Hallo dames, Onze dochter is nu 21 maanden en gilt het uit als ze ook maar 1 stap in het water wordt gezet (zee en zwembad). Douchen gaat prima. Zelf vermijd ze ook het zwembadje en de zee, ze gaat er echt niet in. Wel met handjes en alles. Bekertje water over haar hoofdje gooien, wat ze zelf doet, is ook geen probleem. Haar eerste zwembadervaring was voor alle partijen een drama, waarna wij nauwelijks nog met haar zijn gegaan. Echter onze zoon is een heuze waterrat en vraagt regelmatig of we gaan zwemmen. Helaas weiger ik iedere keer, vanwege dochterlief. Werkte tot voor kort zaterdags. En zondags wil ik als enigste gezinsdag met gezin doorbrengen. Papa werkt door de weeks. Nu kan ik wel met zoonlief alleen gaan zwemmen, maar daar is de oorzaak niet mee verholpen. Dochter blijft bang voor water. Is hier wat aan te doen? Herkent iemand dit? Zijn er tips? Ik zit niet te wachten of forummers die mij ervan verwijten dat ik mijn dochter dwing. Dat doe ik niet. Ook niet dat ik mijn dochter heb verwend door haar haar zin te geven, want wat moet je? Als ze de hele zwembad bij elkaar schreeuwt en van schaamte maar het bad weer uit gaat. Iedere keer, keer op keer. Klein zwembadje op de achtertuin is ook geen succes. Dus wie weet raad?
Hier hebben we het gehad nadat ze een keer flink haar voet had gestoten en papa haar razendsnel in het zwembadje in de tuin zette om de voet te koelen; dat vond ze niks en daarna wilde ze ook niet meer in bad etc. Toch doorgezet door haar toch in bad te laten staan en zelf de regie te geven, ze bleef staan en met aanmoedigen ging ze met badeendjes spelen etc. Zo steeds een stapje verder; uiteindelijk durfde ze weer te gaan zitten en te spetteren etc. Maar in het zwembad vindt ze het diepe nog altijd wel eng, we gaan er soms even in, flink enthousiast, en ze zegt dan ook dat ze een echte vis is etc, maar na een paar minuten is ze er klaar mee. Ik zou het dus simpelweg blijven proberen... Misschien toch niet naar het zwembad met haar nog, tot ze thuis wel durft te pootjebaden.
Mijn dochter heeft dit ook gehad. Het schijnt dat ze kunnen beseffen dat ze kunnen verdrinken. Hier deed ze het vanaf 14 maanden ongeveer. Ik heb haar stap voor stap weer laten kennismaken met water. Dus met mij mee onder de douche, met water spetteren, haren wassen, handje vasthouden, toen in het badje met water er in, handje vasthouden, erbij zitten. Ze wilde een maand lang alleen staan in het badje, daarna weer zitten, handje continue vasthouden etc. Ik heb gehoord dat je dit serieus moet aanpakken dus dat heb ik ook gedaan. Erg veel geduld gehad! Nu is ze bijna 20 maanden en vindt ze haren wassen pas sinds van de week weer niet erg om te laten gebeuren. Ik laat/liet ook zien dat ik mijn haren was en dat ik ook nat wordt etc.
Gaat vanzelf over! Bijna-peuter is bang dat de zee mama op eet en zwembad is ook flink gillen het eerste half uur eng. Daarna ging het laatst wel maar zwembadje in de tuin wil hij nogsteeds niet in. Dochter was ook zo en is nu een waterrat. Niets forceren is 't voornaamste.
Heel herkenbaar helaas. Wij dachten gezellig met haar naar het zwembad te gaan, net als met de oudste. Nou dat is dus alleen maar gillen geweest en hysterisch in mijn nek hangen. Nog geen grote teen mocht er in het water. Het gekke is dat het bad incl. het wassen van haren nooit een probleem is geweest en ook spelen met een watertafel eindigt geheid in een waterballet. Maar pas sinds kort gaat ze het zwembad in, mits ze man staan. We hebben al die tijd niet gedwongen, een trauma erbij voegt niet zo heel veel toe, maar we zijn wel regelmatig naar het zwembad gegaan. En dan blij zijn als die grote teen of zelfs een hele voet er in ging. En nu schijnt om te zijn. Ik kan geen goede reden vinden vanwaar die omslag, maar ben er wel blij mee. En vanmiddag zijn we naar het buitenzwembad geweest en heeft de hele middag in het peuterbadje gespeeld. Ik heb geen verdere tips. Zoals gezegd ik geloof niet in afdwingen, maar wel in blijven aanbieden. Hopelijk gaat het bij jullie wat sneller.
Oops, geen tijd om te antwoorden. Bedankt voor jullie ervaringen. Dan blijven we het gewoon rustig aanbieden. In de hoop van. We zien het wel. Bedankt!
Misschien als tussenstap een opblaasbaar zwembadje voor in de tuin? Eerst beetje vullen, later meer water. Let ook op een aangename temperatuur. Als je het er weer op waagt in het grote zwembad, misschien een leuk badspeeltje meenemen? Bekijk het op langere termijn. Blijven proberen maar niet teleurgesteld zijn dat het nog een keer of tien mislukt. Die 11de keer kan ze het water plots fijn gaan vinden!
Hier in tuin de kleine badjes geen probleem. Het grote bad bij mijn zus wel, maar zwembad vd zwemlessen is ook weer prima.. Fase fase
Mijn zoontje was (is) ook zo bang van water. Bad nooit een probleem, maar douchen en zwembaden was een drama. We zijn hem toen gaan afleiden met een speeltje (eendje) en zo hebben we zijn angst voor de douche kunnen afleren. Toen ook het eendje meegenomen in het zwembad. Hij heeft een tijd alleen in het babybadje willen spelen, waar het water dus niet hoger kwam dan zijn enkeltjes haha, maar nu durft hij ook al in het peuterbadje. Hij durfde tot onze grote verbazing deze vakantie zelf van de peuterglijbaan en op onze rug van de wildwaterbaan. Het diepe zwembad vind hij nog steeds doodeng. Zodra hij niks onder zijn voeten voelt is het grote paniek, maar ik blijf het wel af entoe doen met hem. Wij zijn het zwemmen dus wel blijven doen, en hem vooral afleiden als hij iets eng vond en samen spelen in het water. Succes ermee!