Zembla: bescherm je (ongeboren) kind tegen hormoonverstorende stoffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Dames,

Ik zag geen berichtje hierover, dus ik plaats het maar even. Volgens toxicologen moeten zwangere vrouwen voorgelicht worden over hormoonverstorend stoffen in bijv. conservenblikken, crème en plastic. Dit gebeurt in Denemarken. Zembla heeft in 2013 bij minister Schippers aangedrongen op verandering van de voorlichtingsfolders voor zwangeren om de gevaren van hormoonverstorende stoffen duidelijk te maken.En ook omtrent de wetgeving rond deze stoffen. Tot nu toe is er weinig meegedaan. Toxicologen luiden de noodklok. Hierbij een link met 7 schadelijke hormoonverstorende stoffen, de uitzending van Zembla en een petitie die je kunt tekenen om Minister Schippers duidelijk te maken dat er verandering moet komen in de wetgeving.
    Overigens moet men uiteraard ook opletten bij reeds geboren kinderen met hormoonvertsorende stoffen, maar dat spreekt voor zich.

Zo bescherm je jezelf tegen hormoonverstorende stoffen

2. Koon

Koon Niet meer actief

Dus ik mag mijn billen niet meer afvegen met wc papier, niet meer douchen (want douchegordijn is giftig), geen slippers dragen, niet meer schoonmaken...
    Sorry, er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het moet wel leefbaar blijven.

3. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    plastic zit sowieso overal in.
    je ademt het in en in al je eten zit het dus hoe wil je dat voorkomen?

4. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Het ging volgens mij voor al om blikjes. Mais uit blik, en andere producten.

Nou ik ga er wel op letten hoor.

Ik ga ook eens even die Groningse vk googlen en kijken wat zij zegt

5. Koon

Koon Niet meer actief

Oke, ik heb de uitzending niet gezien alleen dat stuk van de link gelezen.
    Eten uit blik eet ik toch zelden.

6. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Blaat reactie verwijderd, sloeg nergens op niet goed gelezen :)

Ps dit is de link van Zembla: ZEMBLA -

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik probeer er wel op te letten, tot op bepaalde hoogte. Etiketten lezen, sommige dingen gebruik ik met mate etc.
    Ik vind het wel goed als ze mensen hier wat meer bewust van zouden maken, want er zijn best alternatieven, alleen moet je wel weten waar je op kunt letten en het is toch best een jungle van termen en stoffen waar je je weg in moet vinden. De meeste mensen zullen zich er niet zo in verdiepen, dus kun je bepaalde stoffen en dingen maar beter verbieden voor producenten, zodat je makkelijker iets koopt zonder zooi erin verwerkt.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Ik kan eerlijk gezegd ook niet tegen veel soorten schoonmaakmiddelen, word er snel benauwd van. Ergste boosdoener is natuurlijk wel bleek.
    Ik maak vooral zelf met zelfgemaakte schoonmaakmiddelen en niet-giftige natuurlijke producten als baking soda en azijn.

9. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Het is bijna onmogelijk om alles te vermijden of te vervangen. Het ging er juist om dat dit de taak van de overheid zou moeten zijn, en waar het nie mogelijk is om te vervangen, wij als consument wél voorlichting zouden moeten krijgen. En dat weigert de overheid onder het mom van 'nog niet genoeg wetenschappelijk bewijs'. Terwijl in andere landen (met goede gezondheidszorg etc.) die wetenschappelijke bewijzen er wel zijn, of althans zo aannemelijk dat je het kan stellen op een zekerheid van 90+ procent.

Natuurlijk kun je zelf veel etiketten lezen, maar je weet gewoon niet waar je op moet letten, omdat veel meer dingen slecht schijnen te zijn dan we dachten.Maar nergens vinden we de verklaringen van de namen terug bij de Nederlandse info. Zulke dingen kunnen bij zwangeren blijvende en ernstige schade toebrengen aan het kind. Toch iets om voorzichtig mee om te gaan als overheid. Overigens komen veelal van deze uitingen pas na een aantal jaar, aldus de wetenschappers.

Interessante documentaire en zeker iets om je nog meer in te verdiepen.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is oud nieuws.
    Is al meerdere malen ten spraken geweest.
    Volgens mij is die afl al tig keer uitgezonden.

11. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Je kan zeker op bepaalde dingen letten en/of niet meer gebruiken. Maar zoals hierboven al gezegd is, het moet wel leefbaar blijven.
    Je kan nou eenmaal niet alles uit de weg gaan, als je daar toch allemaal op moet gaan letten dan heb je geen leven meer.
    Wat betreft dl. Ik let wel op dat haar spenen/flesjes etc bpa vrij zijn.
    Ook let ik wel op wat zij in haar mondje stopt.

12. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    zeker weten. helemaal mee eens
    ik heb een mailtje gestuurd naar de verloskundigenpraktijk in Groningen en gevraagd of ze me de folder kunnen toesturen. want via hun website lukt het niet.

de reacties hier van ´het is oud nieuws´ en ´dan kun je wel op alles letten´ zijn een beetje kort door de bocht, sorry.

er was een aantal jaren een soortgelijke aflevering. dit is een aanvulling.
    ikzelf ben ook wel van het nuchtere soort maar heb ook het nodige meegemaakt dus ben wel wat voorzichtiger geworden met zomaar alles aannemen wat een arts of de overheid zegt (of niet zegt, in dit geval)
    je moet echt zelf blijven nadenken en dit soort programma´s hepen ons hierbij.
    niet om ons bang te maken, maar als je op twee of drie dingen kunt letten die echt schadelijk kunnen zijn voor je kind (in de categorie, niet roken, drinken, rood vlees eten), dan doe je dat toch voor je kind ijkt mij?

zodra ik de folder heb in pdf (denk ik) zal ik m hier delen voor diegene die er wel meer over willen weten

13. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
  14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het wel een hele lange lijst en je kunt echt niet alles vermijden want dat is geen leven.
    Ik let wel op bpa vrij en geen warm voedsel op Melanie borden etc.
    Ook vermijd ik zoveel mogelijk plastic speelgoed maar helemaal alles vermijden kan gewoonweg niet.

15. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Kan ook niet. Erg eigenlijk he. Maar ik was me er erg weinig van bewust en aangezien ik toch wel een hoog risico zwangerschap heb vind ik het wel prettig om er wat meer over te weten.

Maar helemaal panisch worden over al die stoffen heeft geen zin.

Ik heb nog een folder uit België gezien waar wel redelijk praktische tips in staan. Ik zal het hier posten. Weet niet of het goed leesbaar is.

16. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ....

17. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik snap die 'bozige' reacties nooit van 'je kan niet overal rekening mee houden' en 'dan kan je niets meer gebruiken'. Het gaat erom dat er hoge mate van waarschijnlijk is dat deze stoffen bij een ongeboren kind veel schade aan kunnen richten, zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte. De overheid doet hier niets aan. Minister Schippers luistert niet naar wetenschappers (lees: er wordt niet genoeg gelobbyd en er zijn economische reden) en voelt zich niet geroepen om wetgeving hieromtrent aan te passen.

Jij, als consument, gaat er simpelweg vanuit dat wat je koopt betrouwbaar spul is. De gewone consument heeft daar geen verstand van, maar de toxicologen wel. En daar moet naar geluisterd worden.

Maar goed, wanneer dit onderwerp je niet intresseert, dan toch niet. Mensen kopen wel babyfoons, autostoeltjes, airosleeps e.d., uit veiligheid voor hun kind, maar willen tijdens de zwangerschap niet letten op giftige stoffen. Dat begrijp ik niet.

Overigens is dit een followup van een aflevering uit 2013. En dat vind ik goed, zo blijft het actueel en wordt het dus niet 'oud nieuws'.

18. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Nou weet je, ik snap die boze reacties wel een beetje.
    Aan alle kanten worden we geïnformeerd w.b. de veiligheid van onze (ongeboren) kinderen en wordt er gesuggereerd dat de overheid en instanties het beste met ons voor hebben d.m.v. folderverspreiding, voedingscentrum, internet etc. Het is een vorm van schijnveiligheid geworden, want men gaat er nu van uit dat ALS men enige vorm van informatie betreft risico's heeft, men het zou delen. Zoals men andere info ook deelt. Dus mocht er meer info bekend zijn wat schadelijk is, dan zouden ze het ook delen toch? Dan moet deze docu toch vallen onder complottheorieën etc?

Nee dus. Het is, zoals jij ook al aan geeft, allemaal te doen om geld.
    Bedrijven lopen kans op inkomstenverlies met mogelijk faillissement tot gevolg. Er kan sprake zijn van angst kweken waardoor mensen wel 2 keer nadenken over producten en dan hebben we het nog niet eens over het wantrouwen in de overheid en iedereen die daar ook maar iets mee van doen heeft, Want zij hebben het geweten en als nu blijkt dat ze het al die tijd al wisten zijn de rapen pas echt gaar. Aangezien dit inderdaad een follow up is van enkele tijd terug. En dit speelt zelfs al langer dan 2013.

Het is zo jammer dat we zo veel medische feiten en nog lopende onderzoeken delen en verkrijgen van andere landen, maar dat er op dit specifieke vlak niks mee wordt gedaan. Terwijl je hiermee letterlijk aan het begin van een leven staat.

Zodra er geld mee gemoeid is gaan veel principes blijkbaar overboord.

19. Koon

Koon Niet meer actief

Ik begrijp sowieso niet dat mensen iedere week hun hele huis 'ontsmetten' met bleek en al die zooi. Dat gebruik ik toch al nooit.
    Misschien ben ik onbewust dus wel heel goed bezig ;)

Weet je wat het is (of ja, wat ik er van vind) met zo'n uitzending en met zoveel van dit soort programma's. Ineens is het weer een hype, gaat de helft er weer krampachtig op letten. De andere helft denkt, laat maar.
    Over een maand is het weer gezakt en is het bij de meesten weer uit hun systeem. Als je iets wilt bereiken dan moet je er structureel aandacht aan besteden.
    Men kan zich er inderdaad zelf in verdiepen.
    Maar je weet al snel niet welke bronnen betrouwbaar en objectief zijn en welke in eigen straatje praten. En er is al zoveel om je mee bezig te houden tijdens een zwangerschap.
    Ja, ik vind het echt overdreven dat er gesproken wordt over wc-papier/slippers en dergelijke. Want die staan toch echt in hetzelfde artikel, in hetzelfde rijtje.

20. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ik denk dat je voor jezelf best wat keuzes kunt maken. ik heb net bijv opberg"tuppers" van glas gekocht. waren in de aanbieding.

groenten en fruit goed wassen, goed luchten etc

als je de folder leest staan daar best bruikbare en haalbare tips in.

niets om boos of wat dan ook over te worden ;) :p

stapje voor stapje.

ik ben blij dat er dit soort programma´s zijn

Deel Deze Pagina