Ook bang om veel aan te komen tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Druif, 10 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi meiden,

waar ik van te voren al bang voor was gebeurt nu ook: de angst om tijdens een zwangerschap superdik te worden.

Ik heb altijd een moeilijke relatie gehad met eten en in het verleden ook anorexia gehad. In mijn gezonde jaren ben ik juist weer aan de zware kant geworden en nu sinds een paar jaar weer keurig op gewicht met een BMI van ongeveer 23.

Maar nu ben ik dus weer een beetje gek aan het worden met de gedachte aan kilo's te veel. Ik zoek een gezonde manier om dat te voorkomen en om mezelf gerust te stellen, want ik wil natuurlijk niet weer in oud, gevaarlijk gedrag vervallen en daar de baby iets mee aan doen.

Herkent iemand dit? Hoe gaan jullie er mee om?

2. Platliggertje

Platliggertje Fanatiek lid

11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ik heb een anorexiaverleden en het rare aan de hele zaak is dat die gewoon is gestopt door zwanger te worden van m'n oudste zoon.
    Plots het besef gekregen dat zwanger zijn niet gaat zonder een dikke buik krijgen, vocht vasthouden en een beetje vet krijgen en vooral: je baby heeft voedsel nodig, dus je moét wel eten in het belang van je baby.
    Heb sindsdien nooit nog een terugval gehad (en had ik het eerder geweten dat het zo ging gaan, dan was ik verdorie op m'n 14de al zwanger geweest :) )

Echt meid, je hebt voedsel nodig om je baby in leven te houden in je buik en de kilo's gaan er nadien trug af (ookal moet de éne er wat harder voor werken dan de andere)

En nog een goede tip om vlak na de bevalling geen terugval te krijgen: borstvoeding geven (heb ik bij de oudste een jaar gedaan en bij de jongste 9 maand)

3. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ook ik ken het en om eerlijk te zijn; ik voel me beter dan ooit! Ik let niet meer op alles wat ik eet (al probeer ik wel zo gezond mogelijk te eten en veel water te drinken) en doe gewoon waar ik zin in heb. Mensen zeggen dat ik er goed uitzie en zo voel ik me ook.

Heel gelukkig en trots op mijn beginnende buikje. Die extra kilootjes zijn eng, maar het hoort erbij. Als ik het hier zo lees, is de helft er binnen twee weken na de bevalling al af! Als je normaal blijft eten dan houden de baby en jij elkaar in balans.

Succes ermee en geniet van je zwangerschap! :)

4. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    hmm ik ben in totaal 19 kilo al aangekomen.. en ik zag er zwaar tegenop..maarja tis voor een goed doel he ;) en ben nu toch wel trots op mijn dikke buik!

5. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

22 nov 2006
    536
    1
    18
    Ook ik heb een eetprobleem gehad in het verleden en woog op een gegeven moment nog maar 37kg. Ik ben er aardig bovenop gekomen en de laatse jaren gaat het uitstekend. Ik ben zo dankbaar dat ik ondanks mijn verleden toch in verwachting mocht raken. Ik was erg bang dat ik mijn lichaam ellende en schade had toegebracht.

Ik was altijd zo bang dat als ik zwanger zou zijn ik wel eens terug zou kunnen vallen..in tegendeel...ik geniet nu en leer heel veel door mijn zwangerschap.

Op het moment dat ik zwanger raakte woog ik 56 kg. Ik moet zeggen dat het hartstikke goed gaat. Ik ben aan het begin van de zwangerschap erg blijven hangen op hetzelfde gewicht maar dit kwam niet doordat ik minder ging eten. Ik kom gewoon niet snel aan. Je gaat heel anders denken en beseft dat het leven in je buik boven alles gaat.
    Ik ben op dit moment 24 weken en totaal bijna 6,5 kg aangekomen. Ik voel me er goed bij. Ik eet lekker en gezond. Ik ben apetrots op mijn buikje en krijg complimenten de hele dag door.
    Op zulke momenten ben ik zo trots op mezelf! :D
    Natuurlijk moet ik ook even slikken als ik op de weegschaal sta...maar besef ook dat het meeste gewicht in je buik zit ( extra vocht en bloed, vruchtwater, borsten, beeb etc) en dat die kilo's dus geen kilo's zijn waar jij en ik bang voor zijn. 8)

