Lastige situatie met schoonfamilie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Babbona, 25 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Hallo allemaal,

Ik zit met een lastige situatie met mijn schoonfamilie, ze komen uit het buitenland dus ze moeten de zwangerschap van een afstand meemaken wat ze al heel erg vinden. Als ze hier in NL zijn, zijn ze er meteen voor minimaal 2 weken, in ons huis allemaal samen. Soms vader/moeder/broer en oma.

Het zijn hele fijne mensen en helpen overal aan mee.

Nu willen ze rond de bevalling in dec min. een maand komen, ik ben hier heel bang voor. Ik denk eerlijk gezegd dat ik mijn rust en vooral privacy hard nodig heb. Natuurlijk bedoelen beide familie's het allemaal goed maar met mijn familie die gewoon dichtbij wonen ben ik soms blij dat ze gewoon naar huis gaan aan het eind van de dag.

Ik wil niemand kwetsen en geen momenten van mijn schoonfamilie afnemen en misschien vind ik het wel heel fijn dat ze er zijn. Maar dit is mijn eerste kindje en ik heb geen idee hoe de tijd rondom de bevalling zal zijn. Mijn man staat trouwens volledig achter de kant van zijn familie.

Ik weet niet goed meer wat ik hiermee aan moet, ik wil niet egoistisch zijn.

Liefs,

2. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Is er geen optie dat ze ergens anders slapen dan in jouw huis? Ik snap dat ze erbij willen zijn en dat hij ze erbij wil hebben. Kom ik helemaal in. Maar jouw rust is ook erg belangrijk rond de bevalling. In de kraamweek lijkt zo'n vol huis mij niet handig. Je leven veranderd straks in 1 klap. Je hebt ruimte nodig hieraan te wennen en te rusten.

Maar ik snap dat ze in het land willen zijn.

3. Sensa

Sensa Bekend lid

22 mei 2009
    591
    0
    0
    Pedagogischmedewerker
    Apeldoorn
    Hey meid,

Persoonlijk snap ik jou heel goed. Wij hebben een sort gelijke situatie, alleen wonen onze beide ouders op twee uur afstand. Alleen omdat mijn schoonouders iets ouder zijn, willen ze ook ergens overnachten.

Nu hebben we bedacht dat ze in een bed en breakfast gaan. Zodat het niet TE duur is en ze toch in de buurt zijn.

Zeker aan het einde van je zwangerschap en in de kraamtijd is het samen zijn met je gezin erg belangrijk.

Bij onze vorige kraamperiode hebben wij de mensen die ver weg woonden te lang over de vloer gehad. Dit keer is de kraamtijd echt voor ons gezin en opa's en oma's. Maar niet meer de hele dag..

Succes meid, denk aan je gezin en jezelf!!

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Allereerst, wat je ook besluit, het is niet egoistisch. Jij wilt je eigen gevoel volgen. Wat ik denk is dat het voor jou te druk kan zijn als iedereen er dan is. Het lijkt mij dan beter wanneer bijv je schoonmoeder en schoonoma komen, en niet je schoonvader met zwager erbij. Of alleen je schoonouders. Zo kunnen opa en oma optimaal van de kleine genieten, jij hebt wat hulp van je schoonmoeder en het is gewoon wat rustiger dan je hele huis vol, en heb je rust nodig, dan trek je je terug op je slk met de baby.

Wil je dit allemaal niet, is het misschien een idee om een bungalowhuisje te huren/bed en breakfast, ik noem even wat voor die 2 weken. Zo kunnen ze allemaal op bezoek komen, maar heb jij geen loge's.

Want ondanks dat het allemaal best heel lastig is, kan ik mij ook voorstellen dat je schoonouders hier in nederland willen zijn voor hun zoon, die tenslotte ook vader wordt en om de baby te bewonderen.

5. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hallo,

Ik begrijp je situatie... en zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn man is Italiaan en we wonen nu in Engeland. Als mijn familie naar hier komt, denk ik wel dat ik genoeg privacy heb omdat ze meestal een B&B nemen en genoeg hun eigen ding doen. Mijn schoonfamilie is inderdaad iets meer "invasief" (en logeren steevast bij ons, desnoods in de woonkamer). Het is best wel druk als ze hier zijn... Ik voel me daar ook schuldig over, want het zijn super lieve mensen die bij wijze van spreke mijn hele huishouden zouden doen zonder te klagen.We weten ook nog niet hoe we het gaan oplossen. Als ik in Engeland ga bevallen, willen ze ook voor een maand naar hier komen. Gezien ook mijn familie zou komen (weliswaar voor een korte periode en niet bij ons thuis), hebben we voorgesteld dat de familie van mijn man voor de bevalling komt en vertrekt vlak na de bevalling, terwijl mijn familie vlak na de bevalling zou komen. Verder helpt het duidelijk te communiceren wat je grenzen zijn en wanneer je privacy wilt. Uiteindelijk begrijpen ze dat wel, denk ik :).

6. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    nog een x ingesprek gaan met je man aangeven dat je het niet fijn vind en misschien een paar dagen later de familie laten komen als de kleine er is....
    Ik heb een marokkaanse schoonfamilie heel lief en zorgzaam maar die willen al op de gang staan als ik aan t bevallen ben,dat zie ik dus ook totaal niet zitten! het liefst wil ik alleen mijn familie erbij maar dat kan ik mijn man niet aan doen, hierdoor bellen we pas als de kleine er is en als we ff bijgekomen zijn...

7. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien kun je in een kraamhotel bevallen? Dan kan de schoonfamilie gewoon in jouw huis logeren en zit jij op een rustiger plek. Een kraamhotel heeft geloof ik bezoekuren.

8. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet zit zitten, je schoonfamilie een maand in huis, en dan mag jij even bevallen en aan alles wennen met een huis vol visite. zou ik ook echt niet willen!
    het lijkt me inderdaad wat al gezegd is, het beste als je schoonfamilie ergens dichtbij gaat logeren. zodat ze toch wel regelmatig langs kunnen komen. voor hun is dit ook allemaal nieuw en heel bijzonder, en ik kan me voorstellen dat ze dit van dichtbij willen meemaken.

mijn schoonzus is ruim een maand geleden bevallen en ze wonen ruim 2 uur rijden hier vandaan. nu hebben we nooit echt een goede band gehad! maar wij hebben met veel moeite de baby nu al welgeteld 1x mogen zien. mijn schoonvader mocht 2x langskomen. en dan zitten wij met z'n allen 5uur in de auto, om dan 1,5 uur daar te blijven.
    door deze situatie heb ik dus totaal niet het idee en gevoel dat ik weer tante ben geworden, wat ik zelf ook jammer vind.

dit is natuurlijk weer het andere uiterste :p maar kan me echt voorstellen dat je het niet ziet zitten de familie zo lang bij je in huis te hebben. tijd met z'n 3en is ook heel belangrijk! lekker samen met je nieuwe gezinnetje. kraamtijd kan al zo hectisch zijn

9. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Wat fijn dat iedereen zo snel reageerd. Ik ben het er inderdaad ook mee eens, een B&B of bungelow is natuurlijk de beste optie.
    Maar mijn man veranderd totaal niet van idee, hij weet dat zijn moeder het veschrikkelijk zou vinden als ze niet bij de bevalling kan zijn en dat zal hij zichzelf voor altijd kwalijk nemen....

Mijn man en dus familie zijn Italiaans en de culturen verschillen flink. Inderdaad zoals Pline zegt, steevast bij ons logeren, met zijn allen bij elkaar maakt niet uit hoe krap het is. Dat vinden ze zelf ook helemaal niet erg en gaat automatisch, maar voor mij is het altijd aanpassen.

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar wat accommodaties, ben nu al bang voor het aankaarten...vooral voor mijn schoonmoeder, heeft een sterke mening! :(

10. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Culturen zijn inderdaad verschillend op het "privacy" vlak, en ook voor mij is het altijd aanpassen (en ik houd mijn hart vast voor wat komen gaat...). Mijn schoonfamilie zou persoonlijk niet begrijpen dat ze voor een andere accommodatie moeten betalen als er "plaats" is bij ons (onze flat is 75 m2) - en het zou niet mooi overkomen als ik de aangeboden hulp weiger. Bovendien is drie weken logies betalen op de plek waar we nu wonen in Engeland onbetaalbaar voor hen of voor ons (voor de vluchten zullen ze al gemakkelijk 300-400 euro per persoon kwijt zijn - dat is ook de reden waarom ze niet meer zo vaak komen nu we in Engeland zijn). Dus ik vind dat ik dat niet aan hen kan vragen...

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Weet je, ik vind het juist egoïstisch van je schoonfamilie om te bedenken dat ze bij jullie als kersverse ouders met een klein babytje een hele maand kunnen komen logeren. De laatste weken van je zwangerschap en de eerste tijd erna zijn bedoeld voor 1 (het zorgen voor) je baby en 2 jouw rust en herstel. Je schoonfamilie draagt aan beide niets bij. Je man, leuk dat hij achter zijn familie staat, maar in de eerste plaats moet hij nu voor zijn eigen gezin kiezen volgens mij.

