Baarmoedermond 2,5 cm bij 24 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MCR, 14 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedemorgen dames,

Ik weet niet of mijn topic hier goed staat, maar mag verplaats worden dus als dat nodig is.

Hierbij even mijn verhaal.
    Ik ben nu 24 weken zwanger en voel het kindje dagelijks zodra ik rustig zit waarbij in de avond nog wel het meest en duidelijkst. De afgelopen dagen heb ik het wat drukker gehad, waardoor ik de baby een stuk minder voelde. Hier heb ik mij eerst eigenlijk geen zorgen om gemaakt. Verder had ik last van af en toe kramp in mijn buik en rug. Toen ik gisteren het kindje helemaal niet meer voelde (ook al heb ik gisteren bijna de hele dag en avond gehangen op de bank), heb ik toch maar aan de bel getrokken.

Ik heb toen eerst de huisartsenpost gebeld, alles uitgelegd. Zij vertelde mij dat ik eerst even contact op moest nemen met mijn verloskundige (best logisch), maar als zij niet zou handelen dat ik toch even moest terug bellen. Dus de verloskundige gesproken maar die gaf aan dat het geen spoed was. Het zou niet erg zijn om het kindje een dag of twee niet te voelen, en de de kramp in de buik konden geen weeën zijn anders had ik wel heel veel pijn gehad. Dit heb ik doorgegeven aan de huisartsenpost maar zij vonden dat ik toch maar even moest langskomen.

Dit heb ik gedaan en het moment dat ze het hartje van de baby wilde beluisteren ging de baby natuurlijk schoppen. Vervolgens ook nog een uitwendige echo gemaakt en met de baby was alles goed. Toen wilde de gyn ook nog een inwendige echo maken ivm de krampen. Daar kwam dus uit dat de baarmoeder 2,5 cm was en dat dit eigenlijk korter is dan dat ze graag zien bij mijn termijn. De gyn vertelde me dat ik me nog geen zorgen hoefde te maken maar dat ik volgende week wel weer terug moest komen voor een controle.

Zorgen maak ik me dan ook nog maar niet. Wel heb ik me vandaag ziek gemeld. Een nacht in het ziekenhuis is toch vermoeiend en ik zou vandaag werken van 14.30 tot 22.30, wat ik sowieso al een zware dienst vind tijdens de zwangerschap . Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Dus.. wie heeft ze?

2. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Vind persoonlijk wel erg kort voor je zwangerschap duur. Lekker even een week rustig aandoen en hopelijk is je volgende week een langere bm mond.

Die van mij was ook kort met 20 weken en hebben ze verder niks mee gedaan.....
    Ik denk persoonlijk dat daarom mijn zoon prematuur geboren is. Sterke!

3. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    ik vind je baarmoederhals ook erg kort!
    Mijne was mijn vorige zwangerschap bij 23 weken 2,7 en alle alarmbellen gingen af en ben opgenomen met weeenremmers en longrijping. Longrijpingsprikken kreeg ik bij 25 weken. Vanaf 22 weken kreeg ik bedrust. Ik heb het nog 8 weken kunnen rekken en bij 30 weken bevallen.

ik zou echt even rustig aan doen zeker tot de volgende controle

sterkte!

4. Eline83

Eline83 Actief lid

14 feb 2014
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik schrik even van dit verhaal. Meer omdat bij mij daar nog nooit naar gekeken is en toch echt 2 keer te vroeg bevallen ben, nl 36+6 en 33.
    Ik heb me er toentertijd niet zo'n zorgen om gemaakt, maar voor deze zwangerschap ben ik dat wel, zeker nu ik dit lees.
    Moet ik me zorgen maken? Ik kaart dit zeker aan bij de verloskundige, moet gelukkig donderdag weer.

5. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel voor jullie reactie. Ik doe het in ieder geval rustig aan. heb me maar even ziek gemeld wat betreft het werk voor deze week op aanraden van mijn moeder (verpleegkundige) en schoonmoeder (anesthesie assistent). Vind het wel jammer dat de gyn eigenlijk geen advies mee gaf, terwijl ik ik zo op het internet lees dat men rust moet houden, bedrust moet houden of zelfs medicatie krijgt. Vind het op deze manier lastig om in te schatten of de situatie op zich niks voor stelt of juist wel. Maar goed een weekje rust kan sowieso geen kwaad.

Zijn er nog meer mensen met een verkorte baarmoedermond waarbij juist juist wel of niet gehandeld werd?

6. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Sorry heeft niks met jou topic te maken, maar ik lees het de laatste tijd echt veel.. Ze testen daar normaal toch niet op? Bij mij niet in ieder geval..

Sterkte met rustig aan doen!

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Eline, je kunt vragen om een cervix meting. Deze moet plaats vinden rond de 18 weken om een indicatie plan te maken. Ik heb 'm net preventief gehad voor de tweelingzwangerschap en ik had 4,7 cm op 18 weken en 1 dag.

8. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ me1989 ; Inderdaad daar testen ze niet standaard op. Bij mij werd het nagekeken omdat ik last had van buik/rugkrampen die opeens opkwamen en kort daarop weer wegtrokken.

9. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Normaal wordt het ook niet gecheckt maar ik deed mee aan een onderzoek.

Mag ooit een tweede wonder gegeven worden dan ga ik zeker dit aankaarten bij mijn verloskundige .

10. Eline83

Eline83 Actief lid

14 feb 2014
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt klaasje32.

11. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Hallo MCR
    Ik wil je ook niet laten schrikken, maar echt doe t rustig aan zoals de anderen al zeiden!
    Ik heb ook een verkorte baarmoedermond.
    Tot 21 weken ronde de 2.5cm maar bij 22 weken opeens heel snel naar kleiner dan 2cm en een paar dagen later zelfs kleiner dan 1cm gegaan (wekelijkse cervix meting)
    Toen heb ik een spoed cerclage gekregen en een tijd in het ziekenhuis gelegen...

12. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Ik vind het persoonlijk wel erg kort, je baarmoedermond voor deze aantal weken zwangerschap.
    Toevallig gisteren zelf een cervix meting gehad, ivm krampen.
    Die was 4.2 en ben 24 weken zwanger.
    Dus ik vind die van jou echt kort.
    Zou het in ieder geval rustig aan doen, en regelmatig laten controleren.

13. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Dat is wel erg kort! Mijn baarmoedermond was vorige week nog 4.8 cm en ze zei dat ze normaal (met een meerling) hopen dat het zeker nog 2.5 cm is, omdat het sneller verkort. Die van jou is dus wel echt kort, doe alsjeblieft heel erg rustig aan en laat ze het goed controleren steeds!

14. MCR

MCR Actief lid

26 sep 2013
    278
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik merk dat iedereen het hier wel kort vindt. Ben vandaag nog bij de verloskundige geweest, want die afspraak stond toch al. Ze zei dat het goed was dat ik me deze week had ziek gemeld. Verder leek ze zich niet echt zorgen te maken en wilde wel graag weten wat de uitslag aankomende maandag zou zijn. Ik persoonlijk blijf het raar vinden dat zowel de verloskundige als de gyn er zo rustig onder blijven terwijl jullie en ook mijn omgeving blijven benadrukken dat ik het echt rustig aan moet doen. De verloskundige verwacht dat de meting aanstaande maandag beter zal zijn. Als de meting hetzelfde is dan wordt het nog een aantal keer gemeten. Maar kreeg niet het idee dat er verder nog consequenties aanzitten. Bij veel andere lees ik dat er toch al echt actie wordt ondernomen of heel duidelijk een rustadvies wordt afgegeven. Maar goed ik doe het in ieder geval nu ook wat rustiger aan en zal de meting maandag afwachten.

15. Pien95

Pien95 Actief lid

1 dec 2012
    212
    1
    0
    Heb eigenlijk geen idee hoe het allemaal zit, maar ik ben ook voor onderzoek geweest bij de gyn i.v.m. bloedverlies. Mijn baarmoedermond was 3 cm bij 25 weken zwangerschap. Zag er goed uit zei ze dus indd denk ik dat die van jou erg kort is.. Sterkte..

16. charmedknorrie

charmedknorrie Fanatiek lid

3 feb 2009
    3.538
    0
    0
    Lerares
    Almere
    Hoi meis bij mijn jongste had ik rond 20w lichte weeen en toen ook n cervix meting gedaan. Bleek dat hij nog maar 2,3cm was. De gyn zei toen wel dat ze met zo'n enkele uitslag weinig konden omdat er ook gewoon mensen zijn met n korte cervix ik moest wel rustig aan doen (gestopt met werken want n kleuterklas is dan niet rustig) maar verder wel mijn ding blijven doen. Wel oppassen met tillen en stofzuigen etc. En ik hoefde alleen terug te komen bij regelmatige harde buiken ofweeen. Uiteindelijk niet meervterug geweest en ben ik met 40w ingeleid.

17. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hallo,
    Hier had ik met 26 weken 2,2 en 2 was voor het ziekenhuis de grens. Ze zeiden dat 2,2 nog goed was en dat de lengte ook steeds kan verschillen. Het hangt er ook vanaf door wie en hoe er gemeten wordt. Als je te hard duwt met de echokop lijkt hij ook korter.
    Een week later was mijn baarmoederhals weer 3,3.
    Ik was ook geschrokken want ben van mijn eerste dochter met 29.6 weken bevallen. Maar mijn tweede is blijven zitten tot 37.5

Zou zeker rustig aan doen hoor, maar het hoeft dus niet per se het begin van het einde te zijn.

Deel Deze Pagina