Hoi dames, Ik zit met het volgende al weken in me hoofd! Als ik ben bevallen ben ik bang dat ik heel erg jaloers zal zijn als iemand mijn kindje vast wil houden. Mijn man is van turkse afkomst en zijn familie is in staat om gelijk met ze alle voor de deur te staan en iedereen wil hem dan beethouden, maar ik wil dat gewoon niet. Ik vind het niet fijn dat iedereen maar mijn kind vast wil houden alsof ze nog nooit een baby hebben gezien. Is het raar dat ik dit niet wil? Mijn man vindt dat ik me niet druk moet maken, en dat ik daar maar ff doorheen moet, maar ik wil dat niet. Hebben meer dames hier last van? En wat kan ik het beste doen om hier goed mee om te gaan? Groetjes Cynthia
hoi, ik had dit ook de eerste dagen heel erg en nu nog wel eens. ik denk dat het komt omdat je negen maanden je kindje vast houdt/draagt en hij/zij is dan helemaal van jouw. en als hij/zij geboren is moet je hem/haar gaan delen met anderen. ik vond dit ook erg moeilijk.
Maar ik ben toch niet verplicht om maar aan iedere ziel die op kraambezoek komt me kindje te geven. Kijk aan mijn man en familie is het een ander verhaal. Maar mensen die ik 1 keer in het jaar zie, die nooit bellen of op bezoek komen en dan ineens wel mijn kind vast komen houden. voel me erg stom hierdoor.
Geen eraring mee, maar mij lijkt dat als je dat niet wilt dat je dat duidelijk moet aangeven. Het is jullie kind niet dat van je schoonfamilie! Kijk natuurlijk willen ze je kindje vasthouden, ik zou vragen of ze niet met zijn allen tegelijk komen dat je het verdeelt over de dag of twee dagen. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen ervaringen heb met Turkse schoonfamilies alleen met opdringerige hollandse
Ik ben bang als ik aangeef dat ik niet wil, heb bijvoorbeeld wel tegen mijn schoonmoeder gezegd, dat ik niet wil dat iedereen mijn kind vasthoud, en ze reageerde een beetje raar zo van jah, maar je moet dat gewoon doen. maar het is toch ONS kind, niet van hun, dus ik bepaal toch wat er gebeurd? kan de kraamverzorgster niet zeggen dat ik het niet wil...misschien luisteren ze naar haar:d
Je zegt het zelf al! JIJ bepaalt wat er gebeurd niet je schoonmoeder! Ze krijgt nog tijd genoeg om met haar kleinkind te knuffelen!
Tegen bezoek waarvan je niet wil dat ze hem vasthouden, zeg je gewoon dat de baby zich vandaag niet zo lekker voelt en van streek raakt als je hem aan iemand anders geeft. Ik vind het trouwens helemaal niet zo vanzelfsprekend om mijn kind maar aan jan en alleman te geven, en ik voel me ook niet verplicht om er uitleg bij te geven.
nee vind ik ook niet eigenlijk, maar het lijkt wel alsof het van mij verwacht wordt om maar het wel gewoon aan iedereen te geven! Ik zit hier gewoon heel erg mee.
Het is vooral belangrijk dat je met je man hierover op één lijn ligt. En je hoeft tegenover niemand verantwoording af te dragen. Misschien valt het allemaal wel mee en begrijpt je schoonmoeder je een beetje Maar ik snap dat je het heel lastig vindt! Succes er mee!
En wat je al zegt over de kraamverzorgster, die kunnen het ook voor je zeggen hoor! Net als dat ze heel goed mensen aan de deur kunnen afwimpelen voor je als je geen zin hebt, of visite wegsturen als je moe bent.
@ twijfelaartje: het is niet me schoonmoeder die echt moeilijk doet, maar ze vindt dat ik overdrijf, en dat ik maar gewoon de eerste dagen even door moet bijten...maarjah ik zie wel hoe het allemaal loopt, hoop dat ik het aankan om gewoon te zeggen dat ik het niet wil!
