hoi hoi ik ben nathascha 21 jaar. ik zit nu 4 dagen voor nod en omdat ik misselijk was en pijn in borsten en gerommel in mijn buik had heb ik een test gedaan en die was positief. Dus zou dus zwanger zijn van mijn 2de kindje Waar ik me wel veel zorgen over maak is dat ik eergisteren een longfoto heb gehad omdat ik was flauwgevallen enz. Is dit heel schadelijk voor het vruchtje en is het altijd zo dat je nu een miskraam krijgt?? ik hoop het toch echt niet en kan me voor me kop slaan dat ik niet eerder aan een eventuele zwangerschap heb gedacht maar ja het ging zo snel:x:x Ik hoop dat iemand reageert alvast bedankt xxxx nathascha
Ja, meestal staat hangt dat daar ook op de muren waar de foto's gemaakt worden. Dat kan dus wel degelijk kwaad, anders hangt het er niet. Dus even het ziekenhuis opbellen, en vragen wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn, of de huisarts of de vk ofzo.
HI Natascha!! Ik zou gewoon even je Vk of huisarts bellen..een foto wordt wel afgeraden ja, maar ik denk zelf niet dat als je dit eenmalig hebt gehad dat er meteen iets fout zit hoor.. maar ik ben geen arts dus voor de zekerheid even nabellen! xxx
Indd even bellen! Normaal als je er dus niet mee bezig bent! Weet je op dat moment nog niet dat je zwanger bent en zal ergewoon een foto van gemaakt worden! Ik denk dat het weinig uitmaakt. Maar gewoon ff bellen lijkt me toch het beste! Dan weet je het helemaal zeker
Ik denk ook niet dat je je hele erge zorgen hoeft maken hoor. Als je weet dat je zwanger bent neem je natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere maar als het nu wel 1 keertje gebeurd is.. Misschien dat een telefoontje naar je arts je idd meer gerust stelt
je kindje in wording zit nog heel veilig verstopt onder je schaambot. Ik geloof dus nooit dat het veel schade kan aanrichten. Voor je eigen gemoedstoestand zal ik wel even een verloskundige bellen
geen zorgen maken hoor !!! ik was 30 weken zwanger, en moest ook longfoto's maken ze hebben mij de keus gegeven of ik wel of niet een lodenschort voor wou... het hoefde niet perse !!! ze raden aan wel een schort voor te doen... maar het is niet levensbedreigent voor je kindje als je het 1 keer zonder hebt gedaan. mocht je weer een foto moeten maken dan gewoon kiezen voor een loden schort gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap
maar wat ik dan wel raar vind, ik moest heup foto's maken en ik mocht pas die foto's hebben als ik over 2 weken me eisprong had.. Die stralingen blijven ofzo in je lichaam zei die vrouw van de röntger.. Vraag me niet wat er kan gebeuren mocht je wel zwanger zijn.. Ik zou het als ik jou was zeker wel navragen aan je dokter ofzo..
Ik vond dit: Welke straling is vóór en tijdens de zwangerschap gevaarlijk voor mijn kind? Het is vooral de straling met een hoge energie-waarde die een ongeboren kind kwaad kan doen. Bijvoorbeeld straling die wordt gebruikt bij het maken van röntgenfoto's. Vrouwen die een kind verwachten, mogen er niet zomaar onbeschermd aan blootgesteld worden, niet als patiënt en niet als laborante. Als de hoeveelheid erg groot is, kan dit soort straling ook een slechte invloed hebben op de vorming van ei- en zaadcellen. Daardoor kunnen ook toekomstige kinderen in gevaar komen en wordt het soms onmogelijk een kind te krijgen of te verwekken. Deze risico's loopt u bijvoorbeeld als u werkt in de gezondheidszorg of werk doet waarbij u omgaat met radio-actieve stoffen. Onderzoek Bent u een vrouw, en moeten er voor onderzoek röntgenfoto's worden gemaakt, voorkom dan dat dit gebeurt in de eerste 20 weken van de zwangerschap. Het is goed om met uw (huis)arts te overleggen en af te wegen of het risico opweegt tegen de medische noodzaak van de röntgenfoto's. Röntgenstraling is al gevaarlijk vanaf de bevruchting. De straling kan invloed hebben op het centrale zenuwstelsel van uw kind, dat zich blijft ontwikkelen tot na de geboorte. Moet er een röntgenfoto gemaakt worden en weet u nog niet zeker of u in verwachting bent, zeg dat dan tegen de arts die u
ik was een beetje gerustgesteld maar als ik dat dan weer lees maak ik me toch wel heel veel zorgen. Ik moet zoiezo naar de gyn voor een echo dus zal het dan gelijk aan hem vragen hoop dat het niet zo erg is. Het is wel mijn eigen schuld snap niet dat ik zo dom ben geweest om daar niet aan te denken. xx nathascha
ik hoop dat er ook mensen zijn met een goede afloop.? Ik was dus tijdens de foto als het goed is 3weken en 1 dag zwanger. pff
Hoi Hoi, Je hoeft je niet zo druk tee maken hoor! Ik werk zelf als orthodontistassistente en we hebben wel vaker mensen die twijfelen of ze zwanger zijn of niet. Meestal raden we het wel af maar het is echt niet zo dat het daardoor gelijk mis hoeft te gaan hoor. Straling is vooral gevaarlijk als je er langdurig aan blootgesteld word. Ik maak zelf gewoon rontgenfoto's nog als dat nodig is (dan wel achter een lodenmuur ). Maar dat schijnt ook niet te mogen....nou ik geloof daar niet zo in dan zou je namelijk ook niet meer achter de pc ed. mogen zitten want daar schijnt ook straling in te zitten. Tijdens mijn vorige zwangerschap wist ik nog niet dat ik zwanger was en heb ik zelfs foto's met open deur gemaakt en ik heb een heel lief en gezond kereltje gekregen. De stress die je nu hebt is denk ik meer schadelijk als die ene foto. Je kan het nu toch niet meer terug draaien. Dus maak je gewoon niet te druk. Het komt allemaal goed!!! Gewoon gaan geieten van je zwangerschap...!!! Groetjes Lysanne
hoi dank je voor je gerustellende woorden. Het is wel zo inderdaad dat er natuurlijk in 5 minuten tijd 2 foto's zijn gemaakt en het zal niet zoveel straling zijn. Het is inderdaad zo dat ik me heel druk maak maar goed dat is vooral omdat er overal staat dat het niet mag als je zwanger bent. Ik moet binnenkort naar de gyn voor een echo want heb zowiezo al medische indicatie dus zal het aan hem ook gelijk na vragen. ik zal tot dan proberen me geen zorgen te maken maar ja makkelijker gezegd dan gedaan hihi. ben blij als ik mijn eerste echo heb gehad. xxx
Hoi Hoi, Je mag zoveel niet als zwangere maar gelukkig betekent dat niet dat je gelijk je kindje verliest als je per ongelijk iets doet wat eigenlijk niet mag. Heel veel succes met je eerste echo!! Groetjes Lysanne
toen ik nog niet wist dat ik zwanger was van mijn dochter is er bij mijn zoon een heupfoto gemaakt en ben ik mee de kamer in geweest en blootgesteld dus aan die straling mijn dochter is kerngezond hoor! het is maar een waarschuwing die ze geven, net als dat je van roken kanker kan krijgen maar dat weet je van tevoren ook niet zeker snap je? ga er maar vanuit dat alles nog goed zit hoor, je moest eens weten wat sommige ongeboren kindjes wel niet moeten doorstaan.
Soms ben ik ook bang dat mijn vruchtbaarheidsproblemen (PCO) te maken hebben met dat ik honderden röntgenfoto's achter mijn kiezen heb. Ik breek nogal snel mijn botten, dus tsja, ik ben bij de röntgen wel bekend zeg maar. Ik herinner me wel van die eierstokplaatjes die vroeger regelmatig op mijn buik werden gelegd, om ze te beschermen. Maar straks zijn ze ze meerdere malen vergeten ofzo
@Dazwa: pco komt daar echt niet door. Je zou dan eerder verklevingen krijgen als het al kwaad kan. @Natascha: goed is het natuurlijk niet, maar van 2 fotootjes zal je niet snel iets krijgen. Probeer het los te laten. De stress die je nu hebt door die gedachtes is veel schadelijker. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Weet ik ook eigenlijk wel. Maar toch. De laatste keer dacht ik ineens: stel je voor dat je er nog iets bovenop zou krijgen door die schijtfoto's.
Hoi Hoi, Een röntgenfoto wordt in principe afgeraden tijdens een zwangerschap. Er is van te voren niet te voorspellen wat het effect zal zijn van een foto. Bij een longfoto is de afstand tot je kindje betrekkelijk groot. Ook wordt er ´harde´ straling gebruikt (met hoge energie) en daarbij ontstaat minder verstrooide straling die juist gevaarlijk is. Ik werk zelf in de röntgen en tijdens mijn zwangerschap heb ik alleen maar foto´s gemaakt. Wel achter een loodscherm en dergelijke. Ik heb wel een keer in de straling gestaan tijdens mijn zwangerschap en onze dochter is kerngezond! Succes! Groetjes, Wiets