Ijzertekort of toch iets anders?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lolieken, 9 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolieken

Lolieken Fanatiek lid

1 jul 2008
    1.107
    1
    36
    Momenteel ben ik bijna 15 weken zwanger. Gelukkig heb ik vandaag een mooie echo gekregen en mogen we al een pakje geruster zijn. Alleen sukkel ik nog heel veel met misselijkheid, overgeven en me algemeen beroerd voelen. Ook voel ik me heel moe en zelfs een beetje draaierig met af en toe een warmteopwelling zelfs als het niet echt warm is.

De gyneacoloog heeft vandaag mijn bloed getrokken en tegen eind deze week zou ik de uitslag krijgen. We hebben het niet echt gehad over de vermoeidheid enzo maar is dat op deze termijn nog normaal? Of moet ik toch aan iets anders denken?

Ik maak me een beetje zorgen om de volgende reden. Bij mijn vorige zwangerschap die spijtig genoeg geeindigd is rond 10 weken kreeg ik te horen dat ik een heel klein beetje bloedarmoede had maar dat mijn ijzerwaarde inorde leek te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik toen net een vitamiene kuur achter de rug had en de dokter dacht dat het mss daarmee te maken had. Ik voelde me toen wel niet moe ofzo.

Nu voel ik me naast het beroerd zijn dus ook heel moe. Nu heb ik echter geen vitamiene kuur achter de rug omdat ik het niet kon verdragen. Kan je ijzerwaarde snel zakken? Nu zit ik een beetje met de angst dat ik toch weer bloedarmoede heb (mss wel groter omdat ik mij nu zo moe voel) en toch geen ijzergebrek heb... Wat dan? Vraag ik me een beetje af.

Ik mocht al beginnen met omnibionta zoude deze vitamienen al wat moeten helpen als het om een vitamienen te kort zou gaan?

Kan de vermoeidheid en draaierigheid ook van de zwangerschap zelf nog komen?

Ik lig een beetje te hunkeren dat ik me nog eens fitter voel...

Alvast bedankt...

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

een miskraam komt niet door bloedarmoede hoor. je bent moe door de zwangerschapshormonen en niet vanwege een eventueel ijzertekort. In multivitaminen voor zwangeren zit altijd een beetje ijzer, dat kun je gerust nemen. Daarnaast kun je floradix nemen, dat helpt ook om je ijzerwaarde omhoog te krikken en is verkrijgbaar bij apotheek of drogist. Ook kun je roosvicee ferro nemen.

Mirjam

Deel Deze Pagina