Hoi allemaal, Vaak hoor je dag de misselijkheid met ongeveer 6 weken begint (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd!) maar ik vraag me eigenlijk af waar die misselijkheid vandaan komt! HCG heb je toch al vanaf de eerste positieve test? Dus is het toch niet daarvan? Gewoon even nieuwsgierig! 😊 Groetjes Marjolein
Omdat je een bepaalde hoogte van HCG nodig hebt voordat de meeste vrouwen misselijk worden. Maar sommige vrouwen zijn al heel snel misselijk, al voor de positieve test. De HCG bouwt zich op en is rond 6 weken zo hoog dat de meeste dan reageren met misselijkheid. Dit wordt bij de meeste vrouwen dan ook steeds erger, en vaak heb je rond de 9 weken een piek. Dan is de HCG op zijn hoogst en de misselijkheid ook. Bij mij begon het met gewoon misselijkheid rond de 5,5 week, maar at ik nog wel avondeten mee (wel met iets tegenzin). Al snel kwam overgeven erbij, moest ik steeds meer liggen en ging ik steeds moeilijker eten en uiteindelijk belandde ik rond de 9 weken in het ziekenhuis met uitdroging, lag ik 24u per dag op bed en gaf ik tientallen keren per dag over. En na 13 weken ging het langzaam weer beter, en met 20 weken is de misselijkheid echt goed dragelijk geworden.
Eigenlijk weten ze helemaal niet zo goed waarom je misselijk wordt als je zwanger bent. Of waarom sommige vrouwen helemaal niet misselijk zijn en andere heel erg. HCG is 1 theorie, maar er zijn er meer. Erfelijkheid kan bijvoorbeeld ook een rol spelen bij met name de ernstige misselijkheid. Als het om HCG gaat, dan kan het idd zijn dat rond de 6 weken het niveau HCG zo hoog is dat je er last van krijgt.