wrm koos jij voor een thuisbevalling? hier in belgie wordt dat niet veel gedaan maar mij heeft het altijd ''aangesproken'' om thuis te bevallen. maar iets houdt me tegen,de schrik? de onwetendheid?
Ik heb beide keren voor een thuisbevalling gekozen omdat ik het wel zo prettig vind om in mijn eigen omgeving te zijn. Gelukkig kon ik ook bij beide kinderen thuis bevallen is dat goed gegaan. Na de bevalling lig je lekker in je eigen bed en hoeft je partner na een tijdje niet alleen naar huis maar ben je lekker samen thuis.
en hoe zit het dan met je andere kinderen? kan je gewoon in bed bevallen etc en waar moet je zelf voor zorgen?
Onze oudste is naar opa en oma gegaan op het moment dat de vliezen waren gebroken. Verder moesten we er voor zorgen dat het bed op 70 cm hoog is en wat je via de zorgverzekeraar kan aanvragen is een kraampakket daar zit alles in wat de vk nodig heeft
Bij een ziekenhuisbevalling hoeft je man echt niet altijd naar huis zonder jou... Althans, als alles normaal verloopt. Meestal ben je met een paar uurtjes na de geboorte al weer thuis. Overigens zijn er tegenwoordig ook veel ziekenhuizen met kraamsuite, waar ook een slaapplek voor je man is. Bij mijn eerste bevalling zijn we samen naar het ziekenhuis gegaan en ook twee dagen later samen weer naar huis.
hier in belgie ken ik geen zorg verzekeraar of bedoel je de ziekenkas? ik ben bij de andere in het zh bevallen,en idd man is toen erbij blijven slapen de eerste dagen. ik ga mss maar eens een afspraak maken om meer info
Mag je in België thuis bevallen dan? Ik dacht namelijk dat dat alleen in Nederland het geval was. Ik denk dat de ziekenkas en zorgverzekeraar hetzelfde zijn. In NL is een zorgverzekeraar de instantie waar je je moet verzekeren tegen ziektekosten. De verzekeraar betaalt dan bijvoorbeeld bezoeken aan huisarts, ziekenhuis ed. Afhankelijk van je verzekering (je kunt je aanvullend verzekeren) krijg je van de verzekering een kraampakket toegestuurd. Deze pakketten zijn in NL ook gewoon bij de apotheek of babywarenhuis te verkrijgen. Naast spullen voor de bevalling zitten er ook spullen voor de kraamweek in (denk aan kraamverband etc). Persoonlijk zou ik overigens ook graag thuis bevallen. Heb niet zo heel veel zin om met weeën nog naar het ziekenhuis te moeten, maar door complicaties bij de vorige bevalling heb ik een medische indicatie en moet ik toch weer naar het ziekenhuis. Mijn enige hoop is nu dat de bevalling zo snel gaat, dat we dat dus niet meer gaan halen (ziekenhuis is 20 minuten rijden). Gezien die complicaties zegt mijn gezond verstand overigens dat ik niet moet miepen en dat het ziekenhuis toch echt (voor mij) het meest verstandig is, maar het gevoel zegt helaas iets anders.
ja dat mag, maar hier is dat niet zo ingeburgerd als in nl., ik weet trouwens ook niet of ik in aanmerking kom om thuis te bevallen aangezien ik een medisch verleden heb
Helaas moet ik door complicaties in het zh bevallen maar ik ben 2x thuis bevallen en dat bevalt zoveel beter! Geen gedoe met wegmoeten, je in een zh installeren, gewoon lekker je eigen ding doen in huis, voor manlief is het ook fijn want die kan gewoon lekker in huis rondkeutelen. Als de baby er is dan kan je gewoon lekker in je eigen bed blijven (of een kraambed). Je hebt je eigen spullen om je heen. Thuis voel je je vaak wat vrijer waardoor je bevalling ook makkelijker gaat. Mijn oudste was bij de bevalling van de 2e, maar dat was alleen omdat hij wakker werd omdat ik plotseling onder de douche werd overvallen door persweeën en ik dus naar beneden moest roepen voor hulp, anders had ie gewoon doorgeslapen. Bij de 3e sliepen de oudsten ook gewoon door. Dus niks met oppas regelen, dat was ook wel handig, Maar dat gebeurt natuurlijk niet elke keer.... Bij de 4e moest ik in het zh bevallen en de bevalling ging zo snel dat de oppas er nog niet was en wij al wegmoesten. Gelukkig was dat midden in de nacht dus sliepen de kids door en was de oppas er 5min later. maar goed, das uitzondering natuurlijk.
