rhesus negatief. Moet ik de verloskundige bellen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ShallY, 12 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik heb een resus negatieve bloedgroep en krijg daar in week 27 ofzo een prik voor. Nu heeft de verloskundige gezegd dat her geen kwaad kan zolang mijn bloed en het bloed van de baby niet met elkaar in contact komen. Krijg ik een schop in mn buik, val ik met mn buik op t stuur ofzoiets moet ik direct bellen.

Nu was ik vanavond mijn neefje van 1 aan het verschonen en hij schopte in mijn buik. Het deed wel even zeer. Moet ik hiervoor naar de verloskundige bellen of kan zo'n schopje van een 1 jarige geen kwaad?

2. Eefje86

Eefje86 Bekend lid

21 mrt 2012
    856
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee dat lijkt me niet.. Gaat er volgens mij om dat als je een bloeding hebt ofzo dat het bloed bij elkaar kan komen en je lichaam het kindje kan afstoten..

3. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Ik denk dat bellen nooit kwaad kan. Jij kunt het beter inschatten dan wij hier achter een schermpje. Als jij onzeker bent zou ik gewoon bellen. Liever 1x teveel dan te weinig denk ik dan...

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou zelf bellen, een schop in je buik is een schop in je buik. Al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen.

5. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Ik wist niet eens dat je hiervoor moet bellen en dat dat soort dingen dus misschien gevaarlijk kunnen zijn...

Ik heb ook rhesus negatief en in vorige zwangerschap was met 27 weken duidelijk dat dochter positief is. Maar hier verder nooit wat over gehoord, behalve de injecties natuurlijk.

Ik zou dan maandag gewoon even bellen denk ik, denk zelf niet dat ik een spoednummer hiervoor zou bellen.
    Tenzij je er heel erg mee zit en onzeker van wordt, dan zou ik gewoon even bellen.

6. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Inmiddels toch even gebeld. Ik was er toch niet helemaal gerust op. Maar het kan inderdaad geen kwaad zo'n klein schopje. Heb verder ook geen bloedverlies of buikpijn.

Het valt me op dat veel vrouwen er weinig over weten als je rhesus negatief bent. Ik heb er naar gevraagd bij de verloskundige anders wist ik het ook niet dat het tijdens de zwangerschap ook kwaad kan.

7. naatjj

naatjj Lid

7 mrt 2015
    51
    0
    0
    Den haag
    Ik heb ook een negatieve bloedgroep en ik heb toch echt een prikje gehad met 30 weken

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Goed dat je gebeld hebt. Het gaat dan met name om schade van de placenta toch? Waardoor een schop of iets anders van buitenaf gevaarlijk kan zijn? Als de wand van een bloedvaatje van de placenta knapt heb je bloed op bloed contact en dat is idd gevaarlijk in jouw geval.
    Ligt je placenta voor dat ze zo voorzichtig zijn? Heb idd nog niet eerde gehoord dat je er zo gebrand op moet zijn.

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik ben zelf ook resusnegatief, de vk heeft tegen mij nooit gezegd dat ik moest bellen bij zulke dingen. Achteraf bleek het ook niet nodig, want ik blijk alleen resusnegatieve kinderen te krijgen :D Maar toch goed dat je gebeld hebt, gewoon voor je eigen zekerheid.

10. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Nee placenta ligt wel achter.

Er was toen okk alleen door de vk mede gedeeld dat ik die bloedgroep had verder niks. Toen ik de weer op controle moest heb ik er toch eens naar gevraagd wat het inhield en toen vertelde ze met dat het inprincipe geen kwaad kan mits mijn bloed niet in contact zou komen met de baby. En als ik dus een ongeluk zou krijgen, een harde schop in m'n buik of iets dergelijks ik wel de vk moest bellen.

Afgelopen maandag bloed moeten prikken om de bloedgroep van de baby te bepalen. Mocht de anders zijn krijg ik de volgende controle die prik.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben 3x zwanger geweest en 3x placenta aan de buikwand en ik werd er ook altijd een beetje onzeker van.Ik ben B negatief.
    De vk heeft toen verteld dat er heel wat moet gebeuren wil er dusdanig veen bloed van de baby in mijn bloedbaan komen wil ik er actieve antistoffen tegen gaan maken.
    Het gaat echt om ongevallen als vallen met de fiets en het stuur volop in je buik, een forse aanrijding met de auto waarbij de gordel hard in je buik snoert of met je buik tegen het stuur of een flinke val op je buik.
    Ik heb bij mijn laatste zwangerschap weleens klem gezeten met mijn buik tussen het autoportier en was ook gevoelig maar zelfs dat kon geen kwaad.
    Heb 3 gezonde kinderen en alle 3 hebben zijn ze rhesus positief.
    Bij de jongste werd er wel gekeken welke bloedgroep ze had met 27 weken en nav daarvan krijg je dan de rhesus d prik.
    Vroeger stierven er wel veel kinderen kort na de geboorte hieraan omdat ze toen nog geen anti d hadden.

12. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Ik ben ook negatief
    En kleine positief met 27 wk bepalen ze hier de bloedgroep van de baby en dan krijg je idd een prik en na de geboorte krijg je er weer 1

En nu vrijdag weer prikken om te kijken of dit kleintje ook Neg of Pos is en anders weer hetzelfde ritueel

Deel Deze Pagina