Hallo Ik heb een vraag. Zondag 25 oktober ben ik bevallen van ons zoontje. Na 4 dagen werd hij opgenomen in het ziekenhuis met een hersenvliesontsteking. Hij ligt nu een week in het ziekenhuis, en moet nog minimaal 1,5 week blijven. Kan ik dan langer verlof krijgen doordat hij nu zolang in het ziekenhuis ligt? Ik heb 4 weken voor mijn bevalling verlof opgenomen, en ben precies op de uitgerekende datum bevallen.
Beste Desiree92, Wat erg om te lezen dat je zoontje is opgenomen met een hersenvliesontsteking. Ik hoop dat hij snel opknapt! Ik begrijp dat je graag wilt weten of je in aanmerking komt voor een verlenging van je verlof. Om te bepalen of je recht hebt op een verlenging worden de volgende stappen doorlopen: - Kijk hoeveel dagen je kindje in het ziekenhuis ligt. Als het om meerdere ziekenhuisopnames gaat, dan tel je die dagen bij elkaar op. Dat geldt ook als het om opnames in verschillende ziekenhuizen gaat. - Trek de eerste 7 dagen van de totale ziekenhuisopname af. - Daarna tel je van het resterende aantal opnamedagen alleen het aantal dagen mee dat binnen je bevallingsverlof ligt. Dit zijn het aantal dagen na je bevalling. - Jouw bevallingsverlof duurt langer dan tien weken omdat je 4 weken voor je bevalling met verlof bent gegaan. Bereken het aantal dagen dat je bevallingsverlof langer duurt dan 10 weken, trek dan de dagen af wat de uitkomst is bij de vorige stap. Als er dan nog dagen overblijven is dat de duur van de verlenging van je verlof. Het is geen makkelijke berekening. Ik wil je daarom graag verwijzen naar het voorbeeld die op de site van UWV staat. Ook het aanvraagformulier staat op de pagina die je hier. Ik wens je zoontje van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare