Zijn hier chromosoomafwijking lotgenoten?

Discussion in 'Gezondheid' started by Puk2015, Dec 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Hallo,

We hebben gehoord dat mijn schoonzusje een chromosoomafwijking heeft. Beide hebben we tegelijkertijd twee miskramen gehad. Nu ben ik weer zwanger en weet niet of zij ook zwanger is.

Straks bel ik de gynaecoloog, omdat mijn man zich ook wil laten testen. Wij hebben hier na 2 de keer niet voor gekozen, aangezien er een kans was dat ik zwanger was. Dit bleek uiteindelijk dus ook zo te zijn.

Ik vraag mij af of er hier meer mensen zijn die meerdere miskramen hebben gehad en ook een chromosoomafwijking blijken te hebben. Heb jij uiteindelijk wel een gezond kindje gekregen?

Groetjes

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #2 Novastar, Dec 15, 2014
    Last edited: Dec 15, 2014
    Hoi! Ik heb zelf geen chromosoomafwijking maar ik ben wel zwanger geworden via PGD (ivf met embryoselectie) vanwege een erfelijke aandoening van mijn man. Ik zat tijdens de behandelingen hier op het forum ivf/PGD (bij vruchtbaarheidsbehandelingen). Ik kwam daar verschillende meiden tegen met translocatie. Dat is een chromosoomafwijking die miskramen veroorzaakt. Verschillende van hen zijn inmiddels zwanger via PGD. Je zou een kijkje kunnen nemen op dat forum. Misschien herken je er iets in.

3. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Ik ga eens zoeken, bedankt alvast!

4. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hallo,
    Mijn man is ook drager van een translocatie. Wij hebben op natuurlijke wijze 2 gezonde kinderen gekregen en ik heb in november 1 vroege miskraam gehad.

5. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Wauw, dat vind ik positief om te lezen. Hopelijk mag het voor ons nu ook goed gaan. De gynaecoloog wil mij woensdag middag zien, inclusief echo.

Heb jij voor je zwanger werd ook miskramen gehad? Hoe zijn jullie er achter gekomen dat hij drager is?

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

Oct 20, 2010
    6,081
    25
    48
    Hoi,
    Allereerst: gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik ben draagster van een translocatie.
    We zijn er achter gekomen nadat ik voor de derde keer een (vroege) miskraam heb gehad, na een bloedonderzoek.
    Ik heb wel al op spontane wijze een gezond kindje gekregen. Voor hem had ik 1 miskraam en na hem twee miskramen. Op zich is er een redelijke kans dat het goed gaat. Mijn vader heeft de translocatie aan mij en mijn broer doorgegeven, hij heeft dus wel twee gezonde kinderen gekregen!
    Het lijkt mij wel belangrijk dat je man zich laat onderzoeken (dat is letterlijk een prikkie ;)) omdat je dan eventueel recht hebt op prenatale screening, denk aan een vruchtwaterpuntie of vlokkentest. Want je hebt niet alleen meer kans op een miskraam maar ook een verhoogde kans op aangeboren afwijkingen bij het kindje.

Ik hoop voor jou dat je man het niet heeft en jullie over een paar maanden een gezond kindje mogen krijgen.

7. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Mijn man laat zich inderdaad testen, daarom gaan we morgen(woensdag) ook naar de gynaecoloog. Wbt de prenatale screening, die zullen we denk ik zelf moeten bekostigen, aangezien de uitslag van het bloed er dan nog niet is(heb begrepen dat dit 3 maand duurt).

Bedankt voor je berichtje.

8. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Even een update, de echo met 6 en 8 weken was goed, alleen afgelopen vrijdag heb ik roze bloed verlies gehad op het wc papier en mochten/moesten we direct komen. Helaas is het weer mis gegaan in de 8/9 weken.

Morgen weer naar het ziekenhuis voor een second opinion en dan nemen we weer pillen mee om mijn baarmoeder schoon/leeg te maken.

Daarbij willen wij beide direct getest worden op de chromosoom afwijking en over 3 maand ga ik de stollingstest nog doen. Hopelijk heeft één van ons maar een chromosoom afwijking.

9. Bertha1

Bertha1 Actief lid

Apr 29, 2014
    123
    0
    16
    NULL
    NULL
    Sterkte!

10. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik lees nu pas weer dit topic, heel veel sterkte Puk!! Wat naar voor jullie dat het weer mis is :(:(

De oudste zus van mijn man had vruchtbaarheidsproblemen en bij onderzoeken bij haar kwam daaruit dat zij een translocatie had. Toen hebben mijn man en zijn andere zussen zich ook laten testen en daaruit bleek dat hij de translocatie ook had, samen met zijn jongere zusje. 1 zus heeft het niet. Ze hebben het geërfd van mijn schoonmoeder (die overigens zonder moeite dus 4 kinderen heeft gekregen).
    Wij waren toen nog niet bezig met zwanger worden maar hield het wel in mijn achterhoofd dat het dus een lange en pijnlijke weg kon gaan worden.
    Nadat wij gingen proberen was ik na 1 maand al zwanger van mijn oudste dochter. Had ik zeer zeker niet verwacht en was dus heel fijn. Bij mijn jongste dochter was ik na 4 maanden zwanger. Tussendoor en ervoor geen miskramen gehad.
    Nu aan het proberen voor de derde en meteen bij mijn eerste cyclus heb ik nu een vroege miskraam gehad. Maar of dat door de translocatie komt is natuurlijk niet zeker, het kan ook 'gewoon' pech zijn. Nu zijn wij hopende op een volgende blijvende zwangerschap!

Of mijn dochters drager zijn van de translocatie weet ik overigens niet. Als ze dat later willen laten uitzoeken dan mogen ze dat doen, ik vind het voor nu niet belangrijk. Ze zijn gelukkig helemaal gezond verder.

11. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #11 piccolina, Jan 13, 2015
    Last edited: Jan 13, 2015
    Ik heb dochter verloren met 16wk we hebben beide kleine genetische afwijking bleek. Ar14 moeder gen copy extra.
    Volgens klinische genetica heeft dat niets voor ons betekent. Geen ziektes in familie geen miskramen.
    En volgens patologoanatom was dat ook geen doodsoorzaak.

Overigens we hebben al gezonder dochter en kans groot dat ze dat afwijking ook heeft.
    Nu opnieuw zwanger en kans is 50%.

Sterkte met je miskraam:(((
    Miss kunnen ze je in gent beter helpen hier in nl doen ze vrijwel niets

12. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Hoi, sterkte met je miskraam nog:( vreselijk!!

Ik ben draagster van een translocatie en zwanger geworden via ivf met pgd. Ik heb ook meegeschreven in het forum vruchtbaarheidsbehandelingen, topic over pgd.

Hoewel er verder in mijn familie nooit problemen waren, waren die er bij ons dus wel.

Hopelijk lukt het snel bij jullie en gaat het goed.
    Als je vragen hebt mag je die gerust via pb stellen.

13. Puk2015

Puk2015 Niet meer actief

Dat er in NL niks te doen is, kan ik niet beamen. Toen ik vrijdag maar licht roze verloor op mijn wc papier, en hier over belde mocht ik direct bellen en langs komen voor een echo.

Ook was het geen probleem dat we direct de chromosomen konden laten onderzoeken en later de stolling.

Uit de chromosomen van mijn man komt vrijwel zeker iets, aangezien zijn zusje ook een afwijking heeft. Alleen hoe het daarna verder gaat is de vraag.

Het vreemde vind ik dat het met 8 weken stopt, zelf het ik het gevoel dat ook wel eens aan stolling kan liggen??

Share This Page