Is dit migraine?

Discussie in 'De lounge' gestart door februari2012, 14 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Oh, ik ben zo geschrokken vanochtend! Ik sta altijd vroeg op, kan ik rustig de dag in mijn eentje opstarten zonder kinderen om me heen. Terwijl ik lekker rustig op de bank zat, kreeg ik ineens aan de rechterkant van mijn rechteroog allemaal lichtflitsen en kringen die voor mijn ogen dansten. Het flitsen leek op een tv scherm wat stoort, van die golven die heen en weer bewegen, maar dan niet in zwart/wit, maar in felle lichtflitsen. Ik raakte echt in paniek, ik dacht dat er iets met mijn oog was. De gekste gedachten gingen door mijn hoofd, dat mijn netvlies aan het loslaten was enzo. Dat ik blind zou worden. Het was zo eng :(. Ik had dit echt nog nooit gehad! Ik ben in de donkere gang gaan staan en in het donker ging het over. Daarna ging ik de kamer weer in, waar de lampen aan waren en toen begon het weer.

Even later kwam mijn man naar beneden en ik vertel hem (inmiddels in tranen, ik was zo bang en geschrokken) wat er aan de hand was. Hij zei onmiddellijk: je krijgt een migraine aanval, want wat je beschrijft, heb ik ook altijd voordat ik een migraine aanval krijg (mijn man is een rasechte hoofdpijnklant). Hij adviseerde me om meteen 2 paracetamol te nemen, wat ik toen ook gedaan heb. Even later verdween het flitsen en weer een poosje later kreeg ik lichte hoofdpijn in mijn voorhoofd. En dat heb ik nu nog steeds. Ik heb natuurlijk pijnstilling nu, dus als ik dat niet had ingenomen zou ik nu vast flinke hoofdpijn hebben.

Komt iemand dit bekend voor? Is dit echt migraine? Ik heb werkelijk nooit hoofdpijn, alleen als ik te weinig gedronken heb, maar nooit zomaar dus. En kun je dan zomaar ineens migraine krijgen?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.275
    25.746
    113
    Wat je beschrijft klinkt als een aura. Wat inderdaad vooraf kan gaan aan migraine. Ik heb meestal migraine zonder aura (zo noem je dus die lichtflitsen). Dan krijg ik gewoon koppijn die niet meer weggaat en op een gegeven moment kan ik niet meer functioneren (ook zeer lichtgevoelig). Maar een enkele keer heb ik wel een aura gehad en dan kan ik ook bijna niks meer zien met mijn rechter oog door de flitsen. Ik neem dan altijd preventief pijnstillers in en meestal krijg ik dan ook geen of maar heel lichte hoofdpijn, of een dof gevoel in mijn hoofd.

Dus ja, klinkt herkenbaar. Ik persoonlijk vind het wel ‘fijn’ als ik een aura krijg, want dan ben ik gewaarschuwd voor de migraine en kan ik erger voorkomen (met migraine lig ik zeker 24 uur op bed). Maar de aura is ook wel onprettig. Zo heb ik een keer een half uur in mijn auto zitten wachten tot ik weer kon rijden, omdat ik niks zag.

3. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Het lijkt er wel op ja. Die lichtflitsen/vlekken heet "aura".
    Bij mij duurt dat max een uur en dan begint de hoofdpijn. Samen met misselijkheid.
    Ik moet echt gaan slapen tijdens een aanval, kan dan niet meer functioneren.

Migraine kun je wel zomaar krijgen ja. Bij mij is drukte in combinatie met vermoeidheid een trigger. Maar het kan ook hormonaal zijn of door voeding komen.
    Hopen dat het bij deze aanval blijft. Migraine is echt heel naar.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En voor een andere keer; wat er ook bij kan horen is; tintelingen in lichaamsdelen (alsof ze slapen) maar als je schrikt denk je misschien aan een hersenbloeding/TIA. Zeker als de helft van je gezicht doof aanvoelt bijvoorbeeld. Verder krijg ik soms ook nog moeite met mijn spraak. Dat ik in mijn hoofd iets wil zeggen, maar het er heel anders uitkomt. Heel irritant. Maar dat is bij mij de volgorde; lichtflitsen, tintelingen en dan mijn spraak die raar gaat doen en daarna begint pas de hoofdpijn. Soms misselijk erbij als ik niet toegeef aan dit alles. Maar zodra de flitsen beginnen, pak ik gelijk paracetamol tegenwoordig.
    Sterkte!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.260
    36.087
    113
    Jep, migraine met aura. Ik heb het al jaren, meestal gaan de vlekken binnen 20 minuten weg en begint de hoofdpijn. Maar ik heb het ook wel eens zonder hoofdpijn. Kan ook prima. Het is inderdaad even schrikken de eerste keer, kon ineens niet meer lezen.

Ik slik gelijk paracetamol met ibuprofen, dan is het goed uit te houden bij mij over het algemeen.

6. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Wat fijn, zoveel herkenning! Jullie reacties stellen me gerust. En dank voor de tips en de uitleg! Daar heb ik echt wat aan. Ik schrok echt enorm, dacht echt dat er iets mis was met mijn oog. Vooral omdat ik in mijn andere oog niet meer 100% licht heb. Dus ik was bang dat er iets mis was met mijn minst slechte oog. En ik dacht totaal niet aan migraine, omdat ik dus nooit hoofdpijn heb.

Ik hoop niet dat ik dit onder het autorijden krijg, want ik kon echt bijna niets meer zien met mijn ene oog, alleen maar geflits.

