Welke jongensnaam klinkt het mooiste?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Eli05, 1 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Welke naam is het mooiste + past bij naam grote broer

  1. Matthias

    64,7%
  2. Jerôme

    13,7%
  3. Thibeau

    21,6%
  1. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Ik ben nog niet zwanger, maar ben wel al naarstig op zoek naar een jongensnaam. :oops: Ach ja, met wie scheelt niets? Mijn man is echt heel moeilijk als het op namen aankomt. Hij zegt eigenlijk op alles: neen...

    Wij hebben de naam N.icolas gegeven aan ons eerste zoontje. Normaal gezien ben ik van mening, namen van broers en zussen moeten niet bij elkaar passen. Maar om de één of andere bizarre reden stoort het mij dat de volgende naam ook op -as zou eindigen. Terwijl ik neig naar namen die eindigen op -as... :| Vinden jullie dit ook storend of zit het gewoon in mijn hoofd? Ik wil niet dat het te veel op jut en jul gaat lijken...

    Dit zijn de namen die het meeste naar voor komen. Hoewel ik echt het gevoel heb dat ze niet echt kunnen tippen aan de naam van ons eerste zoontje: :cry:
    - Matthias
    - Jerôme (uitgesproken als juhroom, dus niet met de lange ee-klank = jeeroom)
    - Thibeau

    Op papier vind ik Jerôme het mooist, maar ben niet 100% overtuigd als ik de naam luidop zeg. Bovendien is dit ook de naam van het achterneefje van mijn schoonpa. Op zich vind ik dit heel ver gezocht. Maar N.icolas is een verwijzing naar dezelfde kant van de familie. Het is helemaal niet de bedoeling dat mensen denken dat het een verwijzing is naar hem. Bovendien zijn we niet zeker of schoonpa daar zo positief op gaat reageren. Hij plaagt (tot vervelens toe) het jongetje door hele tijd Jerommeke van Suske en Wiske te zeggen. De eerste keer was het al amper grappig, de duizendste keer is het gewoon vervelend...:rolleyes:

    Matthias is ook een favoriet. Maar ik twijfel dus omdat ik een beetje jut en jul gehalte detecteer met de naam van grote broer.

    Thibeau is de compromisnaam. Maar ik zou dus liever een naam geven die niet voelt als een compromis....

    Kortom: help! Wat is jullie mening?
     
  2. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Matthias

    Misschien nog
    Clement
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  3. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik vind Matthias de mooiste naam, maar klinkt wel een beetje jut en jul met Matthias en N.i.colas. Dus toch voor Thibeau gestemd. Al vind ik die spelling niet zo mooi; ik ben meer van het oorspronkelijke Thibault. Als je toch de spelling gaat veranderen zou ik anders gewoon naar Tibo gaan, dat is dan een stuk helderder.
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  4. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Bedankt voor je mening! Clement is niet zo mijn ding, vrees ik.

    Had ik inderdaad al een beetje bang voor dat het te veel op elkaar lijkt... We hebben de varianten langs elkaar gelegd van Thibeau:

    - Thibault
    - Thibaut
    - Thibeau
    - T(h)ibo

    Maar vinden Thibeau toch het mooiste. Maar het is inderdaad een naam waar veel mensen gaan vragen hoe je ze schrijft. Maar dat hebben we met ons huidig zoontje eigenlijk ook al...
     
  5. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Matthias vind ik mooi! Bij Jerôme moet ik echt te veel aan Jerommeke denken inderdaad haha en de laatste moet ik even aan wennen denk ik. Ik kende de naam nog niet. Zijn het typisch Belgische namen?
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat is duidelijk dan: OF verder zoeken, OF kiezen tussen Jerôme of Matthias.

    Persoonlijk vind ik Thibauld het mooiste, maar ja, ik hou dan ook erg van franse namen die niet zo heel veel voorkomen hier in NL :)
    Thibeau vind ik niet zo'n mooie spelling, voelt voor mij net alsof je de namen Thijmen en Beau hebt willen combineren.
    Maar goed, deze kun je van de 3 dan toch als eerste wegstrepen als ik het zo lees.

    Jerôme en Matthias ook beiden prachtige namen (en spelling :thumup:).
    Matthias wel veel vaker voorkomend EN wat ik zelf persoonlijk heel onhandig vind aan deze naam: hij wordt op verscheidene manieren uitgesproken. De 1 legt de nadruk op Mat-THI-as en de ander op MAT-thi-as.
    Daarbij eindigt de naam van jullie oudste ook op -as, wat voor mij persoonlijk als jut en jul aanvoelt, dus dan zou ook Matthias afvallen wat mij betreft.

    Blijft Jerôme over. Prachtige naam, prachtige spelling en dat je schoonvader zijn achterneefje plagend Jerommeke noemt valt toch wel te bespreken met hem mag ik hopen?
    Gewoon tzt. lik op stuk geven dat jullie daar niet van gediend zijn bij jullie zoon.
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  7. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    En Matthieu? Als variatie op Matthias.
     
    Fanne, Eli05 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  8. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Matteo misschien? Ook zeer populair in België. Matthias zou ik zelf niet kiezen door de gelijkenis met de naam van je eerste zoon.
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  9. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Mijn gedachten precies!
     
    Eli05 en Leraje vinden dit leuk.
  10. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    Het zijn namen die inderdaad wat meer in België voorkomen. Jerôme en Thibeau komen zelfs vaker voor in Wallonië. De schrijfwijze van de naam van ons zoontje is ook de 'Waalse' manier.

    Helaas is mijn schoonvader nu niet zo een gemakkelijke mens. Mijn vader trouwens ook niet en ik zie hem dat eigenlijk ook nog doen... o_O

    Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar de uitspraak: MAT-thi-as.

    Bedankt alleszins voor de uitgebreide reactie! :thumup:

    Wij hebben al iemand in de naaste vriendengroep die dezelfde naam heeft. Spijtig, want ik vind het inderdaad een mooie variant.

    Matteo is dan weer niet zo mijn ding, vrees ik.
     
    hummeltje5 en Linnidee vinden dit leuk.
  11. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.314
    6.898
    113
    Vrouw
    En Mathijs/Matthijs?
     
  12. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Als jullie Matthias het mooist vinden, moet je daarvoor gaan denk ik. Vanaf hun 16e worden ze nog nauwelijks in één adem genoemd:)Vind het ook niet lelijk bij elkaar, het wordt pas Jip en Janneke als je een evt derde tobiAS oid gaat noemen;)
     
    Eli05 en NiekeKris vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina