taken kraamverzorgster

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mbtc, 19 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    Hallo allemaal,

Weet niet zeker of dit hier thuis hoort,
    maar weten jullie wat er allemaal onder de taken van een kraamverzorgster hoort?

dank je wel!

gr mbtc

2. Bri

Bri Niet meer actief

Moeder en kind controles zijn de belangrijkste taak (temperatuur van beide, vochtbalans van de baby, hechtingen en baarmoeder van moeder, algehele gezondheid)
    Helpen bij de verzorging van de baby (voeding, verschonen, wassen: vooral om het te leren aan moeder en vader, hoe zij dit kunnen doen)

Daarnaast licht huishoudelijk werk (sanitair waar jij gebruik van maakt schoonhouden, je bed verschonen)
    Deur opendoen als er wordt aangebeld, visite binnenlaten (was bij mij wel handig, omdat onze woonkamer op de eerste verdieping is), eventueel ook koffie/thee voor ze zetten

Heb je geen foldertje van je kraamorganisatie? Die zetten er keurig in wat hun kraamhulpen wel en niet voor je doen.

3. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Wat bri hierboven neer heeft gezet is volgens mij behoorlijk volledig. Dit zijn inderdaad taken van de kraamzorg. De licht huishoudelijk taken worden gewoon in overleg gedaan.

Het is zeker niet de bedoeling dat de kraamzorg gaat staan eten koken, de hond uit laten, gras maaien en de kozijnen gaat staan schilderen!!! Natuurlijk doen sommige wel dingen, maar dat is dan meer vanuit beleefdheid, het behoord niet tot de taken.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn kraamhulp deed naast de controles en helpen met de baby:

Mijn ontbijt en lunch maken
    Als wij er niet aan toe waren gekomen: de afwas
    Stofzuigen, iedere dag
    Bed verschonen
    Sanitair schoonhouden
    Met mijn oudste spelen
    Bezoek verzorgen

Best veel dus, ik was zo blij met haar! :)

5. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Bij mij zouden ze ook vooral helpen met de borstvoeding. Bij mijn eerste zoon is het me niet gelukt omdat in het begin de kraamverzorgende niet kwam (tijdsdruk) en toen gaf ik alle hoop op en ben overgestapt op flesvoeding.
    Nu heb ik een ander bureau en die schrok hiervan, en gaf aan vooral daar ondersteuning bij te geven. Desnoods extra kraamzorg totdat het wel goed gaat zeiden ze.

6. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    je krijgt toch tevoren ook een soort intake gespek??
    dan kun je alles overleggen en vragen lijkt me wel...

7. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    ik heb mn intake gesprek in week 22 gehad geloof ik. heel erg vroeg.
    heb wel een folder maar vroeg me af wat er onder huishoudelijke taken word verstaan.

doet ze de was? strijken? of moet manlief dat allemaal zelf doen als hij uit zn werk komt?

8. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    het verschilt nogal
    een vriendin van mij haar vriend was thuis
    maar de kraamzorg deed al t huishouden (wassen afwas stofzuigen dweilen bed etc)
    dat zij samen van t kind konden genieten
    maar niet elke kraamzorg heeft de zelfde voorwaarden
    + soms heb je een kraamzorg die t uit liefde doet zeg maar... zo van ach kep toch nog tijd dus kan dit ook wel even...

anders bel je ze toch even met "mag ik u vragen wat er precies onder huishoudelijke taken valt" ?

9. mam van drie

mam van drie Actief lid

29 mrt 2011
    142
    1
    0
    accountmanager binnendienst
    zwolle
    Bij mij deed kraamzorg best veel als ik eerlijk mag zijn....
    De was, inderdaad douche en wc schoonhouden, maar ook overal stofzuigen en dweilen, ze maakte mijn ontbijt en lunch , kreeg ook tussendoortjes van der, daarnaast deed ze ook de verzorging van de andere kids en ze zette savonds voor ze wegging vast de aardappels op zodat als mijn partner thuiskwam hij het kon afmaken
    Daarnaast verzorging van de visite idd, en ook mijn controles, die van de kleine en de totale verzorging van kleine hielp ze me mee, ook al was bij laatste niet echt nodig maar moest ik week plat ivm zware bi.

Ik heb heel erg geluk gehad , ik had echt hele lieve kraamhulp vooral de laatste keer, toen kreeg ik er een met stagaire erbij en de dag dat mijn kleine is geboren is ook de dag dat mijn middelste 1 werd dus het feest en alles was al gepland en is ook gewoon doorgegaan ondanks dat ik boven was..... ik zou dag later ingeleid worden, was dus al niet meer nodig hahaha.... heel lief van de hulpen hebben ze einde van de dag helpen opruimen en de volgende dag beneden erg goed schoongemaakt, dit zijn geen normale taken voor hun, normaal doen ze dit niet......

Daarintegen heb ik ze ook paar keer smiddags al lekker naar huis laten gaan en wel voor hun normale uren getekend,......

Verschild dus heel erg per aanbieder en wie je in huis krijgt.

Deel Deze Pagina