ik snap er niets meer van, wat heb ik nu echt nodig voor het bedje

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Babystuf, 11 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ben bezig met mijn babyuitzetlijst en ben nu aangekomen bij de lakentjes ed voor op het bedje (geen extra wiegje) en voor de wandelwagen, ik zie door spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.
    Wie kan mij uitleggen, wat ik nu echt nodig heb, en waarom.
    We hebben trouwens gekozen om met een dekbedovertrek te werken dus de dekentjes in een leuke hoes.

Ik hoor graag van jullie, en alvast dank.

2. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Molton, hoeslaken, deken + dekbed.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hmm ik dacht dat dekbedden echt afgeraden worden voor pasgeborenen? Meer kans op wiegedood enzo.

Verder heb ik gewoon een matrasbeschermer en een hoeslaken. En dan slapen in een slaapzakje en een dekentje erover.

4. Joanniej

Joanniej Lid

16 jul 2012
    55
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Geen dekbed inderdaad!

Molton hoeslaken (geen waterdichte, ivm laag water dat kan ontstaan) om het matras, dan een hoeslaken daaromheen vervolgens een bovenlaken waar het kindje onder ligt en als het koud is nog een deken erbovenop.

Wanneer je een slaapzak gebruikt kan je altijd kijken hoe koud het is en daar nog een bovenlaken over doen of eventueel een deken :)

Zover ik begrepen heb moet je in de kinderwagen ook gewoon een molton en hoeslaken doen om het matrasje heen dat erin zit.

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ts heeft geen dekbed, maar een dekbedhoes..ze wil daar haar dekentje in gaan doen.

Dan heb je dus een molton nodig voor bescherming van je matras. Geen water afstotende dat mag niet van de kraamzorg (bij ons dan) Dan hoeslakens voor om het matrasje heen.
    Dekbedhoesjes die de afmetingen hebben van het dekentje, let op er mag geen stof over zijn of de deken moet exact passen. Hij mag namelijk niet dubbel gevouwen erin ivm veiligheid enz.
    Wat je verder kan kopen is 1 lakentje als bijvoorbeeld al je dekbedhoesjes in de was zitten ofzo...dan kan je lakentje en dekentje apart gebruiken.

En dan moet je na gaan denken wat voor matras je hebt, heb je bijvoorbeeld een earosleep matras dan moet je weer andere dingen kopen..maar voor een gewoon matras is wat hierboven staat voldoende.

kussenslopen mag je niet om het matras heen doen, maar een hydrofiel in het begin voro het spugen mag wel. Maar dat leert de kraamzorg je wel hoor!

Van alles zou ik 3 stuks hebben, dat is 1 in de kast, 1 op het bedje, en 1 in de was....zit je altijd goed!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor je reiswieg/kinderwagenbak gebruik je in principe wieghoeslakentjes/moltons. Ik zou er in ieder geval twee van kopen, liefst drie... 1 in de bak, 1 in de was en 1 in de kast.
    Voor het bedje is al aan je uitgelegd hoe het werkt.

en zoals gezegd... het opmaken leer je ook wel van de kraam.

7. emma84

emma84 Bekend lid

3 dec 2012
    603
    0
    0
    Twente
    moltonhoeslaken om het matras
    daaroverheen een hoeslaken
    daarna een lakentje
    afgedekt met een dekentje (lakentje sla je daarna een stukje terug over het dekentje heen)

houdt er wel rekening mee dat het lakentje wel flink onder de matras moet worden gestopt, zodat hij niet los kan komen. dus dat betekent voor het ledikantje een andere maat dan voor de kinderwagen!

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij hebben onder de matras, op de lattenbodem, nog een molton matrasbeschermer. Dat is zo'n karton/jute achtig ding. Die ligt bij onszelf ook op de lattenboeem.

In de kinderwagen hebben we om de reiswieg altijd een eenvoudige badstof aankeedkussenhoes gebruikt in plaats van een hoeslaken. En verder geen dekens of lakens gebruikt, maar gewoon een lodger wikkeldeken.

9. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    wij hebben in het bedje een duodeken met een leuke hoes van een dekbedje, dat mag gewoon bij de eerste ook gedaan en bij de 4 de gaan we het ook doen,is nooit wat van gezegt. verder hoeslaken molton, en in de wandelwagen ook een hoeslakentje en duo dekentje allleen dan op wieg formaat

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dekbedovertrek over een deken is prima hoor, zolang het maar geen dekbed is.

Om het matras doe je een molton (geen waterdichte!), dan een hoeslaken, vervolgens deken met hoes erop en klaar.

Wij hadden om het matrasje van de reiswieg een verschoonkussenhoes, past uitstekend!

11. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Voor bedje:
    4 lakens
    4 matrashoesjes
    3 verschillende dekens(1 dikke katoen, 1 gehaakte katoen en 1 wollen winterdeken)
    1 aero-sleep
    2 molton hoeslakens
    4 molton onderleggers
    hydrofieldoeken

Voor wandelwagen heb ik 2 wieglakentjes en klein dekentje en voor de winter nog een voetenzak. Daarnaast natuurlijk een hydrofieldoek voor onder het hoofdje.
    Tip van iemand hierboven over aankleedkussenhoes voor matrasje vd kinderwagen ga ik zeker uitproberen!(en dan daaronder evt. een molton onderlegger).

12. Mamavan31984

Mamavan31984 Actief lid

30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een website gevonden met een duidelijke uitleg over het opmaken van het bedje.

Misschien heb je wat aan onderstaande informatie:

Hoe maak ik het bedje op?
    Het bedje van je pasgeboren baby moet veilig zijn. Dit is om wiegendood te voorkomen.
    Maak het bedje kort op. Je baby moet naar onder liggen, dus met de voeten bij het voeteind van het bedje, zodat wanneer je baby naar beneden zakt niet onder de dekens terecht komt.

Als je je baby instopt, stop je hem in en doe je het lakentje onder de oksels, zodat de baby niet onder de lakens en dekens terecht komt.

Hierbij een stappenplan hoe je het bedje van je baby op kunt maken op een veilige manier:

Je kan een matrasbeschermer op de bedbodem leggen om slijtage van het matras te voorkomen.

2. Leg op de matrasbeschermer, het matras. Het matras moet stevig en dik geneog zijn, zodat je kindje zich niet onder het matras kan wurmen.Ook moet het matras vlak zijn en goed passend voor het bedje zijn.

3. Gebruik liever geen plastic zeiltje of matrashoes met een ondoordringbare laag. Dit omdat het materiaal niet ademt en je warmtestuwing krijgt. Beter is het om een onderlegger of moltonzeil te gebruiken. Dit ademt maar geeft wel bescherming aan je matras. Plaats de onderlegger of moltonzeil ter hoogte van de billetjes.
    4. Hierop gebruik je een molton hoeslaken ter bescherming tegen transpiratievocht. Maak deze strak op over het matras en stop hem stevig in om oppervlakteplooien te voorkomen.

5. Daarna leg je een hoeslaken erover. Deze stop je strak in. De hoeslakens zijn in badstof, jersey of katoen verkrijgbaar. Het maakt niet uit welk materiaal je kiest.

6. Gebruik een goed passende slaapzak en/of lakentje met een deken.
    Maak het bedje kort en strak op met een lakentje en deken. Voetjes tegen het voeteneinde en beddengoed tot onder de oksels. Stop het lakentje en dekentje goed in aan zijkanten en het voeteneinde. Gebruik geen dekbed tot de leeftijd van twee jaar.

Tips voor de verzorging

Deel Deze Pagina