32 weken zwanger en baby in onvolkomen stuitligging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mama13, 3 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Hallo Allemaal,

Bij mijn vorige afspraak bij de verloskundige kwamen we erachter dat de baby in een onvolkomen stuitligging ligt. De verloskundige was heel lief en zei dat baby's nog weleens draaien in deze weken.
    Maar nu lees ik op internet dat dit percentage vrij laag is. Bij mijn vorige kindje ben ik natuurlijk bevallen en dit ging allemaal best snel ongeveer acht uurtjes en ik heb veertig minuutjes geperst. Ik ben nogal iemand die graag alles wilt weten en regelen.

Ik lees namelijk veel nare ervaringen over bijvoorbeeld draaipogingen, stuitbevalingen, keizersnede's? Voor het geval meneertje koekepeertje niet draait wil ik me graag lichtelijk voorbereiden op wat me te wachten staat ivm een stuitligging.

Ik ben wel lichtelijk teleurgesteld want ik had heel romantisch het idee om heerlijk thuis te gaan bevallen.
    Iemand van jullie ervaringen? Of tips waar ik op kan gaan letten tijdens een gesprek met de gynacoloog o.d?

Liefs
    Mama13

2. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Uiteindelijk geen ervaring mee, aangezien onze dame toch nog gedraaid is met 34 weken.
    Zeker als het niet je eerste kindje is kan je baby zeker nog draaien!
    Hopelijk gebeurd dat ook!

In ons geval had ik zeker een draaipoging geprobeerd en had ik indien mogelijk een stuitbevalling gewild.
    Pas in de laatste instantie een keizersnede ivm herstel en andere kindjes :)
    Je zou nog moxa (schrijf ik het goed??) therapie kunnen overwegen?

Verder geen tips helaas...

3. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Het is wel fijn om te horen dat sommige baby's zelfs met 34 weken nog draaien. Dit geeft me alweer iets meer vertrouwen. Ben je gewoon onder de verloskundige gebleven of moest je wel door naar de gynacoloog?

4. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    We moesten uiteindelijk wel naar de gyn, maar dat had een andere reden.
    Anders hadden we gewoon bij de vk mogen blijven!

Mijn schoonzusje had een draaipoging met 36 weken. Daarna is de baby weer in stuit gedraaid.
    Om uiteindelijk met 38 weken weer goed te gaan liggen.
    Ze is daarna zelfs gewoon thuis bevallen. Dus dat kan ook nog gebeuren, haha (al zal dit wel vrij uitzonderlijk zijn ;))

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze jongste is met 31 weken in onvolkomen stuit gedraaid. Ze is zelf niet meer gedraaid dus ik heb met 37 weken een draaipoging gehad, die viel me echt 100% mee. Dochter is binnen een minuut gedraaid en tot aan de bevalling in hoofdligging gebleven.

6. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Geheel tegen verwachting in is onze kleine met 35 weken gedraaid. Vk had mij al geinstrueerd alles te regelen qua hulp in huis voor de twee andere kids ivm herstel ks. Nee, het ging echt niet meer draaien zei ze. Ik was ook lichtelijk teleurgesteld totdat ik met 35-3 bij de gyn kwam en de kleine was gedraaid. Twee dagen daarvoor lag de baby nog in stuit. Dus het kan nog! Ik hoop voor je dat de kleine draait.

7. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik zou een draaipoging zeker overwegen, maar zou denk ik zelf niet voor een stuitbevalling kiezen. Zitten toch wat risico's aan. Als deze kleine man in stuit blijkt te liggen ga ik voor een keizersnede.

8. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Hoi Roos,
    bedankt voor je berichtje. Wat zijn precies nou echt de risico's zoals jij beschrijft aan een stuitbevalling?
    En heb je zelf de keuze om voor een keizersnede te kiezen?

Sorry ik weet dat ik erg veel vragen stel :$

Gr

9. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18

Wat fijn de kleine toen nog gedraaid is! Ik hoop dat dit bij mij ook nog gebeurd.

10. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18

Wat fijn dat de draaipoging destijds heeft geholpen. Zitten er ook risico's aan zon draaipoging? En deed het erg pijn?

11. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Nou nu maar hopen dat ik ook zon uitzondering ben ;)

12. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Iets meer kans op een couveuseopname, verrekking van spieren of zenuwen in nek of schouder van baby en een iets hogere kans op een lagere apgar score. Als de stuitbevalling niet goed verloopt, wordt het alsnog een keizersnede.

Als het goed is mag je zelf kiezen inderdaad. Maar geen idee of dat voor ieder ziekenhuis geldt.

Een keizersnede kent ook weer eigen risico's hoor, dus laat je gewoon goed informeren en neem zelf een weloverwogen beslissing. Misschien wegen de risico's van een keizersnede voor jullie weer zwaarder.

Succes!

13. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    bedankt voor je reactie xx

14. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Mijn eerste lag in volkomen stuit. Draaipoging ging niet door omdat ik te weinig vruchtwater had. Ik kon toen kiezen voor een stuitbevalling of keizersnede en ben voor de laatste optie gegaan. Het leek mij zelf erg naar als de stuitbevalling niet zou vlotten en het uiteindelijk nog een spoedkeizersnede zou moeten worden...
    Uiteindelijk braken mijn vliezen met 37+5 en werd 3 uur later onze dochter geboren dmv keizersnede.
    Vond het erg bijzonder, en mocht haar ook direct op mijn borst vasthouden. Heb er geen nare herinneringen aan, hoewel het herstel wel pittig was, pijnlijke wond. Was het wel allemaal waard, maar hoop toch bij de 2e een normale bevalling te hebben. Als deze weer in stuit ligt dan ga ik zeker weer voor een geplande ks

15. gemini020

gemini020 Actief lid

28 sep 2014
    444
    57
    28
    Ik durf niet te zeggen of het helpt maar er zijn (yoga) houdingen die zouden moeten helpen met baby in juiste positie te krijgen. Het kan iig geen kwaad dus zou die gewoon dagelijks doen. Zijn denk ik wel te googlen, bij mij wordt het bij prenatal yoga behandeld dus misschien kan je een lesje of cursus doen

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat hier al gezegd wordt, zeker bij een tweede heeft de baby meer ruimte om 'goed' te draaien.

Mocht dat niet gebeuren zou ik gewoon alle vragen die je hebt bij de VK droppen. Over de draaipoging(en), evt. stuitbevalling of keizersnede (een keizersnede na een 'mislukte' stuitbevalling is echt heel anders dan een op voorhand geplande operatie).

Waarschijnlijk word je wel doorverwezen. Een onvolkomen stuit ligt er niet 'recht' voor als ik het zo begrijp, dus ik denk dat ze dan een natuurlijke bevalling niet zien zitten.