Ik heb momenteel veel spanning/stress en daarnaast slaap ik slecht doordat mijn beide kinderen al bijna 2 maanden verkouden zijn. Iedere keer als ze bijna beter zijn, komt er een nieuw verkoudheidsvirus overheen. Dus ik moet er bijna iedere nacht wel uit om neusspray en/of hoestdranken toe te dienen.

Hopelijk blijft het bij deze ene keer! Heb nog steeds lichte hoofdpijn, maar het is goed te doen nu met pijnstilling.

7. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Misschien voor de zekerheid bij een goede opticien langsgaan om je oog te controleren? Ieder een gaat uit van migraine en die symptomen heb je dan ook, maar ik zou ook uit willen sluiten dat er niks met mijn netvlies zou zijn. Vooral omdat het de eerste keer is dat zoiets gebeurt.

8. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Binnenkort moet ik weer naar de opticien voor nieuwe lenzen. Dan ga ik het nog wel even bespreken. Maar ik zie nu geen flitsen meer. Als er iets met mijn netvlies was, dan zou ik er nu toch ook last van moeten hebben. Zou je zeggen. Maar extra controle kan geen kwaad.

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja, klinkt zeker zo. Ik heb het heel soms ook, mijn hoofdpijn is neit meer dan een lichte druk.

Zodra de flitsen/vlekken beginnen moet ik eigenlijk met mijn ogen dicht gaan liggen, dan is het het meest snel weg en kan ik weer door.

Overigens kan ik, als het in de auto beginnen zou (wat ik nog niet meegemaakt heb) nog wel redelijk aan de kant komen of een afslag pakken, waar ik dan dus 20 minuten met mijn ogen dicht zou moeten gaan zitten.

10. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Jep bekend.
    Ik heb dat ook voor ik migraine krijg.

11. Lavita

Lavita Bekend lid

23 aug 2016
    909
    953
    93
    Klinkt bekend en doet mij inderdaad ook meteen denken aan migraine. De eerste keer schrik je je inderdaad wezenloos. Het is voor mij nu dik 12 jaar geleden, die eerste aanval, maar ik herinner me het nog als de dag van gisteren. Ik zat nog op de basisschool (groep 7 of 8). De juf vroeg mij om iets voor te lezen, maar het lukte me met geen mogelijkheid. Er ontbraken steeds hele stukken van de zin. Aangezien er net een paar klasgenoten waren die pas een bril hadden gekregen, dacht ik dat ik het mezelf inbeelde, omdat ik ook graag een bril wou. Maar hoe ik ook mijn best deed, ik kon er geen chocola van maken. Best beangstigend. Een uur later kwam de verschrikkelijke hoofdpijn met misselijkheid en overgeven. Als ik er alleen al aan denk, krijg ik bijna spontaan weer een aanval. Ik hoop echt voor je dat het bij deze ene keer blijft.

12. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ik heb het ook regelmatig, en dan meestal gevolgd door drukkende hoofdpijn. Gelukkig niet in die mate dat ik er van moet gaan liggen, meestal.

Wb je kinderen, kleine tip ipv neusspray : zet eens een doorgesneden ui naast hun bed. Dat scheelt zoveel bij verstopte neuzen en zou jou kunnen helpen met je nachtrust.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.219
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het ook en het is oogmigraine.
    Lees maar eens op internet.
    Ik kreeg de eerste aanval toen ik 20 jaar was.
    Mijn moeder in paniek en wilde al 112 bellen hihi
    De vlekken duren hier ongeveer een half uur en dan komt er een doffe hoofdpijn en ben ik vaak 1 tot 2 dagen enorm moe.
    Hier neem ik direct Brufen 400 Mg met 2 PCM van 500 Mg.
    Ik vind het altijd dikke ellende.
    Kreeg het ook weleens terwijl ik in de auto zat en moest de auto aan de kant van de weg zetten omdat er gewoon een deel van mijn gezichtsveld weg is is.
    Sterkte ermee.

14. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Heb je toevallig veel spanning gehad? Ik krijg het als ik gestresst ben geweest en weer ontspan of als de spanning te lang aanhoudt. Qua pijn die daarna volgt vind ik het niet vergelijkbaar met migraine, gewoon een hele vervelende hoofdpijn die de volgende dag weer weg is. Maar ik kan me voorstellen dat het de eerste keer eng is.

15. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ja, ik heb momenteel veel spanning. Ik denk dat de trigger voor mij is geweest de spanning in combinatie met te weinig slaap. Ik zou het anders ook niet kunnen verklaren. Ik schrok me echt wezenloos! Ik hoop niet dat ik dit een keer in de auto krijg.

Ik heb op youtube animatiefilmpjes bekeken van hoe een aura eruit ziet en dat is precies wat ik ook had. De hoofdpijn die daarna kwam, viel wel mee, maar ik had pijnstilling ingenomen. Dus ik weet niet hoe erg het anders geweest zou zijn. Gisteravond verdween de hoofdpijn gelukkig.

16. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ja, dat zal ik vannacht eens gaan doen. Die neusspray werkt maar voor een aantal uur, en zo vaak mogen ze het niet hebben.

17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Ik hoop voor je dat je het niet vaker krijgt, maar als dat wel zo is dan weet je beter hoe het verloopt en dan is het niet meer angstig. Het heeft verder geen enge gevolgen, dat moet je in je achterhoofd houden. Hopelijk lukt het om de spanning te verminderen.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.260
    36.087
    113
    Klopt. Dan weet je dat het rond de 20 minuten voorbij en zie je de vlek zo uit je beeld verdwijnen.
    Met autorijden zou ik idd wel even de auto aan de kant zetten denk ik.

Deel Deze Pagina