Heb je rond de 10 a 12 weken geen echo gehad dan om te kijken hoever je zwanger bent? Waarna de uitgerekende datum vastgesteld kon worden. Zowel is dit de datum, zo niet zou ik ook een beetje beginnen te twijfelen. Bespreek het vooral ook met je gyn want het zit je duidelijk niet lekker.
Wanneer heb je je eerste echo gehad? Zo berekenen ze hoever je bent, als je kindje al vanaf dan 2-3 weken voorloopt op groei.. dan ben je verder en anders niet. Je zal heus geen kind van 5 kg hebben hoor, je kindje is bovengemiddeld maar niet véél te zwaar. Kan ook zijn dat je kindje net een groeispurt heeft gehad en het nu weer wat langzamer gaat.
Ik snap ergens wel je zorgen... maar uiteindelijk wees blij dat je kindje "een gezond gewicht" heeft zeg maar. De metingen kunnen altijd iets afwijken met de werkelijkheid. En als het je echt niet lekker zit overleg dan nog eens met je gyn. Mijn mening Is liever wat groter dan te klein... maar goed ik zit zelf in een gecompliceerde zwangerschap met een kindje op de p1 lijn (gaat prematuur en dysmatuur geboren worden sowieso)
Een te zwaar kindje is echt veel "beter" dan een te licht kindje Onze kinderen wogen bij geboorte 2500 2800 en 3200 gram, dit was tussen de 36 en 37 weken. Leuk gewicht, kindjes deden het prima, paste in maat 50, Bij de vierde had ik diabetes, met 29 weken was hij 2200 gram met 34 weken werd hij geschat op 3243 gram en bij zijn geboorte woog hij 3700 gram en voor 36 weken is dat natuurlijk huge ! Maar wat zijn wij er dankbaar voor ! Hij is onverwachts geboren met een breuk in zijn midden rif, zware lange operaties gehad lange ic opname en in die weken zeker 8 infecties en daardoor bijna een kilo afgevallen Als hij net als zijn broer zus rond de 2500 had gewogen was hij nog slapper geweest en had hij al die infecties misschien niet aangekund en had de operatie uitgesteld moeten worden terwijl die operatie juist van levensbelang was, dat hij zoveel woog had zo moeten zijn volgens de chirurg. Ik snap dat je maatje 50 aan wil doen maar echt, je kleintje lijkt zelfs groot voor jou nog klein, en maatje 50 en zeker 56 past vaak gewoon, alleen niet zo lang als bij die echte kleintjes
Mijn kids waren 3780, 3920 en 3880 gram bij hij geboorte. En nogsteeds klein hoor!! Mijn bevallingen zijn alledrie voorspoedig verlopen. En ook alledrie konden ze maat 50 aan. Een gewicht tussen de P50 en P90 is goed. Waarom maak je je druk over P80?? Een baby kan maar beter wat spekkig zijn, het valt altijd nog af in de eerste week. Ik heb alleen maar voordelen gezien aan mijn heerlijke, Hollandse baby's!
Hier bij allebei de kindjes tussen P90-P97 gemeten en uiteindelijk waren ze met 40.0 wkn 4370 en met 39.2 wkn 4090. Dus nog lang geen 5 kg, een groeiecho zegt ook niet alles, een mm een steepje verkeerd en je zit opeens in een andere schaal. Ze willen graag extra meten zodat ze er rekening mee kunnen houden. Soms is er sprake van zwangerschapsdiabetes, waardoor je kindje opeens veel zwaarder wordt, daar moeten ze dan extra naar gaan kijken. Hoe dan ook is het fijn voor de verloskundige of gyneacoloog om te weten of het misschien een kindje is met een groter hoofd of breder lijf, zodat ze weten hoe ze moeten handelen als de bevalling wat langzamer gaat. Niet teveel zorgen maken, p80 met dit termijn betekend nog niet dat je kind opeens een kleuter is als het ter wereld komt.
Ons kindje zat met de 20 weken echo op p95 en nu op p83.. maar de vk maakte zich daar absoluut geen zorgen over hoor! En ik ook niet overigens. Mijn collega heeft een kindje gehad van ruim 5 kg. Zij is gewoon natuurlijk bevallen zonder pijnbestrijding en dat ging prima.
Hier een p99 en p95 baby, kwamen ze pas na de bevalling achter. Prima bevallingen gehad, wel kwam de oudste spontaan met 37+2 en de jongste ingeleid met 36+5 (vanwege zwangerschapscholestase), dus ze waren toen groot voor de termijn, maar niet groot voor een pasgeboren baby (beiden rond 3500gr, 50cm). Tijdens de zwangerschap waren metingen telkens 'ietsje groter dan gemiddeld' of 'exact gemiddeld'; dat zat er dus best flink naast!
Hier ook bevallen van een zoontje. Hij woog 4236 gr en 55 cm! Flink kereltje dus. Helaas is hij niet meer bij ons. Ja hij was groot en flink maar daar heb ik me nooit zorgen over gemaakt tijdens de zwangerschap. Mij werd ook steeds verteld dat hij groot was in de zwangerschap. Uiteindelijk gaat het om de gezondheid van je kindje
Onze zoon werd gemiddeld geschat. Geboren met 40+2 en hij was ietsje groter....4485gr en 53cm. Was een makkelijke bevalling. 5 uur weeën, en na 3x persen was hij er, zonder knip of scheur. Dochter was 500gr lichter en was ik volledig uitgescheurd. Gewicht zegt dus niet zoveel...zoontje pastte alleen niet meer in mt 50, dochter heeft er nog 3 weken ingezeten. Grappige is dat zoon nu met 13 maanden nog in maat 74/80 zit, dochter zat met deze leeftijd al lang op 86 haha
Je zit nog lang niet op de 40 weken, er kan nog zoveel gebeuren. Bovendien ook met 4 kilo komt de kleine er gewoon uit hoor. Hier dochterlief 4 kilo, heeft gewoon nog even maatje 50 aangehad. Superschattig en ow ja geen overgewicht nu hoor.
mijn 1e kind was 3585 gram mijn 2e kind was 3800 gram 3e was 4120 gram en de 4e nu werd met 26 weken 1280 gram geschat. dus ook een groot kind. ik heb geen zw. diabetes. gewoon een groot kind. maak me geen zorgen om het gewich als ze maar gezond is en geen complicaties krijgt tijdens de bevalling zoals bij mijn 3e. hij kreeg een gebroken sleutelbeen.
Ik snap je angst zo goed. Onze zoon zat op p97 en ik was doodsbang voor de bevalling. Het aantal onderzoeken en echo's dat ik heb gehad om te kijken of er iets anders aan de hand was waren niet op 1 hand te tellen. De Gyn legde het uiteindelijk zo uit dat de indaling en vastliggen in het bekken een goede indicatie geeft of het allemaal gaat lukken. Met 36 weken lag hij ingedaald en vast. In overleg besproken dat ik niet voorbij de 41 zou lopen. Maar uiteindelijk ben ik erg op tijd bevallen met 37.4 en was ons ventje maar een klein prutteke dat nog geen 7 pond woog. Bespreek je angst en accepteer dat je die angst hebt. Iedereen kan wel roepen 'komt goed' maar jij moet het doen.. Succes!
Onze dochter was 880 gram bij d'r geboorte (29w) 2 jaar later beviel een vriendin van haar zoontje en hij woog 4520 gram ze zei je zal hem wel reusachtig vinden als je hem ziet. Toen ik het mannetje de volgende dag voor de 1e x in m'n armen had vond ik hem zó ontzettend klein, hij zat wel meteen in maat 56 maar het was wel gewoon nog een pasgeboren baby en voor mijn gevoel helemaal niet groot ofzo ondanks dat hij ruim 5x zo groot was als onze dochter.. Een schatting is niet voor niks een schatting he, miss zitten ze er wel naast of beval je met 37weken. Je hebt nog even te gaan. Succes met de laatste weken!
P80 is een prima waarde hoor en niets om je zorgen over te maken. Bijna geen kindjes zitten op de P50 hoor.. het is 'maar' een gemiddelde. Alles tussen de P5 en P95 wordt onder normaal gezien en behoeft geen verdere zorgen of onderzoek. Je hebt nou eenmaal kleinere en grotere kinderen. Bij zl heb ik 3 (standaard) groeiechos gehad. Eerste keer P85, tweede keer P90 en derde keer P80. Het is ook maar een momentopname en het blijven metingen. Soms zitten ze er behoorlijk naast. Zl is uiteindelijk geboren met 38+1 met een gewicht van 3430, omgerekend P77 voor dat termijn.. Ik zou me niet zo'n zorgen maken. 4 kilo gaat je vast en zeker ook lukken. Gewicht zegt niets over de bevalling.
Mijn zoontje, geboren met 39 weken, woog 4250. Hij heeft nog een tijdje maat 50 aangepast, want hij viel flink af in de kraamtijd en was pas na 3 weken weer op geboortegewicht. Hij had een bovengemiddeld groot hoofd (was al bij de 20-weken echo gezien). Zoals al eerder iemand zei, de grootte van het hoofdje zegt meer over hoe het met bevallen gaat dan het gewicht van je kindje. MIjn zoontje was (verrassing....) een sterrenkijkertje, waardoor het een zware bevalling was. Maar weet je, 't is je eerste dus je weet ook niet wat je kunt verwachten. Er is iemand die je begeleid bij je bevalling en die let goed op of er complicaties zijn en of er ingegrepen moet worden. Een groter kindje hoeft echt geen probleem te zijn. Mijn verloskundige vroeg de later hoe ik de bevalling had ervaren. Nou, eh.. prima! Zelf had ze tegen de kraamverzorgster gezegd dat het goed was dat niet elke baby zo ter wereld moest komen. Nu ben ik zwanger van de 2e en omdat mijn zoontje 'te zwaar' was voor de termijn, krijg ik extra groeiecho's. zelf zie ik (tot nu toe) niet op tegen de bevalling, ook niet als het een kopie zou worden van de eerste keer. Je bent gemaakt om te bevallen, je kunt het!!