17. jaatje

jaatje Actief lid

11 jun 2014
    347
    6
    18
    Onze dochter lag ook al heel lang in onvolkomen stuit, en is geboren via de 'natuurlijke' weg. Ik kon kiezen om in het zh met de gyn te bevallen of een ks. Maar die keuze geven ze echt alleen als ze denken dat een natuurlijke bavalling wel kans van slagen heeft. \en dat ligt weer aan meeredere factoren. oa of de baby erg groot is (dat verkleint de kans). Onze was redelijk klein (3200g) dus dat hielp al. Ook vertelde mijn gyn dat ze het alleen wilde proberen met moeders die er zelf vertrouwen in hebben en er echt voor willen gaan. Mijn eigen overweging was: als ik het niet probeer krijg ik sowieso een ks, nu heb ik iig nog 50% kans op een normale bevalling. En vanwege de verwachting van langer en zwaarder herstel wilde ik liefst geen ks, ook omdat ik nog wel een tweede kindje wilde. Btw, apgar score van onze meid was 9, dus vrij hoog. Nog een ding: bij een stuitbevalling moet alles wel vlotjes verlopen, anders wordt het idd alsnog een (spoed)keizersnee, maar dat vond ik juist wel prettig. Ik heb wat weeenopwekkers gekregen zodat de ontsluitingsfase niet te lang zou duren, duurde bij mij 8 uur en 30 minuten persen. Vond het eigenlijk wel prettig idee om niet 24 uur te hoeven bevallen :). Laatste ding om evt rekening mee te houden: als je begint met een gewone bevalling en ontsluitingsweeen hebt, heb je daar al baat bij bij een evt. volgende natuurlijke bevalling. Ook al maak je de bevalling niet helemaal natuurlijk af en moet het om welke reden ook alsnog een spoedks worden.
    Ik heb trouwens geen draaipoging kunnen doen omdat ze er pas bij een echo op 41.3 achter kwamen dat de baby in stuit lag. Als ik dit eerder had geweten was ik zeker voor een versiepoging gedaan. Bij sommigen is dat vervelend, bij anderen is het zo gepiept. Niet te voorspellen, maar ik denk zelf dat de pijn/last die je evt. van de draaipoging hebt niets is vergeleken met pijn/herstel van een ks.
    Ik zou dus zeker aan je vk/gyn vragen of ze in kunnen schatten voor jou of het een kleine/gemiddelde/grote baby is, en laat je vooral goed voorlichten. Elke situatie is anders. Succes!

18. jaatje

jaatje Actief lid

11 jun 2014
    347
    6
    18
    Dat is niet helemaal correct. Een onvolkomen stuit is dat het kontje eerst komt. E\en volkomen stuit dat een beentje/beentjes eerst komen. Of 'ze' een natuurlijke bevalling zien zitten hangt van meer andere dingen af dan of het onvolkomen of volkomen stuit is.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ah goed om te weten. Dan nog lijkt me een onvolkomen stuit iets meer complex, niet?

20. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Tweede (en derde, vierde etc) kindjes hebben meer ruimte, ik vind 32 wkn nog best vroeg hoor, kindje heeft nog genoeg kansen om zelf het juiste plekje te vinden. Mijn tweede lag met 34 wkn in stuit en VK vertelde mij dat ik ruim 50% kans had dat baby spontaan zou draaien voor 36 wkn wkn, maar verzoek om wel vast na te denken wat ik zou willen, want als bij 36 wkn nog niet goed was, dan zou natuurlijk 'snel' een afspraak bij gyn komen.

Ik was zelf absoluut voor draaipoging gegaan. Na een natuurlijke 1e bevalling wilde ik een keizersnede echt alleen als uiterste redmiddel en voor een vaginale stuitbevalling kwam ik niet in aanmerking (kind te groot). Draaipogingen bij tweede (en derde, vierde, etc) hebben een duidelijk grotere kans van slagen dan bij een eerste, ik geloof wel in de orde van 60-70%.

Uiteindelijk allemaal niet nodig geweest ;), met precies 36 wkn draaide madammeke goed en is netjes blijven liggen tot ze met 41+5 wkn thuis geboren is.

Mijn derde lag in stuit bij 34 wkn, draaide naar dwarsligging met 35 wkn (heel vervelend, veel fysieke ongemakken van gehad) en is zo een tijdje blijven liggen. Met 37 wkn kwam ik bij de gyn voor draaipoging, maar omdat mijn klachten weer verdwenen waren sinds die ochtend wist ik dat ze niet meer dwars lag. Even spannend welke kant ze opgedraaid was :rolleyes:, maar gelukkig met hoofdje naar beneden. Heb gyn weer snel een hand kunnen geven en naar huis kunnen gaan :D. Gyn gaf aan dat ik veel ruimte had en dat ze met 38 wkn ook nog wel zou willen draaien als het nodig was. Mijn jongste dame is ook netjes blijven liggen tot ze met 41 wkn thuis geboren werd...

Deel Deze Pagina