vakantie na zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sasanna, 8 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sasanna

Sasanna Lid

27 jul 2008
    28
    0
    0
    Brabant
    Goedemorgen,

Ik heb nog heel veel vakantieuren staan, en ik wil na mijn zwangerschapsverlof nog een paar weken vrij nemen.
    Wanneer kun je dat het beste aangeven aan je werkgever? Voor je op verlof gaat? En heeft iemand daar ervaring mee?

Ook zou ik ipv 4 dagen 3 dagen per week willen werken als ik weer terug ga. Geef je dat al aan vóór je op verlof gaat?

Liefs
    Sasanna

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat soort dingen is wel verstandig om van te voren met je werkgever te bespreken. In ieder geval het vakantieverhaal ivm je evt. vervanging. Je kunt ook overwegen om eerst die ene dag als ouderschapsverlof op te nemen, en pas daarna over te gaan naar 3 dagen werken (zonder ouderschapsverlof)
    Als je ouderschaps verlof opneemt dan krijg je ook nog weer een vergoeding via de belastingdienst.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik neem waarschijnlijk een maand onbetaald zwangerschapsverlof op, (ik weet niet of dat een wettelijke regeling is of dat dat iets is van mijn werkgever) en daarna wil ik nog gewoon mijn vakantie opnemen. Ik heb volgende week vrijdag een gesprek met mijn teamleider om dit allemaal door te spreken. Omdat ik pas in de zomer terugkom van mijn verlof is het wel zo fijn voor hun om te weten dat ik mijn vakantie dan wil, dan kunnen ze daar met de planning rekening mee houden.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe sneller je dergelijke zaken oppakt, hoe beter. Ook ik neem vakantie en overuren op na mijn verlof en dat heb ik bij mijn verlofgesprek aangevraagd, (was zo rond de 20 weken toen).

5. casedy

casedy Actief lid

25 feb 2007
    256
    0
    0
    ik heb dat voor mijn verlof geregeld.
    Dan weet je zeker dat je het krijgt.

6. Sasanna

Sasanna Lid

27 jul 2008
    28
    0
    0
    Brabant
    Dank jullie voor jullie antwoorden!

Ik moet nu voor mijn baas een scenario gaan maken voor hoe ik het tijdens (en na)die 16 weken zwangerschapsverlof wil regelen. (ik ben bedrijfsleidster).
    Ik zal er maar snel over beginnen. Ben alleen veel te bang dat ze zeggen dat ze me na 16 weken al weer terug willen...

Bluesky> ik ben benieuwd hoe je werkgever reageert als je zegt dat je een maand onbetaald zwangerschapsverlof opneemt. Vrijdag heb je je gesprek?

Ik zou dat namelijk ook wel willen denk ik, na 12 weken met baby nog niet gaan werken, maar lekker nog even een tijd thuis met de baby!(Althans, zo denk ik er nu over)dus dacht automatisch aan vakantiedagen opnemen... maar onbet zwangerschapsverlof is natuurlijk ook een optie. Ik denk dat ze onbet zwangerschap niet mogen weigeren toch?

groetjes

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Sasana: Ik heb toevallig de papieren in mijn postvak op het werk liggen over de verschillende verlofregelingen. Toevallig dat dat hele zaakje een paar weken geleden op ons bureau belandde vanuit onze organisatie... :) 1 van die regelingen is dus die maand onbetaald zw verlof. Dus mijn teamleidster heeft als het goed is die papieren ook gehad.. Ik weet alleen niet of ze je dit verlof kunnen weigeren... Ik zal van de week eens met HRM bellen, die zullen me dat wel kunnen vertellen... :)

Zoals ik al eerder zei, weet ik niet of dit een wettelijke regeling is of specifiek iets voor de zorg... Mijn schoonzus werkt ook in de zorg en zij heeft het ook gehad toen haar kindje geboren werd... Ik ga even zoeken in de CAO,,,

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Het lijkt me verstandig om dat soort dingen voor je verlof allemaal te regelen, en wel zo netjes tegenover je baas.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ok... Ik heb even in onze Cao gezocht en hier is het artikel:

Ik hoop dat je hier wat mee kunt...

En ik ben het met je eens hoor, ik moest met Jelle eigenlijk al na 10 weken aan de slag en dat vond ik echt nog veeeeeel te klein om naar het kdv te gaan... :) Ik heb toen ook mijn vakantie na mijn verlof genomen, alleen wist ik toen nog niet van die maand onbetaald verlof. En we hebben het nog een beetje kunnen rekken met oppas enz, dus Jelle was 4 mnd toen hij voor het eerst maar het kdv ging... En dat was vroeg genoeg... :)

10. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Bluesky, dit is wel een fijne regeling, maar je kunt dit denk ik beter niet van te voren al afspreken. Als je om welke reden dan na je wettelijke zwangerschaps verlof nog sterk genoeg bent om te werken, dan is het het slimste om je ziek te melden namelijk.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je moet dit onbetaald verlof 3 maanden voor de vermoedlijke bevalingsdatum aanvragen, anders heb je er geen recht op. Je kunt van te voren niet zeggen of je ziek word.. ;) Maar als ik na mijn gewone verlof niet in staat ben om te werken meld ik me gewoon ziek en dan zie ik wel hoe dat verder geregeld word.

12. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Oh, dat is flauw... Nou ja, dan maar hopen dat je er tegen die tijd wel weer hersteld bent.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik hoop eigenlijk dat ik me gewoon niet ziek hoef te melden... ;) :)

14. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

18 jun 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Ik wil drie weken vakantie ná mijn verlof...heb ik al aangegeven, alleen is het moeilijk om de precieze datum aan te geven want het kan goed zijn dat ik 2 weken overtijd ga zijn en het verlof pas ingaat als je kleine geboren wordt...

Deel Deze Pagina