24 uur kraamzorg!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nachtvliinder, 2 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nachtvliinder

nachtvliinder Fanatiek lid

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    Mijn 2 Grote liefdes...hubbie en ukkie
    schiedam
    Meiden help mij..
    Gister avond werd ik eindelijk gebeld door mijn kraamzorg, met de medeling dat ik recht heb op 44 uur zorg!

NA enig overleg en wat vragen over en weer ( over hoe wij wonen en trappen etc) kreeg ik maar 24 uur!

dat betekent dus 3 en een half uur per dag)
    En dat omdat ik in een 1-kamerwoning woon en het niet nuttig voor de kraamzorgster om voor 5 en eenhalf uur per dag langs te komen..

Dus dat komt neer op alleen zorg voor moeder en kind!
    Ze gaan mij ook niet controleren omdat ik een slaapbank heb en dit niet op klossen kan ( beetje zwaar ) Zo wordt ook mijn bv gecheckt alleen op een stoel ( terwijl je ook gewoon op de bank kan zitten)
    Mijn bed wordt niet verschoond.. en ga zo maar door..

Maar ook voor de visite word niet gezorgd! alleen maar drinken voor de mama en kind en vistite kan het zelf pakken!

Ik raakte gister al gelijk in paniek! ik zei oko tegen haar zodra zij weg is dat ik misschien in paniek raak!
    O dat valt wel mee, je krijg genoeg info mee :(

Mijn mannetje is er ook wel, alleen die werkt onregelmatig! Hij kan wel de boodschappen doen enzo, maar wta als hij werkt? wie helpt mij dan?

Mijn moeder die heeft geen intresesse in mij en haar kleinzoon ( weinig dan) mijn schoonmoeder duld ik niet meer als 1 uur in de week en mijn vader zit op een booreiland, en mijn enige tante woont 200 km verderop!

Ik zit nu al te stressen, maar wie heeft dit ook gehad, en viel het uiteindelijk mee?
    Misschien maak ik het nu erger dan dat het is..

liefs nachtvliinder

2. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Vervelend voor je!
    Ik heb het niet gehad, maar herken wel de eisen die ze stellen. Het is voor hun niet te doen om zich lichamelijk aan te passen aan de arbeidsomstandigheden bij mensen thuis. Die klossen moeten echt op de goede hoogte en als ze steeds moeten bukken is dat slecht voor hun rug. Wanneer ze dit wél doen zijn ze volgens mij niet eens verzekerd tegen ziekte als gevolg van rugklachten.

Ook wat betreft het verzorgen van de visite is het allemaal anders geworden. Dit hoort niet meer bij hun takenpakket. Kraamzorg gaat meer en meer uit van mantelzorg. Het is (hoe jammer ook) niet hun verantwoordelijkheid dat jij weinig mensen in je omgeving hebt. Ik denk dat je je het beste toch wat milder op moet stellen naar bijv je schoonmoeder, als je toch bepaalde hulp wilt. Ik weet niks van jouw situatie af natuurlijk, maar in zo'n kraamtijd is het allemaal anders dan anders en misschien gaat het dan ineens heel anders tussen jou en je (schoon) moeder. Voor mij persoonlijk was dit wel het geval (je deelt nl iets samen, nl de bewondering voor en de blijdschap om het kindje).

Wat betreft het aantal uren klinkt het mij ook logisch dat als ze minder taken doen, ze ook minder aanwezig hoeven te zijn.

Ik snap dat je hiervan in de stress schiet. Maar heb vertrouwen dat het allemaal heus wel goed komt! De kraamweek is voor iedereen druk en stressen en voor jou nu misschien even wat meer. Maar denk maar zo: des te beter ben jij daarna voorbereid op het vertrek van de kraamzorg en kun je het allemaal zelfstandig aan!

3. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Tja ik woon in een 3 laags eengezinswoning en ik kreeg bij de 1e ook maar 28 uur.
    Ik was goed verzekerd maar door de regels en alles die ze hanteren, het beruchte puntensysteem, kreeg ik er dus maar 28.

UIteindelijk ging het allemaal nog wel OK.. Ik had een soepele bevalling dus was ook diezelfde middag zelf nog op de been. De kraam was er bij mij vooral om te helpen met de BV op gang te krijgen. maar ja dat mislukte.