Wat bij mij helpt is zwemmen, je voelt je licht in het water, je beweegt en bent actief op een gezonde manier. het is tevens goed voor je huid, zodat je striemen kunt voorkomen.

Wat ik je als advies wil meegeven is dat je tijdens je zwangerschap gewoon moet luisteren naar je lichaam, eet lekker en gezond en besef dat jij een heel belangrijke functie op dit moment hebt. Je bent niet meer alleen in je lichaam, je moet nu aan een ander denken, je eigen kleine wondertje. :oops:

Heel veel suc-6 en geniet van je zwangerschap!

Mocht je willen babbelen dan kan je me ook even een pb-tje sturen hoor ;)

Liefs Angeltje

6. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Zwemmen, wat een goed idee! :)

7. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    hoe dan ook, je komt aan.. Bij de zwangerschap van Eliza ben ik 17 kg aangekomen. Na de bavalling was ik na 2 weken alles alweer kwijt + 2 extra!

Ik heb niet zozeer problemen met mijn gewicht gehad maar wel was ik altijd aan de zware kant. Heb toen een hele periode op mijn eten gelet en was zo 10 kg kwijt. Ik was zo bang dat ik dát er allemaal weer bij zou krijgen maar was gelukkig niet het geval.

Ik hoop voor jou dat het binnen de perken zal blijven aangezien jij een verleden hebt wat betreft eten.. Ik hoop dat alles goed komt en dat je gewoon lekker kan genieten van de goede dingen en je niet te veel druk zal maken over de kilo's die er bij komen. Je kindje groeit in jou, moet ook leven van jou..

Succs meid, kotm allemaal goed!

8. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ben er ook wel bang voor hoor, ben altijd enorm zwaar geweest met 110 als toppunt. ben nu 104, en nog vrijwel niet aangekomen. hoop niet dat ik 30 kilo aankom, dan moeten ze me naar kantoor rollen!

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik maak wel wel een beetje druk hoe ik straks weer in me oude broeken moet maar minder eten of sporten daar doe ik nu niet aan. ik heb altijd maat 36 gehad en ben blij als ik straks een maat 40 aankan. het scheeld misschien een heel stuk maar ik eet nu eenmaal altijd al heel veel en ja aankomen hoort nu eenmaal bij een zwangerschap. tot nu toe gaat het trouwens best netjes hoor want ben van de 68 kg naar de 76 kilo gegaan en dat met een lengte van 180. de kilos gaan nu langzamer dan in het begin maar ook al kom ik veel aan dat ga ik er wel afsporten na de bevalling en daar ga ik me nu niet druk over maken.

10. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.960
    822
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik ben van 40 Kilo naar 55 Kilo gegaan en ik moet nog 12 weken..

Ik zou graag minimaal 45 kilo willen wegen na de bevalling. Ik ben juist bang om weer hetzelfde te worden want ik vind mezelf een stuk mooier met een beetje vlees.

Kijken hoe ik dat ga doen.

XXX

11. Damie

Damie Bekend lid

14 jun 2006
    724
    0
    0

:) :)
    Het zal toch niet..... niet te gek doen met je eten dan komt wel goed.

12. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Dag dames,

dankjulliewel allemaal voor het delen van jullie ervaring. Ik doe mijn best om gezond te eten en hoop dat ik daarmee zowel mezelf als de baby help.

Dat ik nu zo panisch reageer heeft er misschien mee te maken dat ik nog erg moet wennen aan het idee zwanger te zijn. Nu het zo ver is realiseer ik me wat ik opgeef aan mijn oude leventje (waar ikheel blij mee was/ben). En da's dus nog even wennen.

