Hoi Dames, Voor de dames die een verkorte baarmoedermond hebben, hoe zijn ze hier achter gekomen? Waarom ik dit vraag is omdat met 34 weken plotseling ben bevallen. Had binnen 50 min volledig ontsluiting. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ontzettend veel harde buiken gehad en heb dit altijd aangegeven bij mijn verloskundige maar dit werd al gegooid op te druk zijn of blaasontsteking. Beide niet het geval! Nu heb zelf het gevoel dat er te weinig is gecontroleerd tijdens de zwangerschap.... weet dat je er nu niks meer mee kan maar ben toch benieuwd
Vreemd dat de Vk je nooit heeft ingestuurd. Bij mijn oudste had ik ook pijnlijke harde buiken, de Vk is toen bij mij thuis geweest en heeft me daar de harde buiken met de hand gemeten. Hoe vaak ze kwamen en hoe lang ze aanhielden en heeft me toen ook ingestuurd naar het ziekenhuis. Daar is toen de bmm gemeten.
Hier met 32 weken bevallen. Omdat ik in ene zeer veel slijm verloor en mijn slijmprop bleek hij verkort naar 1.9 cm (geen ontsluiting) Ik brn opgenomen en 1 dag later bevallen. Mijn vliezen braken, de hel brak los. Ze dachten dat ik geen weeën had. Op de verloskamer zei ik te moeten persen. Toen ben ik pas getoucheerd en schrok de vk want ik had idd volledige ontsluiting. Mijn man heeft het moeten missen. In, schrik niet, 30 minuten compleet bevallen. Van niets naar een baby. (Daarna een manuele placentaverwijdering op de ok. Door de snelheid van de bevalling schijnt dat vaker voor te komen) Ook een zwakke bbh dus. Mijn angst was groot bij mijn tweede zwangerschap. Vroeggeboorte, extreem bloedverlies (was bijna 3 liter) en manuele placentaverwijdering waren allemaal verhoogde kans. Ik heb van 16 tm 35 weken proluton injecties gehad en elke 2 weken cervixmetingen. Hij bleef door de spuiten keurig lang. Na mijn laatste spuit ging de boel langzaam uitwerken. Ik ben daarop pas geleden met 37.2 weken bevallen. Op tijd dus!!!! Geen bloedverlies. Placenta volgde snel. Bij een volgende zwangerschap kan het allemaal anders verlopen dus Vraag ook naar deze injecties. Het heeft mij geholpen om deze keer mijn dochter meteen mee naar huis te kunnen nemen! Verder bleek ik draagster van GBS. Waarschijnlijk word je daar de volgende keer ook op getest. Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.
Kortom bij de eerste geen controles gehad dit was een complete verrassing. Bij de tweede een heel beleid van spuiten en metingen.
Hier ook een verkorte cervix. Bij mij is het ontdekt doordat ik mijn slijmprop verloor en veel buikpijn had, en onwijs veel harde buiken. Het is met ongeveer 20 weken ontdekt, ik zat op 2-2,5 cm. Ik heb om die reden een pessarium gekregen en volledige bedrust. Ik ben nu 35+4 en nog niet bevallen. Sinds de 34 weken wordt mijn cervix niet meer gemeten, omdat het toch geen zin heeft (ze remmen toch niet meer), dus heb geen idee hoe het er nu voor staat (ik eindigde op 1,5-2 cm). Enerzijds eng, anderzijds fijn om er na 3 afschuwelijk stressvolle maanden niet meer mee bezig te hoeven zijn. Ik vind het heel vreemd dat jij nooit doorgestuurd bent met zoveel klachten...een meting is zo verricht? Hoe is het met je ukje?