Mijn man's familie is ook buitenlands en het gaat gewoon niet gebeuren dat ze deze tijd komen logeren. Ik wil alleen zijn met m'n gezin, kunnen cocoonen, rusten wanneer het mij uitkomt, m'n badkamer niet met nog 4 mensen moeten delen. Ze zijn heel lief, maar ik voel me toch verantwoordelijk voor een goede maaltijd, schoon huis en "entertainment".

Ik kan me wel indenken dat ze graag in de buurt zijn dus ik zou gaan voor een compromis dus óf in een hotel, óf pas als het kindje een maand is komen logeren.

12. Een vriendin van mij vertelde dat zij de eerste weken echt ontzettend veel bloed heeft verloren en dat er dus niemand boven naar het toilet mocht, behalve zij en haar man, zodat er weinig besmettingsgevaar voor de wond was...

Als jouw hele schoonfamilie gebruik moet maken van jullie toilet en badkamer, dan lijk me dat voor geen van beide partijen hygienisch... voor jou niet, omdat je dan sneller infecties krijgt aan eventuele hechtingen, en voor hun niet, omdat jij best wel veel bloed kan verliezen.

(Dit is wat ik had begrepen van een vriendin, niet uit eigen ervaring)

Misschien is je man voor dit soort rationele argumenten wat vatbaarder dan wanneer je het op de emoties gooit...

Verder denk ik niet dat er sprake is van egoïsme bij de schoonfamilie. Dit is puur een cultuur-verschil... Zij begrijpen niet waarom ze er niet bij mogen zijn, terwijl wij weer niet begrijpen waarom zij dat niet begrijpen :(

13. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben het eens met bovenstaande reacties. De eerste week na de bevalling van mijn dochter was mijn man ook nog eens ziek en hebben we alleen mijn ouders een middag gehad en schoonouders een avond. Beide hadden we gevraagd of ze boodschappen voor ons mee wilden nemen. Had eerst een paar dagen in het ziekenhuis gelegen ivm keizersnee en toen zijn ze daar natuurlijk ook geweest. Maar de derde dag in het ziekenhuis wilden we ook geen visite hebben, wilden we met ons 3en zijn. Begreep iedereen ook gelukkig.

Maar mss begrijp ik iets niet goed, je schreef dat je schoonmoeder ook bij de bevalling wil zijn? Het lijkt me dat jij bepaalt wie bij de bevalling aanwezig is, niet je man of je schoonmoeder. Want dan wil je eigen moeder dat mss ook wel en kun je dan maken om daar nee tegen te zeggen. En mss ben je wel zo gefrustreerd over alles dat het dan niet eens wil vlotten met de weeën..

Het handigst lijkt mij ook om ze een paar weken later over de vloer te hebben. Je hebt je eigen energie hard nodig met alle voedingen zowel overdag als 's nachts. Na een paar weken heb je daar hopelijk een beetje een ritme in gevonden.

Maar ja makkelijk praten vanaf de zijkant. Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden waar iedereen tevreden mee kan zijn. Succes!

14. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kun je ook niet het bezoekersaantal beperken? Dus dat je schoonvader bijvoorbeeld pas na de kraamweek een ticket boekt?

Je moet ook goed met je man praten, vind eerlijk gezegd dat hij zich er buiten moet houden en moet fungeren als buffer tussen jou en je schoonfamilie. Jij bent zwanger, jij staat op dat moment op "knappen" en jij bent de vrouw des huizes. Jullie kunnen samen beslissingen maken over borstvoeding/plaats van bevalling/eerste pakje en al die dingen, maar je kunt een kraamvrouw niet vertellen dat ze haar badkamer moet delen met 5 gasten idd, sorry. Ik heb te veel ranzige dingen gehoord waardoor ik iig geen 24/7 een ander over de vloer moet, zelfs mijn moeder niet.

In mijn cultuur is het ook normaal dat de schoonfamilie betrokken is en het is dan meestal ook erg druk in het huis van de kraamvrouw, maar 1: die hulptroepen worden echt pas na de bevalling opgetrommeld, 2: de kraamvrouw en haar baby worden met rust gelaten voor een geruime periode...

15. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Lijkt me dat je dit soort dingen overlegt met je partner.. ik zou het niet waarderen als dit zomaar geregeld wordt zonder mijn toestemming..
    Gewoon tegen je vriend zeggen hoe je er over denkt en dat ze in een hotel o.i.d overnachten..