Ik hoop dat als ook ik straks op de roze wolk zit ik ook anders tegen die kilo's aan ga kijken. Nu is het nog even mijn oude ik, die moeite heeft normaal te eten en bang is voor een kilootje te veel, die de boventoon voert.

13. Sijke

Sijke Bekend lid

Bespreek het ook met je verloskundige als het gedurende je zwangerschap toch een angst blijft! Ik zat de hele tijd mooi op schema, maar ben nu behoorlijk aangekomen doordat ik vocht vasthoud. Heb hele dikke voeten en enkels nu. Is typisch een kwaaltje voor de laatste weken en ook nog door dit warme weer. Ik schrik dus ook steeds wel een beetje als ik op de weegschaal sta, maar volgens de verloskundige valt het allemaal nog binnen de grenzen van normaal en raak je dat vocht in ieder geval in de eerste week na de bevalling al weer kwijt. Daar houd ik me dan maar aan vast. Ik vind het trouwens niet erg om er bijv. 5 kilo aan over te houden, maar als het veel meer is zou ik er wel iets aan gaan doen!
    Ter info; ik woog 58 kilo voor de zwangerschap en nu dus 78!

14. Sijke

Sijke Bekend lid

Er is een rekenprogramma voor wat een goede/normale gewichtstoename is tijdens je zwangerschap, ik vond het erg fijn om te kunnen controleren of ik een beetje in de goede richting zat.

15. Mispoes

Mispoes Fanatiek lid

2 feb 2006
    1.821
    1
    0
    Nabij Eindhoven
    Ook hier een verleden met anorexia....... Ik had er in het begin ook heel veel moeite mee met het idee dat ik veel aan zou gaan komen door de zwangerschap. Maar zodra we de eerste echo hadden gehad, wist ik dat ik het kon. Dat gevoel wat er dan door je heen gaat.... je weet gewoon dat je er dan alles aan wil doen om het beste voor je kindje eruit te halen. En idd, ook ik ben gaan (zwangerschaps) zwemmen, zo heb je toch het idee dat je in beweging bent. Echt fijn! Nu ik tegen het eind aan loop, ben ik toch wel nieuwsgierig hoe snel die kilo's er straks weer af zijn.... Maar het belangrijkste is dat ik wel heb kunnen genieten van mijn zwangerschap! De rest zien we na de bevalling wel weer! Dus meis, ga er nou maar vooral van genieten, want het is zo voorbij!

16. Suske

Suske Actief lid

6 sep 2006
    386
    0
    0
    Kan mij voorstellen dat je erover nadenkt. Bij onze eerste ha dikd at ook maar toch ben ik iig 25 kg aangekomen (5 bleef). Nu wist ik dat ik gewoon veel aankom en zit nu echt op de 30 kg. Maar daarvan is iig 10 kg vocht. Na een week of 6 na de bevalling ga ik de eindbalans maar weer opmaken en gewoon hopen op een goede afloop. Je kunt er toch niks aan doen. Ik heb niet anders gegeten dan anders (veel te veel last van maagzuur gehad) en het vliegt er gewoon aan. Helaas.

Succes en geniet lekker van je zwangerschap!

Liefs Suske

17. Emilie

Emilie Lid

5 jun 2007
    33
    0
    0
    Lastig ja, ik ben er ook best bang voor.
    Wat je zou kunnen doen is voornamelijk biologisch eten. Dat geeft mij echt het gevoel dat ik echt super gezond bezig ben. Bovendien zit ik biologisch eten vaak geen suikers of andere toevoegingen waardoor je vet/vocht vasthoudt.

Verder is het gewoon een kwestie van accepteren denk ik. Als je gezond eet en genoeg beweegt dan zou je niet meer moeten aankomen dan goed is voor je kindje.

Succes!

Deel Deze Pagina