Ik weet niet of ik het goed neer zet hier of ergens anders hoord maar ik heb een vraag. Ik ben op het moment 7 weken zwanger van de eerste en mijn vriend en ik wonen samen. Nu was mijn vraag of alleen erkennen genoeg is of dat we beter kunnen gaan trouwen?? Wie heeft dit ook meegemaakt en kan me hierbij helpen. Bedankt alvast, groetjes babs
Ik lees even mee... Wij wonen ook samen, samenlevingscontract, en erkenning is al gebeurd dus kleine krijgt zijn achternaam (vast laten leggen) maar volgens mij moet je na de bevalling ook nog langs de notaris ivm erkenning/voogdij etc?
Rond de 20ste week van je zwangerschap ga je samen het kindje erkennen. Je kunt dan de achternaam al vast laten leggen maar dat kan ook pas na de geboorte. Met de geboorte teken je als moeder dat je toestemming geeft dat de vader de voogdij krijgt. Deze papieren krijg je bij de gemeente mee. Dit stuur je op na de bevalling als je de gegevens van de aangifte hebt. Je hoeft dus niet perse te trouwen.. Je kunt dit ook allemaal online vinden trouwens op de website van de gemeente waar je woont. Overigens is dit de info van twee jaar geleden, hoe het recent is weet ik niet.
als je de baby erkend is dat nog niet genoeg. dit houd alleen in dat de vader het kind na de geboorte aan mag geven bij de gemeente, maar hij heeft hier nog geen voogdij over. de vader kan als hij het kind gaat aangeven (ook later) een formulier opvragen bij de gemeente voor de voogdij. deze moet ingevult worden en ik geloof samen met een uitreksel van de geboorte register van zowel moeder, vader en kind opgestuurd worden naar de rechtbank. hiermee krijgt de vader ook de voogdij. dit is kosteloos, kost alleen een beetje moeite. ik weet niet of ik het helemaal goed heb uitgelegd, maar voor meer info kun je gewoon bij de gemeente terecht, die weten hier alles over te vertellen!
Hi, Hier staat een heel stuk over hoe je dit allemaal kan regelen zwanger - Je kind erkennen en aangeven Hoop dat je er iets aan hebt
Linkje gevonden waar kort wat dingen worden genoemd: Kinderen en Samenwonen - Jongbloed Fiscaal Juristen edit: alles werd al genoemd...
wij hebbeb gekozen voor geregistreerd partnerschap. wanneer e de kinderen dan erkent heb je dezelfe voorwaarden al bij een huwelijk. daarna moet je bij de notaris wel vast laten leggen wat er eventueel met de kinderen gebeurd als jullie beiden mochten komen te overlijden. Succes met alles regelen.
Nog een aanvulling: het handige aan trouwen (of geregistreerd partnerschap) is dat je erfrechtelijk meteen gebakken zit. Je partner en je kind erven dan als jij komt te overlijden. Als je niet bent getrouwd, geen kinderen hebt en geen testament, dan erven je ouders en broers/zussen (als je die hebt). Als je niet bent getrouwd en je hebt wel kinderen en geen testament, dan erven de kinderen alles. Je partner erft dan dus niet van jou.
Goede aanvulling! Voor de bevalling erken je, na de bevalling regel je het juridisch partnerschap. Wat je dan nog moet regelen bij de notaris is je testament. Ook eventuele voogdij mocht je beide overlijden maar dat moet anders ook.
Wij hebben pas het geregistreerd partnerschap afgesloten, we gaan dan over een paar jaartjes echt trouwen.. Kleine is ook erkend geworden.. Verder hoef je dan niets meer te regelen..
Dankje wel. We hebben een samenlevingscontract en testament, de rest moeten we dus nog wel gaan regelen. eerst de 3 maand doorkomen en dan goed nadenken wat we willen, of trouwen of geregistreerdpartnerschap
ik en me vriend hebben de kleine al aangegeven bij de gemeenten nu moeten we alleen de brieven nog opsturen na de rechtbank voor de voogdij van de vader... maar dat kan pas als onze kleine geboren is..
Als je het allemaal niet zeker weet hoe je het moet doen enz. kun je het de verloskundige ook vragen die weet presies het hoe en wat over dat soort dingen. Ze kunnen je heel goed informeren over wanneer je het allemaal het beste kunt regelen. Wij krijgen nu ons 3de kindje in februari en zijn nogsteeds niet getrouwd. Maar dit is ook het enige wat mijn vriend dus echt allemaal regeld dat vind hij zijn plicht dan draagt hij ook een steentje bij aan de zwangerschap zo leuk hoe hij dat toen heeft verwoord haha. Maar je kunt inderdaad ook alles vinden op de website van jou gemeente of eventueel een belletje doen naar de cartonrechter (als ik het goed heb geschreven...) Je moet wel mee als hij het kindje dat jij draagt gaat aangeven bij de gemeente. Na de geboorte hoeft dit niet en kan hij het alleen doen.