Prematuur en dysmatuur verwacht

Discussie in 'Prematuur' gestart door Brechtjemvj, 21 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Hallo dames,

    Al enkele weken weten wij dat ons 3e kindje hoogstwaarschijnlijk prematuur, maar zeker dysmatuur geboren gaat worden. Baby loopt nu (bijna 31 weken) al 2 weken achter in groei.
    Nu heb ik al het nodige op het internet gelezen, maar toch zit ik nog met veel vragen.
    De komende tijd is voor ons erg onzeker en we leven van echo naar echo (2 x per week).
    Waar ik het meeste mee zit is dat ik niet weet wat we kunnen verwachten. Ik snap ook wel dat het allemaal per situatie verschillend is, maar die onzekerheid maakt me bijna gek!
    In het ziekenhuis kunnen ze ons ook nog niet veel vertellen, omdat de controles tot nu toe nog geen aanleiding hebben gegeven tot ingrijpen en dus nog "alle scenario's open zijn".
    Enige wat er zeker is, is dat we de 40 weken niet gaan halen. Hooguit 38 weken, maar dat is dan het meest optimistische scenario, waar we op dit moment niet van uit gaan.

    En wat ik nu met dit berichtje wil, weet ik ook niet precies, maar ik ben het ff kwijt.

    Nou, iig bedankt voor het lezen ;)
     
  2. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Op welk gewicht zit jullie baby nu?

    Wat is de reden?

    En hartslagje blijft nog ok?

    Heb je al veel rust voorgeschreven gekregen?
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Een hele spannende tijd inderdaad voor jullie. Ben je al opgenomen? En krijg je dagelijks een ctg om de conditie van de baby in de gaten te houden? Zijn de navelstreng en de doorbloeding goed? Dit zijn de grote risico's waarbij de moeder vaak meteen wordt opgenomen en de complete bedrust voorgeschreven krijgt. Hopelijk is dat bij jou nog geen geval.

    Hoe zwaar wordt het kindje geschat. Het termijn > 30 weken, het gewicht > 1.000gram, goede hartconditie en longrijping geven vaak hele goede kansen aan de baby, maar het is inderdaad per kindje verschillend
     
  4. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Hoi!

    De oorzaak ligt in de slechtwerkende placenta, waardoor er allerlei complicaties ontstaan. De doorbloeding van de navelstreng is niet optimaal, maar voor nu is het nog acceptabel, ook omdat de kleine er nog niet heel erg op reageert. Artsen zien wel op de doppler dat de kleine begint te compenseren, maar dat was nog binnen de grenzen. Vandaar dat we dus 2 x per week de dopplerecho krijgen.
    Ook is er veel te weinig vruchtwater (laatste keer één pocket van nog geen 3 cm), maar kleine doet het er goed mee. Niertjes zien er op de echo's goed uit en ook de blaas en maag zijn elke keer gevuld. En ook heeft de kleine vaak de hik, dus dat is ook een goed teken volgens de artsen.
    Verder is mijn bloeddruk wel wat hoger, maar gelukkig ook nog binnen de grenzen.

    Ik ben dus wel opgenomen in het ziekenhuis, maar dan in de thuiszorg. Krijg dus dagelijks CTG's thuis.

    Ook krijgen we regelmatig groeiecho's en 2 weken geleden werd de baby al (net) iets over een kilo geschat. Deze week mogen we weer voor een groeiecho en ben nu dus heel benieuwd hoe zwaar de baby nu geschat wordt.

    Heel verhaal weer, maar ben blij dat ik het ergens kwijt kan!
     
  5. adi

    adi Niet meer actief

    Wat een verhaal meid! Hopelijk mag je je kindje nog een paar weken binnenhouden en zal alles binnen de grenzen blijven! Fijn iig dat je zo goed in de gaten wordt gehouden.
    Maar hij was met 29 weken rond 1 kilo geschat? Wel een achterstand inderdaad, maar niet ernstig gelukkig. Hopelijk groeit ie wel goed door.

