Opleiding HBO-V... doen?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Reintje85, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik werk nu 5 jaar in de financiële wereld. Een functie op WO niveau terwijl ik nooit hoger ben gekomen dan MBO. Ik heb me opgewerkt binnen de organisatie door vele opleidingen maar...

Ik zit niet op mijn plek. Ik heb geen verschrikkelijke hekel aan mijn werk maar ik zie mezelf dit niet nog jarenlang doen. Daar word ik echt niet gelukkig van, heb het idee dat ik uhm in een sleur zit qua werk, hihi.

Wat me daarentegen geweldig lijkt, is een baan in de zorg. En de juiste stap hiervoor zou zijn, HBO verpleegkundige. Vooral de richtingen die je daarmee op kunt, spreken me erg aan. Maar wat een grote stap zou dat zijn... Ik zou dan voor de deeltijd variant gaan zodat ik in eerste instantie mijn baan aan kan houden, gewoon voor de zekerheid. Kan ik dat wel aan.. ik heb 2 kleine kids die uiteraard veel aandacht vragen... daarnaast werk ik momenteel 24 uur en dat vind ik soms al teveel tijd dat ik bij ze weg ben. Ik ga er qua salaris drastisch op achteruit. We hebben ook de wens voor een derde, en willen jaar geen jaren meer mee wachten... maar toch... het blijft knagen... Ik zou het zo superfijn vinden om werk te doen waar je echt plezier in hebt!

Mijn man steunt me hierin maar drukt me wel op het hart enorm goed over alles na te denken. De zorg voor de kids komt voor het grootste gedeelte op mij neer en dit zal ook zo blijven. Hij heeft namelijk een erg pittige baan wat mij overigens financieel ook de ruimte geeft dit te gaan doen. Daarnaast is het een vrij egoïstische stap. Ik kies bij deze stap echt helemaal voor mezelf en mijn omgeving zal hier (tijdelijk) voor op moeten inleveren. Ik ben dit niet gewend. Ik cijfer mezelf (zonder zielig te klinken) juist altijd weg voor mijn kinderen en mijn man.

Wat raden jullie mij aan? Zijn hier misschien dames die met hetzelfde dilemma zitten/zaten? Wat hebben jullie gedaan? Misschien ook meiden die deze opleiding in deeltijd volgen en waar ik een aantal vragen aan zou kunnen stellen? Ik ben benieuwd!

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Wat moedig dat je overweegt een hele andere richting in te slaan. Ik vind dit zeker geen egoistische overweging, meer een investering in jezelf (en dus ook je gezin op langere termijn).

Mocht je twijfelen of het werk in de gezondheidszorg echt iets voor je is zou je kunnen informeren of je een keer een paar dagdelen mee mag lopen. Een soort snuffelstage.
    Denk dat je dan een goed idee kunt krijgen of het beeld wat jij hebt overeenkomt met de praktijk.
    Uiteraard zou ik ook naar open dagen van de betreffende opleiding gaan. Hier ontmoet je gelijk mede-cursisten die je de spreekwoordelijke hemd van het lijf kunt vragen.

Succes met je beslissing!

3. Dieuwke86

Dieuwke86 Lid

25 nov 2011
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Knap van je dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging!

Weet je al precies welke richting je op wilt binnen de zorg?
    Klinische zorg, psychiatrie, management?
    In principe gaat men er, als je de HBO-v gaat doen, wel vaak van uit dat je een management functie ambieert.
    Tenminste dat is mijn ervaring.
    Ik ben begin zelf in september met mijn afstudeerjaar van de HBO-v en ik kijk er best wel tegen op nu ik een kindje heb.
    Al denk ik wel dat het te doen is want ik heb klasgenoten die ook al kinderen hebben.
    Wel moet je al vlug beginnen met stage lopen, dit zal waarschijnlijk zo'n 24 uren + 1 schooldag in de week zijn.
    Dan zul je dus wel echt moeten stoppen met je huidige werk.
    Als je al precies weet welke richting je op wilt zou je ook kunnen kijken of er ook interne opleidingen bij instellingen bij jou in de buurt zijn.
    Soms zijn die er en dan betalen ze je opleiding en je salaris.

Succes!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind dit helemaal niet egoistisch. Het komt je hele gezin ten goede als jij iets doet waar je hart ligt.

Je zou wel kunnen kijken wat de beste timing is. Nu? Of als je kinderen op school zitten? Zou je nu al wat kleinere deelopleidingen kunnen doen die je straks vrijstellingen opleveren?
    En als je een derde wilt, wil je die voor, tijdens of na de opleiding?

5. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Tja, niemand kan die keus voor je maken, dat moet je helemaal zelf doen.
    Een HBO opleiding is echt wel pittig, zoals ik het van mensen om me heen hoor. En als je vind dat je nu met 24 uur werken soms je kinderen tekort doet, dat wordt er dan niet minder op.
    Het is toch een 4 jarige opleiding.

Ik doe momenteel een MBO 4 vp opleiding en ik moet zeggen dat dit soms al puzzelen is wanneer ik aan school ga zitten werken. Want ja, werken, de oudste paar x per dag naar school brengen, alle speel en sport afspraken, man die overdag werkt.
    Het komt geregeld voor dat ik op zondag de hele dag bezig ben met school en man de hele dag bezig is met de kinderen.

6. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Als je op je werk nu niet op je plek voelt en je hebt gevoel dat je de zit in moet gaan dan zou ik zeker vroeg of laat je hart volgen!
    Tis belangrijk dat je gelukkig bent ook op je werk....we hebben nog heel wat arbeid jaren te gaan!!
    En als je de stap zet zie het ook als investering voor je toekomst en je bent dan echt wel een voorbeeld voor je kinderen.

Ik ben zelf 1,5 jaar geleden met de mbo variant begonnen omdat bij hbo v zou ik bij de duale variant eerste jaar volledig naar school moeten en dat zou financieel niet haalbaar zijn.
    Houd er rekening mee dat bij deeltijd je gewoon je werk kan behouden wat je nu doet maar op een gegeven moment wel stage moet gaan lopen.

Praat met je partner en volg je hart :)

En snuffel rond want je kunt zoveel kanten op!
    Ik zelf werk in de psychiatrie, fantastisch hihi

Succes

7. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Goed nadenken wat je wil, niet is onmogelijk! Ik ben alleenstaande mama, woon op mezelf samen met mijn zoontje en moet het doen met een uitkering (1000 euro) en alimentatie (125) en kindergeld (130).

Ik doe niet HBO, maar de bachelor opleiding (wat 5x zoveel leerstof is dan HBO)

Het is niet altijd makkelijk, maar het is haalbaar. Jij hebt nog een partner voor financiële en morele steun, ik doe het allemaal alleen. Dus in principe heb je al meer voordelen dan mij ;)

Als je iets echt wil, dan kan alles, en zoek je voor alles een oplossing!

Mijn zoontje heeft er weinig last van dat ik studeer, taken maken en zo doe ik als hij naar school is of als hij slaapt. Soms moet hij in de naschoolse opvang maar als ik zou werken dan moest hij dat ook. Heb heel wisselende uren dus betekent ook dat ik soms wel kan afhalen op tijd, of dat ik hem 's ochtends kan uitzwaaien op de speelplaats. Dus heeft ook wel zijn voordelen. Heb ook dezelfde dagen vrij als hem, dus in de vakanties altijd samen thuis, terwijl als ik werkte, hij sowieso naar een opvang moest.

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Wat grappig!! Ik heb precies hetzelfde. Heb wel HBO gedaan, werk nu bij een bank en zou ook erg graag de overstap maken naar de zorg.
    Ik heb al geinformeerd naar de opleiding deeltijd in Breda, maar ik moet minimaal 16 uur werken in de zorg. Als ik ga kijken naar vacatures dan moet je al een opleiding in de zorg gedaan hebben. Het lijkt voor mij dus al op te houden.

Wil jij voltijd gaan doen? Moet je dan ook een baan erbij hebben?

9. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Heel moedig hoor!!
    Ik ben een studerende moeder en ga 5 dagen naar school met strakjes ook 2 kids..
    Het is natuurlijk niet te vergelijken maar ik vind het best pittig..
    Maar ik doe het ook voor de toekomst van hen en voor mijzelf!

Ik zou zeggen doen en er helemaal voor gaan!

10. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Je kunt ook gaan kijken bij instellingen, zoals ziekenhuis etc daar zoeken ze vaak leerlingen ook voor hbo verpleegkundige. Je werkt en leert dan tegelijk. Dit heb ik zelf ook gedaan en vond dat heel fijn. Je doet meteen praktijk ervaring op en je leert super veel. Het enigste nadeel is je moet vaak een x aantal uren werken en je moet meteen de keuze maken waar je wilt werken ziekenhuis/psychiatrie.
    Maar ik zou zeggen doen. Bij mij in de opleiding waren er toen ook mensen die zwanger werden tijdens de opleiding. Je doet er dan iets langer over maar het kon wel.

11. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou wachten tot je uit de hele kleine kinderen bent.
    Ik werk zelf nu in de zorg en wil ook een hbo studie gaan doen (denk richting financiële sector of management opleiding). Dus we kunnen wel ruilen hihi..

Maargoed, ik heb 2 jaar geleden mijn niv 4 diploma gehaald na al een paar jaar binnen niv 4 functie gewerkt te hebben, maar de combinatie met mijn onregelmatige werkuren en een dreumes toen vond ik best pittig. Vooral lastig kwa tijd vrij maken voor studie icm tijd besteden aan kind, partner, huishouden, ontspanning.
    Nu ik er 2 rond heb lopen weet ik helemaal niet hoe ik dat zou moeten realiseren. Ik heb met mezelf dus afgesproken dat ik ga starten met een HBO opleiding als de kids naar school gaan. Misschien al een paar maanden voordat de jongste naar school gaat. Dat moet ik nog even zien.

Maar weet je zeker dat je de zorg in wilt?
    Er gaat de komende jaren alleen maar meer in bezuinigd worden, wat betekent dat er maar een kleine kans is op vaste contracten, in mijn sector (gehandicaptenzorg) voornamelijk korte diensten moeten werken, dus veel dagen, hoge werkdruk en lang niet altijd genoeg tijd om de mensen waarmee je werkt zoveel aandacht te kunnen geven als je eigen zou willen of nodig zou zijn.

12. YouBri

YouBri Actief lid

28 jan 2012
    282
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals al eerder genoemd, kun je vaak in ziekenhuizen of verzorgingstehuizen wel een leer-werken traject ingaan.
    Dat zou ik sowieso wel adviseren omdat je uit een hele andere sector komt. Studiemateriaal is 1 ding, maar in de praktijk leer je toch het meest.

Deel Deze Pagina