ja ik dnek dat het ook wel zo is hoor saona! dat ik het toch neg vond en die 24 uur bij mij niet goed gevallen zijn.. ach ik zie wel wat het brengtv Ik overleg eerst met de vk volgende week en idd ze kunnen na die 24 uur er gewoon exytra uren bij plakken als ze zien dat het niet goed gaat! ik heb het even laten bezinken en ik zie het wel over een paar weken
Ik heb net even gebeld met het kraamcentrum hier. De basis is 44 uur, en dat is inclusief bv. Dus mocht je van te voren besluiten kunstvoeding te gaan geven dan gaan er uren af. Maar het daadwerkelijke aantal uren wordt definitief vastgesteld door de verloskundige die de thuiscontroles doet. Liefs, Tanya
Ik had op 6 januari al mijn intakegesprek. Zij gaan idd uit van 44 uur met bv en omdat het 1e kindje is komen er nog 4 uur bij. Het is niet zo'n grote kraamzorg, maar nog wel lekker ouderwets. Wij zijn geloof ik anderhalf uur binnen geweest. Was echt gezellig.
dat is veel! hier is 44 standaard omdat ik geen BV geef en in het ziekenhuis wil bevallen krijg ik er maar 40. @tantan; ik heb ook 9 jaar geleden een borstverkleining gehad, bij het ziekenhuis wil niemand even in mijn dossier kijken of ik nu wel of geen BV kan geven. Zo'n telefoniste zei gewoon dat het per definitie niet kan, maar kan jij het wel? en hoe ik ik erachter?
Hoi Peetje, Ik reageer ook even omdat ik zo'n 10/11 jaar geleden een bv heb gehad. Het is voor een arts niet vooraf te bepalen of je wel of geen bv kunt geven. Dus dat die telefoniste bij voorbaat zegt dat het niet kan is wel erg raar. Je kansen op het geven van bv zijn wel een stuk kleiner en wellicht zal het wat moeizamer verlopen maar er zijn genoeg vrouwen die gewoon in staat zijn toch bv te geven. Ik wil het zelf (ook) graag en heb sinds een aantal weken ook druppeltjes melk uit mijn tepels. Het werkt dus wel allemaal Of het ook genoeg is om mijn kindje te kunnen voeden is maar de vraag, en daar zullen we na de bevalling pas achter komen. Er is bij het gedeelte "voeding" ook een topic over geweest, misschien kun je daar ook even kijken. Nachtvliinder; jeetje wat balen meid. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor erg teleurgesteld bent! Maar ik begrijp ook dat ze bij jou een telefonische intake hebben gedaan en niet eens langskomen? Ben wel benieuwd bij welk kraamzorgbureau je zit. Het is idd behoorlijk vervelend maar zoals al eerder gezegd, behoren bepaalde taken die sommige kraamverzorgsters uitvoeren niet tot hun officiele takenpakket. Probeer je gewoon voor te houden dat het allemaal goedkomt en als het niet helemaal wil lukken met bepaalde dingen zal je vk met de nacontroles dat ook wel zien lijkt mij. Liefs Manuela
Er is inderdaad een landelijk indicatieprotocol. Er zijn 3 kolommen: voor de geboorte, tijdens de geboorte en de kraamtijd. In de rijen staan de indicaties. Als je bijvoorbeeld een kind onder de 3 hebt krijg je (uit mn hooft) maxiamaal 8 uur zorg erbij. Dit is maximaal dus... ALs het gewoon een makkelijk kind is, rekenen ze er vaak maar 2-4 uur voor. Tijdens de intake wordt de eerste kolom ingevuld. Dit is een schatting van de aantal uren die je nodig zal hebben. Tijdens de bevalling en de kraamtijd komen er vaak wat uren bij (omdat je bijvoorbeeld niet zelfredzaam bent) of gaan er uren af (je hebt wat langer in het ziekenhuis gelegen bijvoorbeeld). Dit regelen wij (de verloskundigen) Vraag het kraamcentrum naar je indicatielijst en laat ze uitleggen waarom je zo weinig krijgt. Zij zullen alles uitleggen. Het heeft geen zin om naar een ander kraamcentrum te gaan omdat de lijsten landelijk zijn.
