Vandaag had ik met 12 weken en 5 dagen een echo (voor de combinatietest). En het viel me op dat de baby zo weinig ruimte heeft. Mijn baarmoeder is helemaal niet rond, maar U vormig. De baby was ook de hele tijd zich met zn beetjes af aan het zetten. Ik had verwacht dat de baby veel meer ruimte zou hebben. Ik maak me een beetje druk, want ik heb overgewicht en vrij veel buikvet. Dat maakte het ook lastiger een uitwendige echo te maken. Druk al dat vet nu mijn baarmoeder in?
Nee hoor, geen zorgen. Het water in je baarmoeder is "sterker" dan jouw buikvet en je kind heeft altijd genoeg ruimte. De reden waarom ie zich zo aan het afzetten is, is om zijn spiertjes te trainen en het is gewoon leuk. Lol maken begint al vroeg. Later in je zwangerschap heeft je kind inderdaad minder ruimte en dat is normaal en ligt niet aan je postuur
Het zag er wel heel grappig uit ja, die sprongetjes. De echoscopiste gaf ook aan dat de baarmoeder heel sterk is en het harde drukken (wat ze moest doen) geen kwaad kon. Toch merk ik dat ik me de hele tijd afvraag of ik de baby niet indruk. Ik heb een onder en bovenbuik zullen we maar zeggen, die halverwege een 'vouw' heeft. Als ik ga zitten drukt de ene helft op de andere. Ik vraag me steeds af wanneer dat in zn geheel naar buiten gaat drukken. Waarschijnlijk pas verderop in de zwangerschap? Ach ja, zorgen om niks waarschijnlijk