Maandag heb ik de 20 weken echo en ik ben ineens erg zenuwachtig. Ik heb een paar keer eng gedroomd dat er wat mis was en daar blijf ik maar aan denken.van de vk hebik wweinig uitleg gehad over hoe het gaat. Op Internet kan ik alleen vinden naar welkr afwijkingen ze kunnen kijken. Is er misschien iemand die zn ervaring wil delen? Hoe gaat het in zn werk? Worden er ook nog vragen gesteld waarop ik voorbereid moet zijn? kunnen ze bij deze echo ook afwijkingen vinden waardoor het kindje niet levensvatbaar zou kunnen zijn? Hier droom ik namelijk steeds van.
Het is een uitgebreide medische echo. Er wordt gekeken naar de groei van het kindje, door middel van hoofd en buikomvang en bovenbeen lengte. Verder worden de hersenen nagekeken, het hart wordt goed gecontroleerd. Ook kijken ze of er vloeistof in het maagje zit en of de nieren werken. Ze kijken hoeveel vingers en tenen je ukje heeft. Of de rug mooi is gesloten en of het bovenlipje goed dicht is. De navelstreng wordt gecontroleerd op het aantal vaten. Bijna alles wat je kunt bedenken wordt nagekeken en dus zien ze ook of je kind levensvatbaar is of niet. Ik heb mijn echo vorige week maandag gehad. Alles bleek gelukkig goed te zijn. Sommige echoscopisten vertellen direct of alles goed is. Hier werd bijvoorbeeld direct verteld of de rug gesloten was, dat ze alle tenen kon tellen enz. Ze wees veel aan en vertelde waar we naar zaten te kijken Dat doen ze niet allemaal, ik had ook wel gevraagd of ze direct met ons besprak wat ze zag en of dat goed of fout zat. Het kan per ziekenhuis nl verschillen of je dat gelijk te horen krijgt of achteraf. Bij mij had ze geen vragen, behalve of we het geslacht wilden weten!
Bedankt voor je reactie. ik heb volgende week vrijdag een afspraak staan met de gewone vk om de 20 weken echo te bespreken. Ik heb dan liever dat ze het ook gelijk zeggen inderdaad. Dit kan je gewoon aangeven?
Hoi Tifa Het klopt wat JJ1980 beschrijft: ze bekijken je kindje van top tot teen benoemen over het algemeen wat ze zien en doen de metingen. De echoscopiste gaf bij ons ook nog even aan dat er 3 mogelijkheden voor doorverwijzingen waren: 1. als ze een afwijking zou zien. 2. als ze twee of meer softmarkers zou zien en 3. als ze zou twijfelen. Dat was bij ons heel fijn want bij het hartje twijfelde ze of het goed was (ze kon door de ligging blijkbaar niet goed zien of de bloedstromen goed gingen) alles was verder goed maar dat was een twijfel die ze toch onderzocht wilde hebben. Wij werden dus 4 dagen later verwacht in het ziekenhuis voor een GUO. Gelukkig was alles helemaal goed met de kleine man! Ik schrok wel want liever hoor je bij de 20 weken echo direct dat alles goed is maar de echoscopiste gaf aan dat het echt niet gelijk het ergste was maar dat ze bij twijfel graag zekerheid wilde hebben. Dus eigenlijk was het alleen maar goed. Daardoor kon ik het wel goed van mij afzetten. Over het algemeen zit het altijd goed dus je moet je niet te druk maken. Maar ik kan mij voorstellen dat het spannend is want dat vond ik ook. Is toch weer een medisch moment! Veel succes en laat je weten hoe het ging?
Ik heb gevraagd wat de procedure was, toen zei ze dat ze het altijd direct zeggen. Anders had ik wel aangegeven dat ik het graag direct zou willen horen Ik mag donderdag nog even terug. Alles zag er goed uit, maar ze kon van een kant geen goede opname maken van het hartje omdat onze uk niet stil lag. Ze verwacht geen gekke dingen meer, maar het moet nou eenmaal nog even voor mijn dossier. Heel veel succes volgende week! Ik hoop voor jullie dat alles goed is.
Mijn ervaring is dat ze heel zorgvuldig zijn en het zekere voor het onzekere nemen. Ik had bij de jongste een afwijking aan de placenta. Kindje helemaal perfect, maar je schrikt je dood, al zeiden ze meteen dat zij dachten dat het een onschuldige afwijking was. Uiteraard ging ik dr. Google raadplegen en las ik toch aardig wat horrorverhalen. Ik heb twee GUO's gehad na de 20 weken echo, 1 met 22 wk en een met 32. Ik had een omkrullende placenta, wat vaker gezien werd en wat normaal weg zou zijn rond 30 weken. Ze dachten bij de 20 weken aan een amnionstreng, maar dat is echt wat anders. Uiteindelijk was er gelukkig niks aan de hand. Ik denk dat iedereen de 20 weken echo erg spannend vind. Ik heb nooit echt nachtmerries gehad, maar zo vlak voor de echo zelf kan je je toch heel wat in je hoofd gaan halen. Het hielp mij wel om te bedenken dat hoe de uitslag ook was, het beter was om het dan te weten. Overigens is de 20 weken echo niet verplicht, er zijn ook mensen die het niet doen en dat rustiger vinden
Wij werd nog gevraagd of ik zenuwachtig was voor de echo. Dat was ik niet dus zij ging ook relaxed alles bekijken. Bij ons vertelde ze alles wat ze bekeek en of het goed was of niet (gelukkig alles goed), legt veel uit, hoe en waarom bepaalde dingen zo moeten zijn etc etc. Was erg leuk en we kregen dan ook 12!! foto's mee naar huis. Je hoeft niet zenuwachtig te zijn voor de echo. Ze bekijken je kindje gewoon van top tot teen. Er op voorbereiden is eigenlijk onmogelijk want ze kijken naar zoveel dingen, als ze twijfelen aan iets sturen ze je door voor extra onderzoek. Geniet vooral van de echo, je kan je kleintje van top tot teen bewonderen, kijken naar zijn/haar lieve kleine handjes en voetjes.
12?!?! Jij mazzelaar Ik kreeg er vorige week 1 mee van ukkies voet, de rest was niet normaal in beeld te brengen, haha. Onze uk was te bewegelijk Vanmiddag poging 2. Hierna nog minimaal 3 echo's te gaan, er zal dan toch ooit wel een mooie foto te maken zijn, hoop ik zo
precies zoals hier boven is uit gelegd. Ook meten ze het kindje voor de groei en kijken ze naar de placenta en navelstreng en bloedsomloop in het hartje. ook als het niet goed is hoor je het gelijk is mijn ervaring helaas. ik moet dinsdag weer terug voor een echo, omdat ons kindje iets mankeert aan het hartje. Het is moeilijk als je zoiets hoort, maar ik ben er ook dank baar voor. mijn eerste zoon is overleden aan een hartafwijking omdat in die tijd de 20 weken echo nog niet standaart was. u dus wel dit kan veel leed voor komen, door dat je op tijd weet dat er iets is en er bij de geboorte een team klaar kan staan. s6 met je echo en probeer er ook van te genieten.