Ik heb niet alles gelezen, dus het kan dat ik hetzelfde schrijf alleen dan uit eigen ervaring! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij, alleen hier op Aruba is dat normaal 3 tot 4 uur op een dag! En ik moet je eerlijk bekennen, ik vond het heerlijk, eventjes langskomen, het kindje badderen en mamma verzorgen, beetje kletsen, wat vragen beantwoorden en bij mij maakte ze dan wel het bed schoon en deed de slaapkamer en badkamer en toilet dweilen! Maar ook voor de visite wordt hier niet gezorgd, zelfs niet mijn man en mijn andere dochter niet, die kregen nog geen glaasje drinken of een boterham! Nee, echt alleen de baby en de mamma! Ik werd af en toe gecontroleerd, maar ook de arts komt bij ons langs (ik weet niet of dat bij jou ook zo is, die kan dan ook eventueel controleren) en de vk kwam ook om de dag langs! Bij bv kunnen ze echt wel in een korte tijd zien of het loopt hoor, het is gewoon een kwestie van naar het kindje kijken heeft hij de tepel helemaal goed te pakken en hoor je hem slikken, dan drinkt hij, dat is eigenlijk na het controleren van natte luiers en de poep het geen waar ze op letten (tenminste zo simpel was het bij mij en ik weet niet beter)! En ja, ook ik moest het verder helemaal alleen doen, uiteraard ook met mijn vriend, maar ook die moest werken en heb hier nog een dochter van twee jaar rond lopen! Ik heb totaal geen familie hier wonen, die wonen allemaal in NL! Het is even spannend, maar het gaat je echt lukken hoor geloof me maar! Als je vriend je gewoon bijstaat als hij van zijn werk komt en het kindje lekker even overneemt komt het helemaal goed met jullie! Succes alvast...
thanks meid! Dat lucht op. Ik heb het even laten bezinken en ik zie wel wat er gaat gebeuren. Ik denk dat de hormoontjes even in de weg zaten op dat moment dat ik inhuilen uitbarsten, maar als hete cht niet gaat komen er gewoon extra uren bij! dus ik zie wel hoe het verloopt!
Laat die traantjes maar lekker komen hoor, dat lucht al veel meer op, het geeft helemaal niets, het is allemaal harstikke spannend om een kindje op de wereld te zetten en zeker ook niet niks! Je moet dit kindje groot zien te brengen en ja dat gaat jullie zeker lukken, maar je weet allemaal niet hoe het van te voren loopt en dat kan je soms wat onzeker maken en zenuwachtig, maar dat hoort er allemaal bij! Laat het gewoon lekker over je heen lopen, ze laten je echt niet zomaar achter hoor als het niet loopt! En weet je, zodra je kindje geboren is krijg je gelijk dat moederinstinct en die zegt wel wat jij moet doen! Het komt nu gewoon even heel dichtbij en ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, de laatste weekjes moeten nu gewoon zsm voorbij gaan en als éénmaal de kop eraf is, is dat een grote opluchting geloof me maar!
ik had ook 44 uur, maar na de bevalling kijken ze of er meer uur bij moet, of er wat afkan. ze overleggen ook met de verloskundige, die kan dat aangeven! dus je kan ook nog met je verloskundige praten hierover. ik mocht na de bevalling meer uur, dat stelde de kraamhulp zelf voor. dus ik zou je niet te druk maken. en ze hoeven in principe niet voor de visite te zorgen, maar dat doen ze wel hoor.
