ brengen of pauze is om te zien wat voor kinderen en ouders er komen. Grote klassen zou mij ook niet zo prettig in de oren klinken... toch moeten scholen een bepaald niveau halen dus als dat gegarandeerd is...? Vraag gerust hoe ze dat bewerkstelligen. Zelfstandig werken..?? kan voordelen hebben, maar is niet prettig voor elk kind. Hoe gaan leerkrachten hier mee om? Christelijke school heb je in zoveel verschillende gradaties. De ene school besteedt dagelijks tijd aan het geloof, een andere school wekelijks een uur. Wij zijn zelf niet praktiserend maar hebben uiteindelijk wel gekozen voor een PC school. Vanwege het normen en waarden verhaal wat daar toch iets strenger leek te zijn. Daarbij was het kennismakingsgesprek veel meer op onze zoon gericht en veel persoonlijker dan op de openbare school. We voelden ons echt welkom. Dat was doorslaggevend.
Ik zou allereerst op de site van de inspectie kijken naar de school resultaten. Daarnaast vind ik het ook erg belangrijk hoe een school aanvoelt. Wij hebben voor een openbare school gekozen, konden ook uit katholiek kiezen. De sfeer daar was veel minder en ben achteraf heel blij met onze keuze. In jullie geval zou ik niet voor de openbare scholen gaan. De een groot (al vraag ik me af of het verhaal van de juf klopt) Ik neem aan dat er wel een bepaalde norm is en dat deze geen 40 kinderen is. De ander te klein met de kans op sluiting. Maar je moet wel even opletten. Openbare scholen mogen geen leerlingstop inlassen omdat ze grotendeels door de gemeente betaald worden. Andere scholen wel. Aangezien hij bijna 4 wordt vraag ik me af of je op de andere scholen nog wel terecht kan. Anders wordt de keuze een stuk makkelijker maar of dat positief is....?