Reactie van Mirjam op voorliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Barbara2003, 21 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbara2003

Barbara2003 Actief lid

9 okt 2007
    216
    0
    0
    verpleegkundige
    Heerhugowaard
    Beste Mirjam,

Met enigzins verbazing lees ik het antwoord op de vraag van iemand met een voorliggende placenta die door deskundige bang is gemaakt dat het wel eens mis kan gaan met haar zwangerschap door de ongunstige ligging van de placenta.

Naar mijn weten is er enkel een risico op bloedverlies en zou ze via een keizersnede moeten bevallen als de situatie zo blijft en heeft ze een iets grotere kans op een vroeggeboorte.

Maar om die doem verhalen van de gyneacoloog of haar eigen verloskundige te bevestigen lijkt me voor deze vrouw niet echt geruststellend. Met een voorliggende placenta kan het allemaal prima in orde komen met de zwangerschap en ook is tegenvoordig geen levensbedreigende situatie meer.

Waarom stellen jullie haar niet gerust dat het gewoon allemaal goed komt met haar zwangerschap?

Zo sta ik ook in mijn zwangerschap met een voorliggende placenta.... positief... en ga er vanuit dat het gewoon allemaal goedkomt. Dit bevestigen de deskundigen ook naar mij toe.

Maar als verschillende deskundige allemaal wat anders gaan zeggen wordt het wel een onzeker verhaal.

Vriendelijke groet van Barbara

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Barbara,

ik wil helemaal geen onrust zaaien!
    Met een voorliggende placenta kan het allemaal prima in orde komen, zoals jij ook zegt.
    Maar als je vroeg in de zwangerschap al veel bloedverlies hebt gehad door de voorliggende placenta heb je wel wat meer kans dat dat nog eens gebeurt met eventuele nare gevolgen. Het zou niet eerlijk zijn om dat te verzwijgen. Dus vandaar mijn antwoord, niet om mensen bang te maken maar om een reeel beeld te geven.

Mirjam

Deel Deze Pagina