Mijn verzekering is nog in onderhandeling met het kraambureau, dus ik weet nog niet wat ze bij mij van te voren inschatten. Dat hoor ik nog wel. Op de website van mijn verzekeraar staat wel het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg voor 2007. Het is een groot document (31 blz), maar er staat wel heel veel in over de voorwaarden en mogelijkheden en wat je krijgt bij zoveel uur kraamzorg. Ze kunnen het overigens pas echt bepalen als je kindje geboren is. Hier de link: http://www.izz.nl/bbcm/files/Landelijk_protocol_kraamzorg%202007.pdf
Is er zoveel veranderd van 2006 naar 2007 dan? Toen ik bevallen was van Fienne heb ik 38 uur gehad, omdat ik geen bv gaf. Maar verder deed zij wel alle dingen van het huishoudenbehalve boodschappen, want die zou mijn vriend doen. Ze zorgde wel voor de visite en zorgde zelfs dat 's avonds het eten klaarstond! Was echt een supermens! Oh ik hoop dat we haar weer krijgen, maar dat zal wel niet. Maar is het pas vanaf 2007 dan dat ze minder taken hebben of was dat eigenlijk al vanaf 2006, want ik heb gehoord dat ze ook niet voor je andere kinderen hoeven te zorgen, maar mijn kleine meid is dan pas 14 maanden! En mijn man neemt pas vrij als de kv weg is..
Uren zijn standaard! Ik krijg 44 uur, dat is ook omdat ik voor borstvoeding ga! Ik zit bij achmea, maar bij de intake zei ze: standaard krijgt je met borstvoeding 44 uur! Verdeeld over 8 dagen! Ik denk dat veel van de kraamzorg organisatie zelf ligt! Kwa wat ze wel en niet doen! Bij de inntake zei ze dat ze het volgende sowiezo moeten doen: - verzorging moeder en kind - schoonhouden slaapkamer, babykamer - schoonhouden sanitair en toilet - was En..er werd ook gezegt dat het allemaal ramp verhalen zijn als men zegt dat de was van de man niet gedaan wordt en een stofzuiger door de woonkamer was ook zo gedaan! Ze zei zelf: als we de was laten liggen dan heb je alsnog een hoop te doen na die 8 dagen! Ik kreeg wel het gevoel dat ze er gewoon voor ons waren en dat ze echt niet gaan pietlutten! Ook werd er gezegt: mocht je kraamhulp tegenvallen, of doen ze te weinig..gewoon bellen en melden, dan krijg je een nieuwe! kus miek
Is het niet zo dat je recht heb op minimaal 44 uur.? En dat kunnen ze over 10 dagen verspreiden? Je betaald er toch voor wat is dat nou... ook alwoon je in een kartonnen doos moeten ze je nog helpen met alles.... .het moet niet gekker worden hiero in NL....
ik heb gebeld vandaag en is idd omgezet naar 44 uur! want er werd bij mij dan geen huishoudelijke taken gedaan, en ze vond het ook een beetje raar staan! dus is omgezet nu en na de bevalling wordt er alsnog gekeken of er minder uren nodig zijn. maar ik weet dat ik die 44 uur nu krijg, en daar ben ik dan al een boel geruster op! Nu komen er dan toch hushoudelijke taken bij en goede zorg.. staat nota bene in mijn papieren dat ze die 24 kraamzorg niet voldoende kraamzorg vinden, maar ze smeren het mij wel aan. ik zal wel niet aan de volle 44 komen, maar die 44 staat beter dan die 24
He wat fijn nachtvliinder! Ben blij voor je dat het is omgezet en je gewoon recht hebt op 44 uur! Dat zal een hele geruststelling zijn voor je. Liefs Manuela
ja idd al is het maar voor mijn gevoel dat ik 44 uur krijg! die 24 haalt de paniek in mij naar boven.. dus ben al heel blij dat ze het voor mij verandert heeft! die vrouw die ik aan de tel had die vond het zelf heel erg raar dat ze mij 24 uur had voorgeschreven.. en stond in de computer ook nog dat ik het zelf heb aangeven :schock: ach ja ik heb me portie wel gehad nu! daar hoef ik me niet meer druk om te maken!