16. Babbona

Babbona Actief lid

20 mrt 2013
    488
    0
    16
    Ik ben het eens met bijna alles wat er hier gezegd wordt, idd wat Pline zegt het is ook een geldkwestie. Ze betalen echt heel veel voor ons, sowieso elke vlucht die wij pakken naar italie en terug, ook alle boodschappen als ze hier zijn. Groot verschil met mijn familie (maar dat is een andere discussie). Nu ook nog van ze verlangen om te betalen voor een woning terwijl we zelf 3 slaapkamers hebben is lastig...

Goed punt van Bolkje! Ik kan ook afspraken maken, niet de wc bovengebruiken, als ik slaap niet naar boven komen, als de kraamzorg er is niet in de weg lopen, dat soort dingen.

Thir28, ze hoeft niet bij de bevalling te zijn maar wel in het ziekenhuis voor als de baby geboren wordt, in italie is het volgens mij ook niet heel normaal om (gelukkig) heel de familie rond het bed te hebben bij de bevalling. Maar ze zou het verschrikkelijk vinden als de baby geboren wordt en ze is 1600km verder weg. Daarom wil de 2 weken voor de uitgerekende datum en 2 weken daarna blijven.

Dan de kraamzorg? Het huis is druk genoeg maar dit is ons eerste kindje dus we moeten veel leren, hoe veel uurtjes hadden jullie?

17. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Maak inderdaad dan afspraken waar jij je goed bij voelt!
    De kraamtijd is iets speciaals en het zou zonde zijn als het voor jouw gevoel 'verpest' wordt.
    Ik zou nog eens praten met je vriend, hij zal toch echt moeten gaan inzien dat een bevalling niet niks is en dat je er alle rust voor nodig hebt!

Wat betreft de kraamzorg, wij hadden 4 uurtjes p/d wat uiteindelijk nog te veel bleek omdat vl het huishouden deed, we nemen nu maar 2 uurtjes p/d.

18. mirna1984

mirna1984 Lid

10 jan 2013
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik herken de situatie, de familie van mijn man woont in zuid spanje. Een hotel of iets dergelijks bij ons in de buurt zou erg duur worden voor een paar weken en bij mijn ouders laten logeren vond mijn man absoluut geen optie, dus dat werd bij ons. Voorzichtig al aangegeven dat zoiets niet ideaal is rond en na de bevalling, maar mijn man wilde daar niets van weten. We konden zijn moeder en zus toch niet ergens wegstoppen? Nu zijn mijn schoonmoeder en schoonzus een paar weken geleden een paar dagen langs gekomen en manlief moest naderhand toch wel toegeven dat familie over de vloer wel erg intensief en druk is! Ik ben nog op zoek naar een goedkoop hotel en B&B maar waarsch komen ze 3-4 weken na de bevalling en kunnen we meteen de feestdagen en evt de doop vieren. Mocht schoonmoeder persee bij de bevalling zijn (niet letterlijk, maar in NL) dan wordt t hotel of bij mijn ouders.
    Ik denk dat je de eerste periode met zn drieen wil zijn en dat je die rust hard nodig hebt!

19. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Inderdaad, mijn kraamhulp heeft ook meerdere malen aangegeven dat er geen bezoek op het toilet boven mocht ivm infectiegevaar, en eigenlijk moest er na elk bezoek beneden ook een sopje door de wc beneden als ik daarop wilde plassen. Daarbij denk ik, als je dit verhaal aangeeft aan de kraamzorg met de intake, ze het hier ook niet mee eens zullen zijn! De kraamhulp staat ervoor dat er rust is voor de kraamvrouw!

Ik had op zaterdag en zondag een andere hulp, beetje passief, toen de nieuwe superhulp op maandag kwam en hoorde hoeveel bezoek er zondag was geweest gaf zij al aan dat zij dat liever niet had ivm rust voor mij en baby ook vanwege de bv die door alle drukte en prikkels slecht liep!

Zelf had ik weinig problemen met bezoek, al vond ik het ook wel lekker om in de avond saampjes op de bank te hangen met mijn man!

Ik zou toch ook hygiene enzo aankaarten bij je man en hem bij de intake met kraamzorg laten zijn zodat hij ook hun mening kan horen!

20. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Waarom komen ze niet een maand na de uitgerekende datum ofzo? Het kan zijn dat het twee weken is, als de kleine lang op zich laat wachten. Maar in ieder geval kan jij dan weer lopen, heb je alles al gedaan qua luiers, badje slapen etc en is het voor jou misschien ook makkelijker om de kleine te 'delen'.
    En dan kan je familie bij jullie zijn, zoals je gewend bent en zij ook.

Deel Deze Pagina