Doula, wat zijn je ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door raglottie, 30 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zijn er hier mensen die tijdens de zwangerschap en bevalling een doula hebben gehad? Wat vond je fijn? Zou je dingen anders doen?

Ik weet na de vorige bevalling in het ziekenhuis wat ik vooral niet meer wil, maar aangezien het een medische bevalling wordt vanwege eerdere sectio, gaan de protocollen van het zhuis en wat ik (vooral niet) wil zeker botsen. Een doula lijkt mij dan fijn die bewaakt wat ik prettig vind en in bevalplan heb staan, fungeert als spreekbuis, en dan kan ik mij hopelijk puur op de bevalling richten en de controle wat loslaten. Maar ben benieuwd naar ervaringen en mischien tips.

2. Jellybean79

Jellybean79 Bekend lid

28 aug 2014
    508
    1
    16
    Geen ervaring mee, maar lees graag mee!

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het een goede oplossing is. Denk wel dat je op tijd moet afspreken, zodat je alle tijd en ruimte hebt om elkaar goed te leren kennen en een band met elkaar op te bouwen en goed op elkaar bent ingespeeld.

4. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    uhm maar het lijkt me dat als ze medische beslissingen moeten maken dat ook een doula daar geen inspraak of regie over heeft? of zie ik dat verkeerd?

5. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Nee klopt, maar ze kan je wel hetzelfde vertrouwde gevoel geven als een vk die je al een poosje kent. Het is volgens mij meer bijstaan en ondersteunen wat doula's doen.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    14.999
    113
    Wij gaan naar t ziekenhuis (geen medische indicatie) en mijn VK weet precies wat ik wil net als mijn man en t ziekenhuis. En mn VK (met gyn achtergrond) kan een kreng zijn als t nodig is (ik ben gek op dr) dus daar heb ik alle vertrouwen in. Zolang alles normaal gaat kunnen ze plan volgen, bij calamiteit wil ik alleen absoluut geen ruggenprik maar geloof dat ze dan toch eerder neigen naar narcose en daar ben ik alleen maar blij mee.

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    tja is vooral wat je er zelf van verwacht denk ik. veel dingen kun je bespreken, wat je wel en niet wil, waar ze je bij kan ondersteunen.
    zelfs moet ik er niet aan denken, ik wilde dat iedereen gewoon zijn/haar mond hield, me mijn ding liet doen en was ook niet in staat om te praten door de weeënstorm. verder ging de bevalling megasnel, dus achteraf moet je maar net geluk hebben als zo iemand er dan ook maar net is...
    maar goed, iedereen is anders. schrijf je wensen sowieso op met de vk samen.

8. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat ze je bijstaat, geen medische beslissingen neemt etc., dat snap ik. Ook dat je alles bespreekt vantevoren, maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik ken de doula al, dus dat scheelt.

De vorige keer is mijn bevalplan volgens mij meer niet dan wel gelezen. Ik wilde hooguit een gyn in opleiding en niet een co-assistent. Gebeurde wel, die vervolgens met de tong uit de mond aan het prutsen was met de ballonkatheter. De klinisch vk die dienst had, heeft zonder overleg mijn vliezen gebroken. Het infuus werd almaar opgehoogd. Ik gaf aan dat het rustig moet want mijn lijf pakt ineens vol. Is protocol en hup weer een tandje erbij en waar ik bang voor was, gebeurde: van niets er vol in. Zl heeft een paar uur observatie op de neo gehad en ondanks bv-certificaat en in bevalplan dat zl bv krijgt, is er in korte tijd 2x kv gegeven. En meer van dat soort praktijken. Ik heb dus geen bekende aan mijn bed straks in het zhuis, behalve mijn man en misschien met geluk heeft de klinisch vk dienst die je dan een paar keer op de poli hebt gezien. Dus het is ook meer voor mijn rust :) en was benieuwd naar tips/ervaringen rondom een doula.

9. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Voor de bovenstaande redenen is het zeker geen slecht idee om een doula te nemen. Vreselijk, he dat ze zomaar je vliezen breken of kv geven....

Zelf heb ik er geen ervaring met een Doula. Misschien kun je je vraag stellen in de facebook groep geboortebeweging? Ze hebben ook een geheime groep en volgens mij kun je via de openbare groep lid worden. Ik vermoed dat weinig dames op het forum gebruik hebben gemaakt van een Doula.

10. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor de tip! Ik ga mij daar aanmelden!

11. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Ik heb deze zwangersxhap een Doula! Had het de drie x hiervoor ook moeten doen! Heerlijk! Wat wil je weten?

12. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    wat is er zo heerlijk aan? Ben momenteel nog niet verder dan: ik kan dan de controle uit handen geven. Wat ik graag wil, visie etc. Is dan bij haar bekend. Maar misschien kan er meer? We hebben binnenkort een gesprek en ze gaf al aan dat ze eventueel boeken heeft als ik die nog wil lezen.

13. Shinestar31

21 apr 2016
    92
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb er deze zwangerschap ook een!
    Vind het heerlijk, aandacht voor jou en de baby maar nu ook naar de bevalling toe geeft ze hulp en begeleiding bij onverwerkte pijnstukken uit het verleden zodat die niet in de kraamtijd naar boven komen.

14. juultje26

juultje26 Actief lid

12 jun 2009
    145
    0
    0
    Noord- Holland
    Wat ik prettig vind is het zeer persoonlijke contact. Dat is er wanneer ik daar behoefte aan heb. Gewoon even kletsen. Ze heeft veel mogelijkheden voor ondersteuning zoals massage, drukpunten verplichting, etc etc. Bij de bevalling ( bij mij medisch en ingeleid) staat ze klaar voor mij maar ook voor mijn partner. Ze mag geen medische beslissingen nemen, maar kan je wel ondersteunen in het maken van bepaalde keuzes. Ook hier weer verschillende technieken van houdingen, massages etc. Ik ervaar het als ontzettend prettig, heb er oprecht een beetje spijt van dat ik het niet eerder gedaan heb.

15. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Krijg je de massage etc. Tijdens de zwangerschap? We hebben over een paar weken een gesprek, dus ben erg benieuwd wat zij er rondomheen biedt.

Wat betalen jullie voor de doula? Deze vraagt 750 euro.

16. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

Mijn zus had een Doula, maar ze heeft er niet zoveel meerwaarde van gehad. Ze had al een hele goede (ondersteunende) vk namelijk. Haar man heeft later aangegeven dat hij zich een beetje buiten spel voelde staan. Zij had hem niet meer nodig tijdens de bevalling, want de Doula en de vk waren al met haar bezig. Dat vond ik wel wat sneu voor hem.

Deel Deze Pagina