Ik heb dat ook, mensen die normaal ook niet komen en nu met hun neus boven de wieg willenkome hangen heb ik eigenlijk geenbehoefte aan. Zij hoeven dan ook de kleine er niet uitte pakken! Ik heb al tegen mn vriend gezegt dat ik niet wil dat iedereen die kleine oppakt enmeezeult. In zijn familie is dat eigenlijk een beetje normaal. Ook dat oma zegt ik neem m mee he (niet als ze zo klein zijn natuurlijk) Daar moet ik niks van hebben, dat word van te voren besproken. Wij zijn ouders en wij beslissen
Gewoon op 1 lijn zitten met je man en zeggen dat je het liever niet hebt omdat het emotioneel nog moeilijk is voor je. En voor de baby is het ook niet goed om heen en weer geslingerd te worden. Het is geen pop. Als baby in wieg/box ligt dan pakken ze de baby toch niet zomaar op neem ik aan? Mensen zullen het heus wel vragen en zo niet dan zeg je liever niet want... Ik maakte me daar ook zorgen maar nu niet meer, ik ben de moeder en ik zeg wat ik wel/niet wil. En dat zij vinden dat het wel moet, is hun probleem. Als jij bijv. de regel hebt niet roken in huis of schoenen uit dan moeten mensen dat ook maar accepteren net zo goed of jij wel/niet wilt dat je kind vastgehouden wordt.
Dat is geen jaloersigheid, maar bescherming. Vind ik heel normaal hoor. Kijk dat je schoonmoeder er even mee wilt knuffelen, als het kan, dat vind ik wel normaal. Maar niet de hele mikmak die op kraamvisite komt. Daar wordt jouw kindje ook niet blijer van. De visite is dan weg en jullie zitten met een kind wat compleet overstuur is. Gewoon de situaie even afwachten en ter plekke beslissen of het wel of niet kan.
Haha ik heb in de kraamweek mijn kleine man ook maar amper afgegeven hoor, gewoon stug zelf vasthouden en doen alsof je gek bent De opa en oma's hebben hem natuurlijk wel vastgehad, maar grotendeels heb ik hem gewoon zelf vastgehouden
Hey Cynthia, ik ben ook met een turkse man getrouwd, maar wonen ze bijna allemaal in turkije (en duitsland) heb er dus geen ervaring mee. Maar als jij je kindje niet aan iedereen wil geven, hoefd dat toch ook niet! Als ze zouden vragen of ze hem vast willen houden, zou ik zeggen liever niet, klaar! Mijn man wilde in eerste instantie mijn schoonmoeder over laten komen bij de geboorte, maar ik zag dat helemaal niet zitten, je bent net bevallen en alles is nieuw, je bent met z'n drieeen en moet nog aan de kleine wennen, heb dat ook gewoon uitgelegt en dat respecteerde hij ook gelukkig. Zou me er niet druk om maken hoor, maar begrijp je heel erg goed, zou hem lekker bij je houden en even tueel met de kraamhulp bespreken. (hoop eigelijk niet dat je mevlut krijgt, dat is een geboorte feest) toen wij in turkije waren hebben ze dat voor mijn dochter gehouden moest darna naar het ziekenhuis was zoooo ontzettend druk, had ook hele erge hoofdpijn! Dus bij de tweede no thanks jessica
@ jessica: we krijgen geen mevlut. Dat wilde ik bewust niet....ik hou totaaal niet van drukte, wij hebben ook geen bruiloft gehad, nou vind het geen eens erg weet je dat. Al die drukte is toch ook niet goed voor het kind lijkt mij?
Nee kan me voorstellen, maar toen wij naar turkije gingen was mn dochter gelukkig al 6 maanden! Maar heb echt gezegt dat ik bij deze geen mevlut wilde.... jessica
Ik heb de eerste weken Danique ook bij me gehouden, dat ging gewoon automatisch, zelfs toen ze wat ouder was moesten mensen haar bijna uit mijn armen rukken ik hou er gewoon niet van dat gepluk en gedoe aan mijn kleine meid en als ze dat niet accepteren jammer dan. Gewoon je gevoel volgen meid en laat je niet op je kop zitten door andere mensen, het is jullie kind.