Bijna 20 wk zwanger en nu al minder werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marriedgirl, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Tot mijn grote teleurstelling moet ik vanaf nu helaas al minder gaan werken... Heb veel last van bandenpijn en bij inspanning al harde buiken, zelfs kleine dingetjes zoals stofzuigen of alleen maar even door de supermarkt lopen voor wat boodschappen. :x

Mijn werkgever deed niet moeilijk, heb het vandaag telefonisch besproken en zij bellen meteen het uwv voor mij om de geminderde uren volgens de ziektewet te laten uitbetalen.
    Ik werkte altijd ca 22 uur per week, daar gaat nu 5 uur per week af zodat ik halve dagen werk.

Hoe snel moesten jullie minderen? Verloskundige zei dat ik vrij vroeg al deze klachten heb.

2. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Ben nu 21 weken , werk normaal 40 uur nu nog maar 20. Ben oververmoeid en heb last van bekkeninstabiliteit , beter voor jezelf en de beeb om lekker rustig aan te doen.

3. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Ben zelf nogal gek op m'n werk (werk met kids in het speciaal onderwijs) dus laat ze liever niet zo snel los haha. Maar besef nu wel dat het rete belangrijk is....alles voor de kleine vent!

4. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Kan ik me voorstellen. Maar vergeet vooral jezelf en de kleine man niet!

5. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Ik moest met 12/13 weken al minder gaan werken helaas. NU ben ik 22+2 en werk sinds 23 januari helemaal niet meer. Dus voor de 20 weken al helemaal niet meer.

Dit in verband met zware BI. En blijkbaar ben ik nog te lang door gegaan, want ik heb nu door overbelasting ook ontstekingen in mijn SI gewrichten (bij de "kuiltjes" achter in je onderrug).

Dus gewoon naar je lichaam luisteren en eraan toegeven. Hoe moeilijk ook :(

6. marygirl

marygirl Actief lid

25 dec 2010
    377
    0
    0
    Ik ben met 15 weken ook minder gaan werken, last van bekkeninstabiliteit en harde buiken. Werk nu nog driekwart, maar mag alvast rekening houden met afbouw naar halve dagen voor de 30 weken (ik werk 3 dagen). Ik vond het ook lastig dat het al zo snel is, maar het geeft wel wat rust en dat is een fijn idee.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik zat rond 20-21 weken volledig in de ziektewet i.v.m. BI. De eerste weken volledig thuis en daarna 6 uur pw op therapeutische basis aan het werk. Maar nog wel 100% ziek gemeld, dit tot aan mijn verlof. Balen? Ja absoluut. Ik voelde me schuldig, omdat ik een maand ervoor net mijn jaarcontract had getekend. Maar dit was mijn eigen gevoel.

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ook ik kijk het nog even aan.
    Ik heb last van bloedverlies en op het werk moet ik best veel zwaar werk doen.
    Merk ook dat ik vaak gestrest ben door de drukte en dit werkt erg op m'n emoties:)
    Ik ben ook kapot als ik de hele dag heb gewerkt....wij zitten allen de pauzes en dat is dus maar 1 uur per dag;)

9. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er toevallig vandaag gesprek over. Heb i.v.m. lichte BI nu hier en daar een uurtje of 2 minder gewerkt (hele dagen als het ging). Gisteren kon ik helemaal niets dus heb ik mij de hele dag ziek gemeld. Het is dus nu duidelijk tijd voor actie (of ja, minder actie, haha). Ik denk zelf aan 2 uren tot 4 uur per dag minder te werken, zal zien wat daar straks aan uitkomt. Zit nu ook met ijzertekort dus sta al vermoeid en duizelig op, dus het is nu wel welkom. Ben trouwens 23 weken.

10. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, ik zie het trouwens ook niet zitten hoor. Het is met vlagen druk op onze afdeling, wat op mijn werk meestal geen invloed heeft maar ik spring dan wel regelmatig bij. Dus ik kan er ook nog niet echt aan om nu al minder te werken. Maar wil ik straks weer soepel kunnen bewegen en weer kunnen hardlopen, dan zal ik nu pas op de plaats moeten maken. Daarbij vind ik hele dagen thuis zitten echt vreselijk, dus ik hoop de juiste balans te kunnen vinden. Dus ik herken je gevoelens wel!

11. wendy424

wendy424 Fanatiek lid

24 aug 2013
    1.293
    14
    38
    ik werk sinds 23 weken 6 uur per dag (5 dagen in de week) dit ivm bekkeninstabiliteit en bandenpijn. Begin nu te merken dat 6 uur eigenlijk ook nog wel teveel is dus dit zal binnenkort ook weer minder worden. Voel me hier heel schuldig over, maar moet op dit moment aan me gezondheid denken.

12. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Ik heb altijd 8 uur gewerkt tot dat ik afgelopen 23 januari pijn in mijn linker been kreeg.Zat toen op 25 weken zwangerschap.

