Cytomegalie/Cmv

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Lachebekje87, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Hey iedereen,

Ik heb opgemerkt dat er nog nergens iets vermeld staat ivm cytomegalie tijdens de zwangerschap en het stoort me eigenlijk wel een beetje. Niet omdat ik een doemdenker ben maar wel omdat ik 1 à 2 maand geleden zelf geïnfecteerd was met dit virus dit hebben ze eind oktober ontdekt. Ze hebben me ook meteen getest op zwangerschap ook (dit was 20 okt) heb de resultaten de week erna gekregen (de 26ste). Mijn dokter heeft me toen ook haarfijn uitgelegd dat dit een gevaarlijk virus is voor al wie zwanger is, het kan een mentale achterstand, problemen met gehoor en/of zicht geven bij het kind als je dit oppikt tijdens de zwangerschap.
    Iedereen kent toxoplasmose en listeriose maar niet veel mensen zijn op de hoogte van cytomegalie en hoe je dit kan krijgen. Ik voeg hierbij de link toe, want dit vind ik nu toch net iets te belangrijk om niet mee te delen aan aanstaande mama's.

Cytomegalovirus (CMV): gevaarlijk tijdens zwangerschap | gezondheid.be

2. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ja er was laatst iemand die er over heeft geschreven. Ze onderzoeken dit in t buitenland wel en hier in NL hoor je er nooit iets over... Echt bizar vind ik dat.

Goed dat je de link hebt toegevoegd. Kun je er wanneer je zwanger bent om vragen om hierop te worden getest? Ik vind ze hier in NL zo achterlopen wat dat betreft....

3. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Hey meid!

Inderdaad er is niet veel info over daarom dat ik het toch even belangrijk vind om dit even naar voor te halen om toekomstige mama's te beschermen. Ik wil echt geen horrorverhaal rondbrengen maar liever een beetje preventief waarschuwen en een gezonde baby!
    Zeker en vast dat je dat kan vragen, gewoon vragen of ze dit bij een bloedonderzoek willen nakijken hoe het zit met cmv bij jou :)

4. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk met kleine kindjes (2,5 tot 3 jaar ) en mag niet meer werken sinds vandaag. In Belgïe zijn mama's in spe die werken met kleine kinderen beschermd tegen cmv besmetting omdat dit inderdaad heel gevaarlijk kan zijn. Ik ben niet immuun trouwens.

5. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Dat is net het rare eigenlijk, je kan niet immuun zijn tegen cmv, dit kan altijd opnieuw reactiveren. Dus veilig ben je eigenlijk nooit dus he :(

6. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, maar als ik het goed begrijp kan het geen kwaad voor de baby als je het al gehad hebt. Ook al kan het reactiveren. Dat is toch hoe ik het begrepen heb...

7. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Dat heb ik ook begrepen ja omdat de primaire infectie dan al geweest is, is er maar 0,2-2% kans meer om het door te geven :)

8. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik woon in Belgie en hier wordt je standaard op CMV en toxoplasmose getest.
    Ik ben niet immuun, bij mijn vorige zwangerschappen was ik kinderverzorgster en moest vanaf 6 weken stoppen met werken

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb er (in NL) specifiek om gevraagd om te testen en ze hebben een complete virale screening gedaan met CMV, Toxo, PArvo/B19, waterpokken, rubella en herpes.
    Het kan zijn dat ik de rekening krijg voor het testen maar dat neem ik voor lief. Ik wacht nu nog op de resultaten van de hertest want dat is misgegaan. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik het gevraagd maar is het niet geprikt, ik had toen geen zin om er verder achteraan te gaan. Deze keer waren ze het weer vergeten te testen ondanks dat het wel doorgegeven was, ik heb toen opnieuw laten prikken en toen was de test mis gegaan, nu dus al voor de derde keer geprikt en volgende week de uitslag... Hoe moeilijk kan het zijn!

10. Lachebekje87

Lachebekje87 Bekend lid

22 jun 2011
    843
    150
    43
    Vrouw
    België
    Dat is inderdaad echt wel erg dat het zo vaak misgaat met die testen :(
    Goed dat je erom gevraagd hebt, ik vind dat ze dit echt wel standaard zouden moeten doen maar ja, zoals emlilo al zei hier in België doen ze het schijnt wel.

11. Loes221983

Loes221983 Actief lid

1 aug 2015
    213
    0
    16
    Mijn vk kruist wel automatisch CMV aan, woon in NL. Toxoplasmose heb ik om moeten vragen.

Deel Deze Pagina