Helemaal dan snap ik niet dat je er uberhaupt over denkt om thuis te bevallen. Komt hier idd bijna niet voor (thuisbevallen) en ik juich het alleen maar toe. Volgens mij is het nog steeds het meest verstandig om gewoon in het zh te bevallen.
Ligt er natuurlijk helemaal aan wát voor medische achtergrond ts heeft. En thuis bevallen is net zo veilig als in het zh, zie deze artikelen: Thuis bevallen net zo veilig | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl 'Nederlands systeem van thuisbevallingen is veilig' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl En dit artikel zegt juist dat zh bevalling gevaarlijker is voor moeders! (om maar te zwijgen over alle infecties die zh met zich meebrengt) 'Ziekenhuisbevalling gevaarlijker voor moeder' | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Hier dus een voorstander van thuisbevalling (goh, was je vast nog niet opgevallen ) En dat zelfs terwijl ik met persweeën alsnog naar zh moest omdat ie er niet uit wilde maar ik zou zo weer voor een thuisbevalling kiezen. Veel te vertrouwd en relaxed!
Ik heb gekozen voor een thuisbevalling omdat het mij de prettigste omgeving leek voor mijn bevalling. De zkh-verloskamers die ik hier gezien had waren half zo groot als m'n eigen slaapkamer, ze waren erg kaal en er stond niet eens een fatsoenlijke stoel in. Leek me voor m'n vriend dus ook niet erg fijn om daar een paar uur rond te hangen. Ik durfde ervoor te kiezen omdat de thuisbegeleiding hier gewoon goed is, ik het volste vertrouwen in mijn vk-praktijk had, en er maar liefst 3 prima ziekenhuizen binnen 15 autominuten zijn, dus als het ineens tóch nodig zou zijn om naar het zkh te gaan, dan zou ik in no time op de verloskamer (of OK) kunnen liggen. Verder had ik geen enkele complicatie tijdens de zwangerschap en lag het kindje keurig met het koppie naar beneden, vast in mijn bekken. De tweede keer koos ik er weer voor, omdat het de eerste keer supergoed was gegaan en ik erop vertrouwde dat het de tweede keer ook zonder complicaties zou verlopen. Jongste is 's nachts geboren. Oudste lag gewoon in z'n eigen bedje en heeft overal doorheen geslapen. Toen de vk en kraamhulp weer weg waren, hebben wij met z'n drietjes op onze kamer geslapen, in ons eigen bed. Zoonlief kwam 's morgens kennismaken met z'n zusje. Het was fantastisch zo! Overigens snap ik heel goed dat veel vrouwen er bedenkingen bij hebben. Als ik ver van het zkh af zou wonen (30 min of meer, zou ik aanhouden) zou ik het zelf niet aandurven om thuis te bevallen.
Ik heb 2 keer gekozen voor een thuisbevalling en ben 2 x uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen en met volledige ontsluiting naar het ziekenhuis gebracht omdat ze vanwege een vreemde ligging er niet uit kwamen. Maar ik vond het heerlijk om in mijn eigen omgeving te zijn en het leek me ook heerlijk om direct in mijn eigen bed te kunnen liggen om te genieten van ons kindje. Na de eerste bevalling moest ik een nacht blijven en mijn man moest toen vrij snel weg omdat ik op een afdeling lag met andere dames en het tijd was voor een middagslaapje. Dat vond ik echt vreselijk, net moeder en alleen?! De verloskundige zijn zo bekwaam dat ik me heel veilig voelde thuis en ook beide keren toen ze twijfelde of het ging lukken dachten ze steeds een stap verder en was ik heel snel in het ziekenhuis. Wat dat betreft is het allemaal heel goed geregeld in Nederland. Het is idd afhankelijk wat voor medisch verleden je hebt maar ik vind het niet standaard beter om in het ziekenhuis te bevallen?! Bij mijn eerste bevalling lag mijn zoon er niet zo goed voor, kruinligging en hij is in het ziekenhuis met de vacuumpomp gehaald het was op het nippertje, bijna een keizersnede maar er was geen indicatie om bij een volgende bevalling niet thuis te bevallen. Nu haddden we bij de 2e bevalling hetzelfde probleem maar wederom geven ze voor een volgende bevalling niet het advies om naar het ziekenhuis te gaan, al zou ik daar nu wel zelf voor kiezen! Hier is alles zo goed geregeld, bij de 2e werd ik opgehaald door de ambulance, ik was zo in het ziekenhuis, er stond een heel team klaar en met alles was rekening gehouden, zelfs de OK was al ingeschakeld. Ik zou wel eerst goed informeren inderdaad hoe dat in Belgie is, daar heb ik geen idee van.
