Hoi Dames, Dit is mijn twee zwangerschap en ik ben nu 27 weken. Ik krijg continu harde buiken (tenminste ik denk dat..) Wat is de defenitie van harde buiken.. beetje lastig. Ik zal het even omschrijven: - mijn buik voelt dan naar aan en zit me ontzettend in de weg. - mijn baarmoeder voelt dan strak en hard aan. Nu heb ik het dus eigenlijk heel vaak per dag. Bijvoorbeeld met een eindje wandelen, van de grond weer gaan staan, tillen van mijn zoon etc. Tsja, ik weet me eigenlijk geen raad, want het is toch wel vervelend hoor! Weet iemand of dit normaal is? Ik had het met mijn zoon ook wel vaak, zou ik een overgevoelige BM hebben?
Het is normaal dat je eens een harde buik krijgt maar ik geloofd dat je het moet melden bij ed vk als je er meer als 5 kreeg op een dag (ben er alleen niet meer zeker van). Ik zou het zowiezo bij je vk melden! Een ahrde buik kan normaal gesproken geen kwaad maar het is vaak wel een waarschuwingsteken dat je het rustiger aan moet doen
bij mij werd gezegd in vroeg stadium meer dan 30 per dag en of als ze pijnlijk zijn ze horen geen pijn te doen.Heb dat met 29 weken gehad en ziekenhuis opname gehad ervoor achteraf bleek weinig aan de hand te zijn.ze zeggen veel harde buiken heel slim kind want is goed voor ontwikkeling van hersenen van je kleine.onzekerheid moet je gewoon vk bellen zijn ze voor liefs,
Ik heb er rond die periode ook veel last van gehad (is ook mijn tweede zwangerschap). Ik dacht ojeej, zo vaak een harde buik, zelfs bij het opstaan, kan toch nooit goed zijn, haal ik de 40 weken wel.. Maar mijn vk zei dat het normaal is voor deze periode. Je baarmoeder maakt of heeft weer een groeispurt gemaakt, en daar kan die heel gevoelig op reageren bij elke handeling die je doet. Je moet het dan wel rustig aan doen natuurlijk. Ik heb een paar weken echt niks meer gedaan, niet stofzuigen, koken enzo. Veel gerust. Daarna ging het weer over. Nu heb ik maar heel af en toe een harde buik. Dus maak je geen zorgen, mocht je toch twijfelen kan je dit altijd met je verloskundige bespreken.
Soms kun je al wat last krijgen van harde buiken. De spieren van de baarmoeder trekken samen, om alvast te oefenen voor de bevalling. Ze bereiden zich voor op de weeën, en worden ook wel 'voorweeën' of 'oefenweeën' genoemd. Dit doet de baby geen kwaad. Je kunt echter ook harde buiken krijgen als je je teveel hebt ingespand. Als je er vaak last van hebt, en het zelfs pijn doet, licht dan je verloskundige of gynaecoloog in. Die zal je waarschijnlijk adviseren om veel rust te nemen. Als je te druk in de weer bent, kan het de groei van de baby belemmeren. is heel normaal maak je maar geen zorge!
He dames, bedankt voor de reacties.. Ja het is niet zo dat ik denk van goh; dit zijn voorweeen ofzo.. dus dat valt weer mee en ik lees dat het vrij normaal is. Dat verhaal van slimme kinderen spreekt me wel aan hahaha! Maar ik had het met mijn eerste ook, dus ik zie het vrijwel als normaal.. En ja rustig aan doen.. dat komt eigenlijk niet echt in mijn woordenboek voor. Heb een drukke baan in het onderwijs, 3 dagen, en dan de zorg voor de kleine van 1 jaar, die een totally handenbinder is.. hahaha. Dus ach, maar vroeg op bed s avonds!
Pina: ik heb ook bijna de hele dag een harde buik, maar ik moest van de gyn per direct met verlof en moet het heel erg rustig aan doen, omdat je toch een verhoogde kans op premature weeën hebt, als je zo vaak een harde buik hebt. Nu met het hele rustige aan doen, merk ik wel verbetering, maar ik heb de schrik goed in de benen zitten. Probeer te luisteren naar je lichaam....
Maar is het wel wat ik beschrijf dan een harde buik? Of is het gewoon een naar gevoel waar ik wat overgevoelig voor ben? Vind de definitie zo moeilijk! En hier zijn dus allemaal verschillende meningen. De ene zegt hier dat het het groeien is van de baarmoeder is.. en jij moet per direct met verlof! Zou er nu nog niet aan moeten denken eerlijk gezegd.... Ja wat is wijsheid..
Wat jij beschrijft (harde en strakke buik) dat is echt een harde buik. Mijn vk zei dat als je buik weer een groeispurt heeft gemaakt, dan reageert het daarna gevoelig door middel van harde buik. Maar hoeft niet altijd door een groeispurt te komen. Je krijgt nu eenmaal wat harde buiken. En als je te vaak harde buiken krijgt, dan is het gewoon een teken dat je het rustig aan moet doen en je lichaam de rust moet gunnen.