    Ik zal heel hard voor je duimen! Hou je ons een beetje op de hoogte?
     
  6. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Is inderdaad heftig hoor. Ben zelf toen ook opgenomen met 29 weken maar dan met pre-eclampsie en Hellp. Mijn dochtertje is geboren met 1666 gr. en 40cm.

    In eerste instantie zou in nu zeggen rust zoveel je kan. Rust kan misschien nog wat doen.

    Hebben ze het al over longrijpingsspuiten gehad? Of nog niet nodig?

    Zolang inderdaad de hartactie nog goed is en het kindje nog een beetje groeit zolang mogelijk laten zitten.
    Maar gaat het kindje afwijkingen tonen in CTG dan wordt het anders.
    En zodra het natuurlijk met jouw bloeddruk en evt. gesteldheid anders gaat.

    Maar zo te horen sta je goed onder controle.
    En zoals gezegd zoveel mogelijk rusten. Weinige/geen stress in zover mogelijk. Veel water drinken voor je nieren. Weinig zout. Dit allemaal alvast ivm je bloeddruk. Kan een evt. voorbode zijn.

    Hoop dat het allemaal erg meevalt voor je!
     
  7. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    wat je natuurlijk wel kunt aanvragen, een gesprek met een kinderarts. Vraag hoe het gaat als de kleine te vroeg geboren wordt (dus de standaard zaken), vraag hoe het gaat als de kleine echt dysmatuur geboren wordt... En vraag of je op de couveuse afdeling mag kijken.

    En het ziekenhuis spreekt nog wel over alle mogelijkheden zijn nog open, probeer dat zelf ook te denken!! Je gaat er nu vanuit dat de kleine te klein is, dat de kleine te vroeg geboren wordt...
    Misschien blijft ie echt zitten tot de 38 weken, kan echt... Probeer ook een beetje vertrouwen te hebben in jezelf en de kleine!!
     
  8. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Nou, gisteren weer een groei-echo gehad en deze was eigenlijk best positief. De kleine was netjes volgens de curve gegroeid en de doorbloeding van de navelstreng was ook weer beter, dus dat was allemaal fijn.
    Alleen is het vruchtwater nog steeds veel te weinig, maar zolang de baby het goed doet, was het geen probleem volgens de artsen.
    En we blijven gewoon doorgaan met alle controles en bedrust houden.

    Een gesprek met de neonatoloog en rondleiding op de afdeling kunnen we wel krijgen, alleen is het voor nu nog erg onzeker wat er gaat gebeuren, dus de artsen kunnen niet veel zeggen. Tegen de tijd dat de baby (of mijn lichaam) aangeeft dat het genoeg geweest is, zullen we een rondleiding op de ic-hc-mc krijgen en een gesprek met de kinderarts/neonatoloog (afhankelijk van de omstandigheden).

    Met mij gaat het op dit moment wel redelijk. Begin erg last van nesteldrang te krijgen, maar kan en mag er niets mee. Erg vervelend! Aan de andere kant ;)
     
  9. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Gefeliciteerd met het goede nieuws. Nu vooral zo doorgaan.
    Goed teken dat de doorbloeding weer wat beter is. Hopelijk red je het nog een tijd met rust nemen!!
     
  10. adi

    adi Niet meer actief

    Wat fijn dat je zulk goed nieuws hebt gehad.

    In mijn onderschrift staat een link naar de infosite waar jij heel veel aan kunt hebben. Ik raad je aan om daar even rond te kijken en op zoek te gaan naar info en ervaringen.

    En lekker in je bedje blijven liggen!
     
