Esmae is 21 maanden en hoewel ik wel weet dat je niet al te veel speelgoed aan moet bieden, vraag ik me af hoeveel dat dan in werkelijkheid is zo ongeveer. Volgens mij heb ik aardig wat staan en is het hier de hele dag strooien, ruimen, strooien. Dat is het minst erge natuurlijk. Laat maar ontdekken. Maar ik heb het vermoeden dat er misschien teveel staat, waardoor ze nog drukker wordt dan ze al is. Esmae is nogal ondernemend en snel afgeleid. Dat kan komen doordat dit in haar karakter zit, maar dat kan ook komen door mijn te grote aanbod natuurlijk. Hoeveel is normaal? Hoe vaak wissel je af? Hoe doen jullie dit?
ja daar zat ik ook te denken in de laatste tijd. ik heb nu besloten om aanbod te beperken. ik heb doosjes met deksels nu waarin speelgoed opgeborgen staat. ik geef hem een paar. bijvoorbeeld een puzzel, paaltje met ringen, houten trein, schilpad met een hamer en een paar kaartjes met n beeld en n woord. hij heeft ook boeken bak, maar dat is altijd open. de rest in de dozen. als hij iets eruit wil halen gaat iets worden opgeruim. maar ik weet niet hoe dat zal uitpakken, vanaf gister doe ik dat. vandaag hebben we meer rust. hier ook een ondernemend kindje, hard bezig met klimmen enzo....voor zijn loop traktor, little people dingen en emmers met lego etc, zichtbaar ergens opgeborgen. als hij iets wilt dan moet hij het zelf vragen...
Ik merk dat ze hier ook constant afgeleid worden door verschillende speelgoed. Ze zijn bijv rond aan het wandelen met de poppenwagen, komen ze blokken tegen, laten ze de wagen vallen, gooien de blokken rond, komen weer iets anders tegen enz. Wij proberen ook met speelgoed af te wisselen, maar hebben ook veel staan. Daarnaast weten ze hier ook in welke lades hun speelgoed ligt, en trekken die gewoon open. Ik ben ook benieuwd naar andere tips.
WIj hebben de onderste twee planken van de boekenkast leeggeruimd en die bestemd voor speelgoed. Die staan dus 'vol' met puzzels, boekjes, knuffels, auto's en een Rubbabu-trein. Daar mag hij het mee doen. Als hij iets anders beneden wil hebben, zal er dus iets naar boven moeten (daar ligt de rest van het speelgoed). Zo houden we het binnen de perken en houdt hij het overzicht We wisselen ongeveer 1 keer per maand een aantal spullen om voor andere.
daniel zn speelgoed past (nog) in 2 bakken, op 1knuffel na. Hij heeft 1 bak in de box (word een speelgoedzak) en 1 bak staat nu nog in de loods, maar die gaat straks denk de kast in voor als hij gewoon rondloopt. Daarbij hebben we in de stuurhut straks ook een box waar speelgoed komt te liggen. Op het vorige schip werd dit heel weinig gewisseld omdat hij helemaal gek was op de dingen die hij daar had (houten blokkentrein, boekje, knuffel)