Ik kreeg te horen dat ik een trombose been heb. Helaas doe je er niet veel aan en zit sinds dien dus thuis. Ik zou het gewoon rustiger aan gaan doen als ik jou was. Alles voor jou en je kindje :)

13. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    ' Nu al ' ?! :)

Hier vanaf week 15 minder aan het werk ivm bekkenpijn en misselijkheid...

14. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Het is heel verschillend lees ik, maar ik schreef over 'nu al' omdat ik niet had verwacht dat er nu al gas terug genomen moest worden...;) ben altijd heel fit en sportief geweest, maargoed, blijkt dat dit niets zegt over hoe je lichaam op een zwangerschap reageert. Ik werk nu 4 halve dagen, en dat lijkt wel oké. Maar stond ik vanmiddag in de AH weer met rugpijn en een gespannen buik, en dan heb ik echt maar even een half uurtje boodschappen gedaan....:x

15. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Woh, wat zijn er veel die al vroeg thuis komen te zitten! Hier doorgewerkt tot 36 weken.
    Ik besef steeds meer hoeveel geluk ik heb gehad dat alles zo goed verlopen is. Wel de eerste 8 weken sochtends later begonnen ivm misselijkheid.
    Sterkte dames!

16. iriz83

iriz83 Actief lid

12 feb 2014
    147
    0
    0
    ICT Adviseur bedrijfsvoering bij overheid en daarn
    Den Haag
    Ik wil wel minder werken, ben heel moe en harde buik en de middag is zo zwaar. Ben morgen 19 weken zwanger, maar mijn verloskundige vond het niet nodig. Dan ga je maar paar x wat eerder naar huis, net alsof ik dat kan verkopen.. dus blijf voorlopig maar fulltime werken..

17. LindaWever

LindaWever Nieuw lid

13 feb 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 20 weken zwanger en ben daar heel erg blij mee maar helaas ook constant verschrikkelijk moe. Ik werk 40 uur in de week verdeeld over 5 dagen van 8 uur. Werken red ik redelijk, maar na het werk / avondeten ben ik zo moe dat ik nergens fut meer voor heb. Ga elke dag op tijd naar bed en slaap zo'n 12 uur per nacht, maar vermoeidheid wordt niet minder. Ben al gecontroleerd op ijzer, vitamine B12 enz, maar dat is allemaal goed.
    Heb ook echt mijn weekend nodig om bij te komen en zie er flink tegenop als ik verplichtingen heb in het weekend. Ook heb ik bijna geen fut om te shoppen ofzo en baal daar echt van. Heb voor mijn gevoel bijna geen prive-leven meer over.

Ik twijfel of ik op mijn werk zal vragen of ik minder mag gaan werken, maar heb geen 'medische reden'. En zie ook daar wel tegenop want mijn jaar-contract verloopt tegen het einde van mijn zwangerschapsverlof en wil niet dat ze me als een zeur zien en daardoor mijn contract niet verlengen. Ook wil ik heel graag proberen tot 4 weken van te voren door te werken om zo lang mogelijk van de kleine te kunnen genieten na de bevalling. Want zal daarna vanwege financiële redenen ook nog fulltime moeten blijven werken.

Ben ik verplicht 6 weken van te voren te stoppen als ik wat minder uren per dag ga werken? En mag mijn werkgever het weigeren omdat ik 'alleen maar vermoeid' ben en verder geen medische reden heb? Heb het nog niet gevraagd dus weet niet of ze moeilijk doen, maar dan weet ik wat mijn rechten zijn.

Weet echt niet meer wat ik moet doen, maar weet wel dat ik zo echt niet nog 20 weken verder kan en wil want kan er nu niet echt van genieten.

18. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Een medische reden, tsja, je bent zwanger en zegt verschrikkelijk moe. Lijkt me een serieuze klacht! Ik heb ook niet "officieel" een brief of een bedrijfsarts nodig gehad, gewoon overlegd met de verloskundige, die gaf advies en daar heb ik in overleg met m'n werk zelf een beslissing in genomen.
    Je komt voor de geminderde uren in de ziektewet, en dit wordt door het uwv geregeld en betaald dus dan gaat je verlof wel automatisch met 34 weken in.

19. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier precies dezelfde klachten als jij. Sinds deze week werk ik 26 uur i.p.v. 32 uur, in de hoop dat het dan minder wordt.

20. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Als je je ziek meld en het is zwangerschapsgerelateerd, dan ben je verplicht om met 34 weken met verlof te gaan. Ik weet niet of dit al na 1x is of na 2x.

Meld jij je ziek omdat je bijvoorbeeld griep hebt, dan telt dit niet mee daarvoor.
    Maar voor mij persoonlijk is ernstige vermoeidheid wel reden om je (gedeeltelijk) ziek te melden. Je bent immers niet in staat om normaal je werk te kunnen doen toch?

Veel succes!

En trouwens omdat jouw vk niet vindt dat je je ziek moet melden, kunnen je werkgever en de bedrijfsarts daar heel anders over denken.

Deel Deze Pagina