Rijdend beroep en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bruni, 5 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Ik zit met de vraag of ik mijn beroep nog wel uit kan oefenen als ik verder in mijn zwangerschap zit. Ik heb een rijdend beroep, ben vertegenwoordiger, en zit zo'n 4 tot 5 uur per dag in de auto. Nu Gaat dit uiteraard nog wel, ondanks de vele plaspauzes. Maar vraag me af hoe dit gaat als ik verder in mijn zwangerschap zit. Ook omdat wordt gezegd dat je concentratie verminderd en ik tijdens het rijden ook veel moet bellen. Heeft hier iemand ervaring in?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Veel bellen tijdens het rijden, dat is sowieso niet best. Het is niet voor niets dat er campagnes zijn om dat echt te ontmoedigen, en steeds meer bedrijven die het hun werknemers gewoon verbieden. (dat moest ik gewoon even zeggen, maar ik bel zelf ook in de auto...)

Op zich kan het wel, rijden als je verder bent in je zwangerschap. Ik vond het zelf op een gegeven moment wel zwaar worden. Een rit van een uur ging nog wel, maar daarna kreeg ik toch veel pijn in mijn bekken en moest ik echt even een stukje wandelen. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Qua concentratie kon ik het prima aan. Ik vond het wel vermoeiend, maar zo tegen het eind vond ik alles vermoeiend. Was toen heel erg toe aan mijn verlof.

3. Mamma van Maryam

Mamma van Maryam Actief lid

28 dec 2010
    109
    0
    16
    Geld dat ook voor handsfree bellen?

4. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ja dat geldt ook voor handsfree.

"Handsfree bellen? Hou het kort" Staat hier langs de weg..

5. Bri

Bri Niet meer actief

Inderdaad.
    Handsfree bellen veroorzaakt bijna evenveel ongevallen als bellen met de telefoon in je hand. Het verschil is dat je voor het laatste een enorme bekeuring krijgt.

6. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Handsfree bellen is alleen maar toegestaan omdat ze het niet kunnen controleren maar word ook afgeraden.
    Het rijden tijdens je zwangerschap is bij iedereen verschillend. Je zou het zelf dus even aan moeten kijken of het straks nog zal lukken of niet.

7. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Ik heb het de Vk even nagevraagd, zij geeft aan dat het vele rijden op dit moment nog geen probleem vormt. Vanaf 5 mnd wordt geadviseerd om regelmatig pauzes in te lassen om even de benen te strekken.
    Wat betreft het bellen in de auto(ik weet dat dit inderdaad wordt afgeraden, maar het moet nu eenmaal voor mijn werk) zal ik dit zelf in de gaten moeten houden. Als ik merk dat mijn concentratie achteruit gaat, zal ik dit dus moeten laten voor mijn eigen veiligheid. Dit geldt ook voor het rijden van lange afstanden. Tevens gaf de Vk aan dat er speciale autogordels zijn voor wanneer je zwanger bent. Deze zorgt ervoor dat de gordel onder je buik komt te zitten ipv eroverheen en schijnt prettiger te zitten.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik denk ook dat het rijden pas een probleem wordt als jij er last van krijgt. Er zijn nog wel wat tips om het beter vol te kunnen houden (lendesteun af en toe anders instellen om zo je rug niet steeds in dezelfde houding te hebben; grote plastic zak om op te zitten, zodat je erin en eruit kunt 'draaien' wat minder belasting op je bekken geeft dan gewoon in- en uitstappen; en je vk heeft gelijk dat regelmatig even de benen strekken op een gegeven moment waarschijnlijk noodzakelijk is.)

Alleen dat mogelijke concentratieverlies is natuurlijk wel 'riskant', omdat je dat zelf niet altijd goed doorhebt. Sommige hebben hier meer last van dan anderen. Toeval of niet: een collega van mij is 2 keer betrokken geweest bij een aanrijding, beide keren was ze zwanger...

Een gewone gordel vond ik overigens niet irritant. Het heupgedeelte deed ik sowieso onder mijn buik, het borstgedeelte er boven. Maar misschien dat het voor iemand anders wel beter werkt met een speciale gordel.

9. Pearl Amor

Pearl Amor Niet meer actief

Als je zwanger bent mag je vanaf de 5 maanden officieel het bovenste gedeelte van je riem achter je rug doen, dit ivm eventueel te hard moeten remmen en de riem strak trekt om je buik. Maar ook dat is, wat je zelf prettig vind...

Zelf ben ik verzorgende in de thuiszorg, dus ook een relatief veel rijdend beroep. Bij ons is de regel dat je werkt tot je merkt dat je concentratie verliest, dit ben je bij ons verplicht aan te geven om dan ander werk te zoeken, omdat ze geen vervelende situaties en vooral geen gevaarlijke situaties willen krijgen.

