2e Borstontsteking tijdens fulltime kolven, wat te doen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mama Larissa, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Goedenavond

Drie weken geleden is onze 2e dochter geboren.
    Door omstandigheden ben ik na een week over gegaan op fulltime kolven, ipv voeden met tepelhoedje.

Op dag 12 kreeg ik koorts en een rode, pijnlijke vlek op mijn rechter borst. De volgende dag bij de HAP werd er een borstontsteking geconstateerd, waarvoor ik 3xdd antibiotica moest innemen voor 7 dagen.
    Na een dag of 3 was de koorts weg en nog eens 1 a 2 dagen later de pijn en rode, harde plek ook.

Nu heb ik afgelopen zaterdag mijn laatste dosis antibiotica ingenomen en sinds vanmiddag heb ik weer rode plekjes op mijn rechter borst (andere plek dan de 1e keer!) Het begon met gevoeligheid, maar inmiddels zit ik alweer op het punt dat mijn borst pijn doet als ik te veel beweeg of als er iets tegen aan komt.
    Mijn temperatuur is in nog geen 4 uur gestegen van 37.3 naar 37.8, dus geen koorts, maar dat komt er wel aan voel ik.

Waarschijnlijk vanavond weer naar de HAP, of anders morgen naar mijn eigen HA.
    Echter, wat kan ik hier kolf-technisch gezien nou aan doen om het te voorkomen?
    Ik kolf 5 a 6x per dag, netjes over de dag verdeeld. Ik kolf beide kanten tegelijk en doe dit tot mijn borst leeg en soepel is (in mijn geval is dit al na 5 minuten, ik heb dan ongeveer in totaal 200cc melk, wat ik best veel vind!)

Mijn vraag is dus; hoe kan ik tot 2x toe een borstontsteking ontwikkelen, als ik mijn borsten altijd goed leeg kolf?
    En belangrijker nog; hoe kan ik dit voorkomen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Groetjes,
    Mama Larissa

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Een borstontsteking kan ontstaan door combinatie van niet goed geleegd / stuwing / melk die 'achterblijft' (stase) / minder weerstand / geïnfecteerde kloofjes....best veel dus. Vraag is te achterhalen waarom jij er gevoelig voor bent. Algemeen geldt: misschien is 5-6 keer kolven voor nu nog net niet genoeg. Misschien had je een kloofje of wondje en was je daarom vatbaarder voor ontsteking. Misschien is de plek afgekneld op enig moment. Het kan van alles zijn.
    Kolf je ook 's nachts? Of zit er erg lange tijd tussen de voedingen? Kolf je beide borsten per keer?
    Je kunt rust nemen, goede voeding, let op je weerstand en goed kolven. Via de vrijwillige borstvoedingsorganisaties kun je een folder bestellen of downloaden over borstontsteking en behandelen en voorkomen daarvan. Soms gebruiken moeders voedingssupplementen.

Veel succes
    Borstvoeding.nl | Home

3. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Bedankt voor uw reactie!
    Door goed te kolven en masseren is het gelukkig niet doorgezet en zijn mijn klachten nu nagenoeg weg.
    Ik ga eens kijken op de site die u aanraadt.

Groetjes,
    Mama Larissa

Deel Deze Pagina