Ik heb volgens mij nu ook recht op 44uur, maar i kweet nog niet hoeveel ik daar werkelijk van ga krijgen.

4. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Wettelijk heb je recht op 24 uren kraamhulp. Dit een minimum dat door de overheid, zorgverzekeraars en de kraamzorg- instellingen is vastgesteld. Deze uren worden verdeeld over meerdere dagen. Om goede en passende kraamzorg te krijgen zijn vaak meer dan 24 uren zorg nodig. Het aantal uren dat vergoed wordt door je verzekerings-maatschappij, kun je in overleg met je kraamzorginstelling verdelen. Als je bijvoorbeeld recht hebt op 42 uur, kun je kiezen voor zeven dagen van zes uur of zes dagen van zeven uur.

Dit heb ik even voor je opgezocht. Misschien zou je je zorgverzekeraar even kunnen bellen? Of een andere kraamzorg en dan vragen of zij dat ook zo zouden doen.

5. nachtvliinder

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    schiedam
    ik krijg vand e verzekering 44 uur

6. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    HElaas werkt het dus niet zo.
    Ze werken met een puntensysteem. Aan de hand van een aantal dingen, zoals ga je BV geven, krijg je een 2ling, zijn er meerdere kindjes, heb je hulp van familie, het verloop van je zwangerschap etc etc wordt dan bepaald hoeveel uren je werkelijk krijgt.
    Ik had namelijk ook recht op meer uren van mijn verzekering maar door dat puntengebeuren kwam ik ook op minder uren uit.
    Het is niet anders..

7. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Welke kraamzorginstelling is dit? Misschien veranderd dit per instelling?

8. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    volgens mij werken alle kraamzorginstellingen nu met het puntensysteem. Tenminste, in 2005 werd dat door de intake dame tegen mij gezegd dat alle instellingen hierop over zouden gaan.
    bij mij was het toen Icare.

9. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Nou die van mij werkt wel met puntensysteem, maar gaan gewoon uit van 44 uur kraamhulp. Dan gaan ze kijken of je bv wilt gaan geven of er meerdere kinderen zijn en zo lopen je uren op. Ik krijg dus 48 uur kraamzorg, omdat ik bv ga geven en er voor de rest geen andere kinderen lopen.

10. nachtvliinder

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    schiedam
    hmm ze heeft me niks verteld over punten systeem!?
    Maar ik werd ook zo overdonderd door haar telefoontje ( was al hal 10 volgens mij ) en binnen 15 was het alweer voorbij.. en ze praatte zo snel..
    Ik ga ook bv geven , en ik vroeg haar ook of zij wel in die 3 uurtjes dat ze bij mij waren konden zien of het goed gin ja of de nee..

zij zegt van wel want ze letten op speciale dingen..
    dus krijg er ook niet meer op.. en wat betreft fam. tja......

ik zie het wel ik leg het neer bij mijn vk want zij moeten tekenen voor mijn uren en ik bel nog even voor een rustiger gesprek..

11. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Op zich vind ik het niet zo heel raar dat je zo weinig uren krijgt. Als je een 1 kamerwoning hebt valt er waarschijnlijk niet zoveel schoon te maken. Ze zullen je wc, badkamer ff doen, helpen met het wassen en aankleden van de baby, je helpen met de bv. Omdat je bed niet oke is hoeven ze idd niet je op bed te controleren of je bed te verschonen, en koffiejuffrouw spelen hoort ook niet bij hun taken officieel.

Na de bevalling kijken ze nog een keer hoe het gaat en kan je evt. meer uur krijgen. Je zou misschien toch een poging moeten doe je bed omhoog te krijgen of een ander bed te huren bij de thuiszorgwinkel.

Ik kreeg vooraf 44uur en dat is na de bevalling uitgebreid tot onbeperkt aantal uur (ik stuurde haar gewoon weg als ik het genoeg vond) dit ik een ks heb gehad, omdat de bv slecht opgang kwam en mn zoontje niet helemaal oke is/was.

12. nachtvliinder

20 sep 2006
    2.823
    0
    0
    schiedam
    nee mijn bedbank is 45 cm hoger en ik heb er al een matras opgezet, en doe er dalijk nog een matras bovenop! dus dan haal ik die 70 cm echt wel ;)
    ga er desnoods met een liniaal naast zitten als ze me niet geloven! :)

13. Niet meer actief

Ik had gisteren een intake vd kraamzorg. Mij werd verteld dat ik sowieso recht had op 44 uur omdat ik BV wil gaan geven. wilde ik dat niet dan zou ik recht hebben op 40 uur. Adine, dus ik denk dat jij mis bent met 48 uur. Wel moet het bed op klossen staan ivm de Arbowet. Ik krijg waarschijnlijk meer uur als 44 uur vanwege mijn psychische 'handicap' en omdat ik een borstverkleining heb gehad 9 jaar geleden en daardoor de bv wat moeilijker zal gaan.
    De definitieve uren worden trouwens hier pas vastgesteld door de vk die de thuiscontroles doet en wordt op 3 momenten bekeken. Dus voor de bevalling, op dag 3 na de bevalling en op het eind. Hier zeiden ze dat ze de eerste 3 dagen langer komen als 5½ uur per dag, bv tot 16 uur 's middags. Mocht er dan later blijken dat je meer uur nodig hebt dan kan dat er de laatste dagen weer bijgeplakt worden. Dit doen ze omdat je de eerste dagen eigenlijk meer zorg nodig hebt dan de laatste dagen.

Liefs, Tanya

14. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
  15. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Tanya, ik heb nog even op de papieren gekeken, want nu begon ik te twijfelen, maar er staat dus echt 48 uur. Kom je in zh terecht, dan worden die uren wel in mindering gebracht, maar als alles gewoon verloopt, dan krijg ik 48 kraamzorg.

16. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Maar Adine, heb je je intake al gehad?
    want tijdens de intake worden die punten namelijk besproken en aan de hand daarvan bepaald de zorginstelling hoeveel uren je werkelijk krijgt. Zo ging het bij mij.

Ik heb nu ook in de bevestigingspapieren staan van de kraamzorg dat ik 44 of 48 uur krijg., weet ff niet uit mijn hoofd, maar ik pin me nergens op vast tot ik die dame heb gesproken voor de intake.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    bij mij wordt pas na de bevalling besloten hoeveel uren ik nodig he. ze maken nu een berekening maar dit kan dus zo veranderen tegen die tijd. gelukkig ga ik naar een kraamhotel wordt daar alle zorg 24 uur voor mij geregeld als ik die nodig heb dan. bent daar vrij zelfstandig en komen alleen helpen als het nodig is. misschien was dat wel een optie geweest nachtvliinder, maar dat kun je nu niet meer regelen. ook wordt daar je vistie opgevangen en dit was voor mij wel fijn omdat ik vrijklein woon.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    oja ik heb recht op 48 uur kraamzorg minimaal, wel is hier borstvoeding bij berekend. als je dit niet gaat proberen gingen er 4 uur vanaf.

19. Niet meer actief

Adine, dan ga ik het hier ook nog even nakijken. Het zou zonde zijn als dat verschillend zou zijn natuurlijk, ik bedoel dan wil ik ook wel die 4 uur extra.

Liefs, Tanya

20. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Mijn kraamhulp is 4 uurtjes per dag geweest en een of misschien twee keer 3 uurtjes. Ik weet het niet precies meer. En omdat ik in het ziekenhuis moest blijven zijn ze ook nog korter geweest. Ik wil alleen maar zeggen dat je het echt wel overleefd meis, ga daar nou niet over zitten stressen, want in de tijd dat ze er zijn doen ze best veel. Beetje afhankelijk van de kraamhulp zelf, maar ik denk dat het wel mee zal vallen ;) Als jouw bed 70 cm is... dan is hij 70 cm en kunnen ze je gewoon aan je bed helpen. Ze zijn er niet om voor je visite te zorgen, ze zijn er om voor jou en je baby te zorgen. Voor je visite zorgen moet je man doen, of een ander familielid. Desondanks heeft mijn kraamhulp tussendoor heus wel beschuitjes gesmeerd voor visite hoor, ze heeft zelfs mijn hond uitgelaten en dat hoefde ze ook niet te doen. Ik wil alleen maar zeggen dat het best mee zal vallen, als je je zelf ook mild opstelt en je niet zo druk maakt ;)

Ik denk dat iedere moeder bang is dat het allemaal fout zal gaan in de kraamperiode, bang om er alleen voor te staan etc. Of je nou 44 uur of 28 uur hulp krijgt. Als ze weggaat na de laatste dag, is het voor iedereen even slikken ;)

Deel Deze Pagina