Over het bellen in de auto, dit is altijd een discussie, sommige kunnen beter functioneren dan andere tijdens het bellen en ligt er ook nog aan of het zakelijk of prive is, want vele maken een geintje tijdens een prive gesprek of hebben lol en zijn daarom minder geconcentreerd... In een zakelijk gesprek ben je vaak toch wat meer met je concentratie bezig, valt mij op tijdens mijn werk ;)
    Overigens probeer ik altijd of mijn auto aan de kant te zetten, of ze wachten maar en ik bel ze later terug.
    Wat ik erg storend vind is dat ik vaak agenten slingerend en al BELLEND achter het stuur zie zitten :p

10. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    In de auto heb ik de gordel al vast voor ik er in stap. Als ik dan instap trek ik het bovenste gedeelte aan en ga ik zitten. Zo heb ik het heup gedeelte van de gordel achter mij langs en het bovenste voor. Zo heb ik geen last van het trekken van het heup gedeelte over mijn buik.

11. Bri

Bri Niet meer actief

De gordel moet gewoon gedragen worden:
    Zwanger en gebruik autogordel
    Voor de veiligheid van zwangere vrouwen en hun ongeboren kind is het verstandig om de autogordel op de juiste manier te dragen. Het heupgedeelte van de autogordel komt dan onder de buik, zo laag mogelijk over het bekken. Het diagonale deel van de gordel komt over de borst boven de buik.

(deze tekst komt hiervandaan: Wanneer moet ik de autogordel gebruiken? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl)

Schuine deel achter de rug, of heupdeel onder de billen is niet veilig. Als je er echt last van hebt, informeer dan of je een aangepaste gordel kunt krijgen, zoals de vk van TS adviseerde.

Hier ook nog wat informatie: Autorijden tijdens Zwangerschap
    Sinds 2006 moeten zwangeren ook gewoon de gordel dragen zoals ieder ander.

12. Pearl Amor

Pearl Amor Niet meer actief

Ja dat is wel het veiligste...
    Voor mij is het schuine gedeelte van de riem toch al een rot iets. Ben vrij klein en heb een H cup, hij snijd nu al in mijn nek, dus ben bang als ik zwanger raak dat hij nog meer in de weg zit :(

13. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Die gordel is helemaal niet vervelend hoor, zit nu lekkerder dan voorheen vind ik. Geen grap. Verder valt mij het concentratieprobleem enorm mee. gewoon je pauzes nemen, kachel laag, raampje open. En niet te veel bellen terwijl.je rijdt, want ook al denken mensen dat het werkt: niemand is goed in multitasken.

14. rara

rara Actief lid

26 jul 2012
    297
    0
    0
    werk, account manager
    Noord nederland
    Hier ook een vertegenwoordigster. Ik heb wel een kussen achter mijn rug, doordat ik beetje in elkaar zak tijdens autorijden kreeg ik last van mij lijf. Met kussen zit ik rechterop en heb ik geen last meer. Verder ben ik wel voorzichtiger, dat wil zeggen niet meer bumperkleven ha ha en mijn snelheid pas ik (meestal) beetje aan. Ik ben nu eenmaal een hard rijder en vlieg met mijn autootje over de weg !
    Ik bel ook veel onderweg(handsfree), gezien ik als ik bij klanten ben niet kan bellen en ik altijd haast heb ! Tja mensen die roepen dat het niet goed is en niet kan of anders hebben geen idee wat het vertegenwoordigersvak inhoud sorry.. hier is altijd haast...
    Ik rij meer dan 10 jaar waaronder 4 jaar vrachtwagenchauffeuze dus lange afstanden. Mijn boetes zijn per jaar op één hand te tellen en in 10 jaar 1 auto totall loss, niet eens mijn schuld. Ook geen kleine blikschade.

15. lia89

lia89 Actief lid

22 jan 2013
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had ook een rijdend beroep. Minimaal 5 uur per dag achter het stuur.
    Begin van de zwangerschap ging dat prima. Heb het idee dat ik wel wat eerder over gegaan ben op positie broeken omdat het zeer ging doen in mijn buik.
    Ik ben met 5 maanden zwangerschap gestopt met werken omdat het lichamelijk niet meer kon. Veel harde buiken en last van de rug.
    Maar het is bij iedereen afwachten. Gewoon lekker door gaan en als je merkt dat het niet meer goed kan aan de bel trekken

16. Letty26

Letty26 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.163
    1
    0
    MIjn schoonzus is vrachtwagenchauffeur maar heeft toch 2 kindjes hoor...ze heeft tot week 30 minimaal gereden...

Deel Deze Pagina