wie krijgt 20 weken echo vergoed?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Semmi, May 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Semmi

Semmi Fanatiek lid

Feb 25, 2006
    4,385
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Friesland
    Hallo allemaal,

Vandaag bij de Vk geïnformeerd naar de 20 weken echo. Ik lees hier van veel vrouwen dat die na de 16 weken controle daar een afspraak voor maken. Mijn VK zei dat het sinds 1 januari 2006 wel geregeld is dat iedere vrouw die echo kan krijgen, maar dat het financieel nog lang niet allemaal geregeld is. Tarieven staan nog niet helemaal vast en ook mijn zorgverzekeraar vergoed alleen bij medische indicatie.
    Ook zei mijn VK dat je er op voorbereid moet zijn dat je ook dingen kunt tegenkomen op de echo die niet leuk zijn, en dat de gezondheid van je kind niet gergarandeerd is. De echo kan aan de ene kant geruststellend zijn, maar ook stress opleveren, waardoor je geen onbezorgde zwangerschap meer hebt.
    Wat zal ik nu doen? Ik kan ook een pretcho laten maken. Met hoeveel weken is dat het mooist?

Liefs Sämira

2. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

Jan 11, 2006
    2,505
    1
    0
    serveerster
    Ik heb me 20 weken echo wel vergoed gekregen,en zonder moeite. Pretecho kan je ook al vanaf de 20 weken doen, maar ik lees van veel meiden hier op het forum dat het het allermooiste is met 24 weken. Vaak krijg je ook te horen of alles goed is bij je pretecho ;)

xxx Marijke

3. Bianca21

Bianca21 Actief lid

Mar 26, 2006
    232
    0
    16
    Boekhoudkundig medewerkster
    Zoetermeer
    bij welke verzekeraar zit jij dan?
    ik zit bij menzis maar kan niks zien in het boekje van de menzis
    eerst maar even hier vragen en even menzis bellen dan...

4. Ayla

Ayla Fanatiek lid

Dec 29, 2005
    1,049
    0
    0
    Ik zit bij Agis en krijg em vergoed.

5. jacoba

jacoba Fanatiek lid

Mar 6, 2006
    3,436
    0
    0
    tollebeek
    Ik zit bij VGZ er staat in mijn polis dat alles 100% vergoed word .

6. Volgens mij krijg ik hem vergoed, tenminste volgens de VK wel dan. Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis.

7. minke

minke Actief lid

Hallo,

Ik zit bij De Friesland en ik krijg een 20 weken echo alleen vergoedt als het op medische indicatie is.

Minke

8. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    bij een pretecho kunnen ze ook dingen zien wat een boel ongerustheid kan veroorzaken.

9. Aman

Aman Actief lid

May 13, 2006
    335
    0
    0
    Ik ook en heb hem vergoed gekregen. Ben wel aanvullend verzekerd. Daar is later wel iets van de no-claim afgegaan maar ik ben ook in het ZH geweest voor een CTG dus dat kan ook de CTG zijn (was maar 30 EURO ook dus dan valt het nog mee).

Wij hebben eigenlijk niet eens over de 20 weken echo nagedacht in de zin van, wel of niet doen. Wij wilden het allebei en als er iets te zien zou zijn, konden we ons daar alleen maar op voorbereiden.

Bij een pretecho mogen ze zelf niet zeggen wanneer er iets niet goed is maar nemen ze contact op met je VK of GYN.

10. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

Jan 11, 2006
    2,505
    1
    0
    serveerster
    Ik zit ook bij Agis het uitgebreide pakket. Volgens mij zit het nu in ieder standaart pakket hoor, dat is sinds jan. 2006

11. Beppie

Beppie Fanatiek lid

Aug 16, 2005
    1,109
    0
    0
    Ja, iedereen hoort het vergoed te krijgen sinds januari

12. Ayla

Ayla Fanatiek lid

Dec 29, 2005
    1,049
    0
    0
    Ja kreeg gisteren een folder van mijn vk daar stond in dat het in het basispakket zit dus iedereen moet em vergoed krijgen.

13. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    in de folder die ik vandaag heb gekregen staat:

de 20 weken echo.
    in afwijking van de counseling en de combinatietest heeft de overheid besloten dat de 20weken echo wel in de basisverzekering is opgenomen. omdat dit besluit zeer laat in 2005 is genomen hebben de zorgverzekeraars hierover meestal niets meer in hun polissen voor 2006 op kunnen nemen of aspraken kunen maken met verloskundigen. de kosten van deze activiteit beragen 87,74, ook hiervoor ontvangt u een nota met het verzoek deze aan de vk praktijk over te maken. omdat de activiteit wel in de basisverzekering is opgenomen, zal uw zorgverzekeraar deze kosten wel aan u vergoeden mits u ze zelf bij uw zorgverzekeraar declareert.

mogelijk geen echoscopisch onderzoek

indien u heeft gekozen voor een nekplooimeting of een 20 weken echo is er een kans dat dit onderzoekn nog niet in uw regio kan plaatsvinden. u kunt dan samen met uw vk kijken of er mogelijkheden verder van huis zijn.

je kan ook kijken bij www.knov.nl bij prenatale screening. hier staat er meer over plus alle ontwikkelingen die hierbij spelen

14. Semmi

Semmi Fanatiek lid

Feb 25, 2006
    4,385
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Friesland
    Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
    Erg vreemd dat inderdaad de meeste zorgverzekeraars het wel vergoeden en die van mij nu net niet. Ik zit inderdaad ook bij de Friesland en die zegt inderdaad dat het alleen op medische indicatie vergoed wordt. De verloskundige gaf aan dat nog niet alle zorgverzekeraars het geregeld hebben. Ik wacht nog even af en anders toch maar een pretecho, verlang er wel naar om die kleine nog een keet te zien!

Liefs Sämira

15. Semmi

Semmi Fanatiek lid

Feb 25, 2006
    4,385
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Friesland
    Ik lees net op internet dat er nog gene door de overheid goed gekeurd tarief bestaat en dat daarom niet alle zorgverzeleraars het al opgenomen hebben in de basisverzekering......
    liefs Sämira

16. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    ik vind het wel raar, dat als de overheid beslist dat dit gewoon in de basisverzekering hoort, dat een verzekering het nog gewoon kan weigeren?

17. renske

renske Actief lid

May 19, 2006
    311
    0
    0
    Ja inderdaad dat vind ik ook wel erg vreemd.

Ik laat zo ie zo wel een echo doen bij 21 weken om te kijken of alles wel goed gaat.
    Denk toch dat de meeste mensen toch wel willen weten als er iets mis zou zijn met het kindje
    dan kun je je er in iedergeval geestelijk op voorbereiden als er toch iets mis zou zijn..

Ik zit bij zilveren kruis achmea ik krijg hem gelukkig volledig vergoed.

18. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

Jan 20, 2006
    1,392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    voorzover ik weet krijgen wij het vergoed.
    Ik had de verzekering gebeld(friesland zorgverzekeraar) en die zei dat ik het veroed kreeg.

Allen werdt het niet vergoed wanneer je na de 12e week een combinatietest heb gehad voor de nekplooi meting, dan moest je wel 65 euro betalen.

Wij moeten nu 10 euro betalen voor de DVD en de Foto's (denk ik).

gr loesmari

19. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Belachelijk dat het niet bij iedereen hetzelfde is. Basisverzekering is basisverzekering toch? Ik vind dit echt niet kunnen hoor.
    Maar goed Ik ben verzekerd bij de IZA en heb gevraagd of ik de 20 weken echo vergoed krijg en krijg deze vergoed als ik word doorgestuurd door de vk. Ze zeiden nog iets doms als van 'als je wordt doorverwezen naar het ziekenhuis'. Dat is bij ons dus moeilijk. Omdat het ziekenhuis zo vol zit moet je hier ook naar het echobureau (wat ook heel goed is). Ik ga er bij de verzekering op aandringen dat ik de echo vergoed krijg.

20. Semmi

Semmi Fanatiek lid

Feb 25, 2006
    4,385
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Friesland
    Nou ik ben er ook nog maar een keer achteraan geweest, ook omdat de meesten 'm wel vergoed krijgen en ik ook nog een optimaal aanvullend verzekerd ben en daar mag je toch iets van verwachten.
    Mijn verloskundige zei dat ik deze week nog maar eens de verzekeraar moest bellen, omdat er deze week weer overleg was over de 20 weken echo. En ja hoor, nu kreeg ik ineens een heel ander antwoord van de Friesland zorgverzekeraar. De 20 weken echo wordt wel vergoed.
    Gelukkig maar, zou ook erg raar zijn dat dat niet voor iedereen gelijk is. Dus meteen een afspraak gemaakt en die staat op 15 juni....spannend!

Dames, bedankt voor al jullie reacties, heeft mij er wel toe gezet om het er niet bij te laten zitten.

Liefs Sämira

Share This Page