Ik heb de tweede keer gekozen voor een thuisbevalling. Alleen voor mij is het niet een kwestie van kiezen maar de meest natuurlijke plaats. Bevallen is voor mij iets natuurlijks en als het kan doe ik dat in een niet medische omgeving zonder medisch ingrijpen. En dat kon. De eerste keer wilde manlief graag dat ik in het ziekenhuis beviel en dat heb ik ook gedaan. Dat was ook prima maar ik wilde zo graag naar huis na de bevalling en dat duurde toch nog een paar uur. Thuis ben je gewoon thuis en hoef je helemaal niets meer. Het was trouwens wel goed om in het ziekenhuis te zijn (vk heeft het toen ook 'licht' aangeraden) omdat ik geen weeën had. Wel ontsluiting. Bij 10 cm had ik ook geen persweeën maar toch is het gelukt (zonder hulp) maar het had niet heel veel langer moeten duren. Een mogelijke derde bevalling moet waarschijnlijk in het ziekenhuis ivm GBS maar liever zou ik thuis blijven... tja, je hebt het niet altijd voor het zeggen.
Er zijn voor beide voors en tegens en die weet jij het beste af te wegen, maar de twijfelo bijft, dat was bij ons ook. Uiteindelijk hebben wij toch gekozen voor ziekenhuis en idd man naa rhuis en de volgende ochtend ophalen, maar achteraf wel blij dat we het zo hebben gedaan. Ik moest vanwegen volledig uitscheuren door gyn worden gehecht en onze man most meerdere malen op suikel wordne geprikt ivm zijn grootte. Ik had het niet zien zitten om achteraf met open wond alsnog naa rhet ziekenhuis te gaan,. Echter d ebevalling an sich had weer makkelijk thuis gekund. Daarbij speelde mee da thij onze eerste zou zijn/is, de afstand naar het zh toch ruim 30 min. en de weersomstandigheden midden in de winter, om dan met speod alsnog te moeten, zagen we niet zitten. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe het verloopt, dat maakt de keuze ook zo moeilijk! Succes met je keuze, het is en blijft lastig. Inderdaad maak een afspraak in het ziekenhuis (wij zijn toen naar een open dag gegaan) en speur info over thuisbevallingen op en maak dan je keuzen
Ik wilde perse thuisbevallen. Het leek me heel fijn om gewoon thuis in je eigen bed te liggen, onder je eigen douche of bad. Gewoon, tussen je eigen spulletjes. Helaas moest ik onverwachts toch naar het ziekenhuis (op 1 min. rijden van huis) omdat de weeen minder werden ik bleef hangen op 7cm. Ik moet zeggen dat in het ziekenhuis ook ontzettend goed 'bevallen' is maar bij een evt. wil ik het toch weer eerst thuis proberen.
ja hangt er vanaf wat eh,niks waardoor het thuis bevallen niet zou kunnen( ik heb een vroedvrouw gebeld)ik mag er toch over nadenken??? ik heb 17 okt een afspraak met haar dan zal ik meer weten en kunnen beslissen
ik ken twee belgische meiden van een ander forum die thuis zijn bevallen (eentje geloof ik in water) en zij vinden het alleen maar geweldig. Ikzelf zou super super graag thuisbevallen. Helaas werd de eerste een keizersnee en mag ik nu nooit meer thuisbevallen. Het hele medische van de bevalling vind ik zo vreselijk. Laat mij maar gewoon lekker mijn ding doen in mijn eigen bed en weeen opvangen hoe ik dat wil. Vreselijk om in een bepaalde houding gedwongen te worden en niet van de ctg af te mogen om te douchen of iets dergelijks...
Ik ben 2 keer thuis bevallen en dat is niet eens zo zeer een weloverwogen keuze geweest; ik vond dat eigenlijk gewoon heel logisch? Ik deel wat dat betreft de mening van Cygnet2, ik vind een bevalling iets heel natuurlijks en zie niet in waarom ik op voorhand voor het ziekenhuis zou kiezen. Ik hield wel de gedachte in m'n achterhoofd dat als er dingen met mij of de kleine niet goed zouden gaan ik dan wel naar het ziekenhuis zou moeten, maar als alles goed is en gaat, waarom dan voor een andere omgeving dan thuis kiezen? Ik snap de keuze voor veel vrouwen daarin wel, gezien het gevoel van 'extra' veiligheid en misschien ook controle, maar zelf had ik die behoefte helemaal niet. Heb dus 2 zeer snelle thuisbevalling in bad gehad, geweldig gewoon!
ja het lijkt in nl de normale zaak ook bv polyklinisch bevallen, hier is dat niet zo, lig je meestal een week in het zh, en zetten jullie dan bv opt krtje dat je rust tss dat en dat uur? en erger je dan niet aan als je huis overhoopt ligt? ik denk dat ik me zou ergeren en met stofzuiger en dweil in de aanslag zou staan.