  11. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Nou, het hoge woord is eruit; morgen beginnen we met de longrijpingsprikken! Baby heeft het echt niet meer naar zijn/haar zin!
    En ik? Ik weet het even niet meer... M'n hoofd draait overuren en ik heb het gevoel dat ik zoveel moet/wil doen, maar helemaal niets kan.
    Ga zo maar eens proberen te slapen en dan zien we morgen wel weer.

    Groetjes Brechtje
     
  12. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Misschien een rare vraag, maar ik word dus overmorgen ws opgenomen in het ziekenhuis. Moet ik nu ook kleertjes voor de baby meenemen? (zo ja, dan moet ik manlief morgenochtend maar ff op pad sturen, want heb helemaal geen kleding mt 44!)
     
  13. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Kleertjes hebben geen haast, je kindje gaat eerst de couveuse in en dan hebben ze in de eerste instantie alleen een pamper om. Bovendien hebben ze in het ziekenhuis vaak wel kleine rompertjes als ze hem/haar toch iets willen aantrekken.

    Op dit moment hoef jij helemaal niks te doen, rust is nu voor jou het allerbelangrijkste. Heb je al weeen? Krijg je nog remmers naast de longrijpingsprikken?
     
  14. adi

    adi Niet meer actief

    Hoi bregje, mocht je dit nog lezen, heel veel geluk en succes komende dagen! Ik duim heel graag dat je kleintje zich goed eruit gaat vechten!

    Op welke termijn zit je nu?

    En inderdaad, nergens aan denken nu, alleen je rust nemen! Je kindje heeft in het begin nog geen kleertjes nodig.
     
  15. Malaika

    Malaika Fanatiek lid

    27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Brechtje, sterkte in deze onzekere tijd. Heb vertrouwen.
     
  16. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Heel veel sterkte en suc6. Inderdaad hebben ze in het begin nog geen kleertjes nodig in de couveuse. Rustig afwachten.

    Duim voor jullie!!!
     
  17. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    succes!!
     
  18. HJB

    HJB Nieuw lid

    10 mrt 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben vorige week (na een pretecho) ook onverwachts opgenomen in Isala in Zwolle wegens een groeiachterstand van onze baby... Ik was toen 29 weken en de baby woog/weegt ca. 850 gram.
    Gelijk opgenomen, longrijpingsprikken gehad, 3x per dag CTG en nu is het afwachten. Duidelijk is dat de toevoer van de placenta niet goed is. Van de week een uitgebreide (soort 20 wk) echo gehad om ook alle organen e.d. weer te bekijken. Tot zover geen afwijkingen gevonden. Ze 'varen' nu op de CTG's en volgende week woensdag hebben we weer een groeiecho. Als de toever dan verslechterd is wordt de baby gehaald. Ook als tussentijds de CTG niet goed is wordt hij gehaald. Echt veel verder dan 32 weken zal ik niet komen waarschijnlijk. Maar goed, dat zou al heel wat zijn natuurlijk... Daar hopen we eerst maar op.
    Iedereen in dezelfde/soortgelijke situatie suc6 & sterkte toegewenst!
     
  19. adi

    adi Niet meer actief

    Heel veel succes meid!
     
  20. Brechtjemvj

    27 jan 2009
    74
    0
    0
    Zo'n verschil in ziekenhuizen! Ik "loop" nog steeds rond. Was er vorige week sprake van dat de kleine gehaald moest worden, hebben ze het beleid weer aangepast :( want de CTG's blijven mooi, dus blijft de baby zitten.
    De kleine is bijna niet gegroeid de afgelopen weken (achterstand is inmiddels opgelopen tot 4 weken) en ook de dopplers zijn niet geweldig meer. Maar de heren en dames doktoren willen de zwangerschap graag nog 2 weken rekken, want dat zou beter voor de baby zijn. Maar of de baby het hier ook mee eens is?? Morgen weer een controle in het ziekenhuis en dan zullen we het zien.

    Ik hoop voor jou dat je kleintje nog een tijdje lekker bij je binnen mag zitten!
     

Deel Deze Pagina