Al beginnen te kolven? grote baby in aantocht!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door syrae, 25 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    Hey Teddy

Ik heb wel eens het een en ander gelezen over kolven bij vrouwen met diabetes voor de bevalling. Het zou de melkproductie eerder op gang brengen en kindjes van diabetes moeders krijgen heel vaak bijvoeding omdat men bang is dat de bloedsuikers te veel dalen waardoor er schade kan ontstaan. Als je dan al een voorraadje melk hebt kan dat bijvoeden met je eigen melk gebeuren.

Nu is het zo dat mijn ukkie volgens zowel de verloskundige als 3 groeiecho's aan de grote kant is. Op de laatste 2 echo's zat hij qua gewicht op de p97 lijn, hoofdje, buikje en beentje liepen zelfs nog iets verder voor. (gelukkig zijn mijn suikers altijd voorbeeldig)

Nu weet ik dat grote kindjes die boven de p95 uit gaan komen ook bijgevoed moeten worden en dat van hen ook de bloedsuikers getest moeten worden, eigenlijk hetzelfde als bij diabetes moeders. Ik vroeg me af of het in mijn geval misschien ook handig is om alvast een beetje bij te kolven? Ik heb eerlijk gezegd al borstcompressen nodig dus ik denk niet dat het lastig word om alvast wat melk bij elkaar te halen. Ik ben vast van plan om borstvoeding te gaan geven en wil eerlijk gezegd absoluut niet dat mijn kindje kunstvoeding krijgt als ik dat enigszins kan voorkomen (noodzaak is natuurlijk een ander verhaal maar goed)

Alvast bedankt

Saskia

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Saskia,

Antenataal kolven is in jouw situatie zeker de overweging waard. Als je googelt op de woorden antenatal expression of colostrum dan vind je verschillende engelstalige onderzoeken die daar naar verwijzen. Start vanaf 37 weken zwangerschap en vang echt elke druppel die je afkolft op. Bij de apotheek kun je injectiespuitjes kopen met een kleine inhoud (bv 2 cc) waarmee je de druppels colostrum kunt opzuigen en invriezen.

Succes. Laat je me weten hoe het tzt gaat?

3. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    bij mij geloof ik geen druppels maar behoorlijke hoeveelheden (voor voor de bevalling dan) ik heb nu 2 keer 50 ml in de diepvries staan met 3 keer 10 minuutjes kolven. Gaat erg goed dus :) Ik zal zeker laten horen hoe de hele handel na de bevalling verloopt, er zit volgens mij wel een hele goede lactatiekundige in het ziekenhuis waar ik heen zou moeten als mini idd te groot is dus die zal invloed hebben op het beleid (hoop ik) :)

Bedankt voor je snelle advies.

Saskia

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Wow, wat een mooie hoeveelheid al! Nou daar kan je baby de 1e dagen al mooi van drinken.

Ik hoor graag van je als je bevallen bent.

Deel Deze Pagina