Geen/nauwelijks achtervang in de buurt

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mykelti, 20 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik vraag me af hoe sommige mensen dit opgelost hebben.

Wij wonen ver weg van familie en vrienden (bijna 2 uur met de auto en nog langer met ov). Hier hebben we enkele kennissen opgedaan inmiddels.

Hoe hebben jullie dat gedaan met de bevalling en jullie andere kinderen? Als ik het voel "aankomen" dan probeer ik te zorgen dat mijn moeder hier een weekje is voor onze zoon, maar als het onverwacht begint en het is nacht, kan ik moeilijk iedereen wakker maken om hem op te vangen. Onze kennissen hier hebben ook een gezin.

Hij zou dus wel terecht kunnen voor overdag als dat zo zou uitkomen.

Moet je dan je oudere kindje maar meenemen naar het ziekenhuis en dan later proberen onder te brengen? Ik denk daar best vaak over na. ;)

Edit: vorige keer van eerste wee tot aan geboren in 6 uur, dus vandaar mijn zorgen als het nu weer zo snel gaat.

2. Nina75

Nina75 Actief lid

9 nov 2010
    270
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan me voorstellen dat je dat spannend vindt, zeker bij zo'n snelle bevalling.
    Hier ook familie die ver weg woont, maar inmiddels veel vrienden en goede buren in de buurt waar we de kinderen mogen brengen.
    Ik heb een logeerbed klaar staan waar de buurvrouw in kruipt, mochten we onverwacht heel snel naar het ziekenhuis moeten. Mijn ouders kunnen binnen 1,5uur hier zijn, dus dat is de meest logische optie.
    Ik heb gisteren alles op een rijtje gezet: schema kinderen, contactpersonen school, creche, vrienden, etc. En zo kreeg ik zelf ook meer rust omdat ik zag dat er voldoende opties waren.
    Heb je misschien een oppasmeisje dat 's nachts bij jullie oudste kan zitten tot je ouders er zijn?

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Bedankt voor je reactie.

We hebben geen oppas, dus er kan niemand komen hier in huis. De kennissen die we hier hebben, hebben allemaal een druk gezin en mannen die veel/laat werken, dus dat is ook lastig.
    Helaas geen contact op dat niveau met onze buurvrouw. Is bovendien ook een flink oude vrouw, dus dat valt ook al even af.

Mijn moeder heeft geen rijbewijs, dus 's avonds/'s nachts zou ze dan gebracht moeten worden door mijn broer. Dat lijkt me geen probleem, mits hij thuis is.

Hmmmm, lastig, maar zal toch niet de enige zijn denk ik. ;)

Wel fijn dat het voor jullie nu geregeld is! :)

4. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Hier hetzelfde probleem... Ouders hebben al wel aangeboden om hirheen te komen om zoontje te halen als het begint, maar ja, dat is twee en een half uur rijden... Meenemen naar zkh dan tot ze er zijn? :-s andere optie zijn vrienden die op een half uur rijden weg wonen... Moet er nog maar eens goed over nadenken, lastig he! Alleen al hierom 'hoop' ik bijna op een geplande bevalling,, haha. Hele zorg minder!

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Dat zou idd bijna wel handig zijn. ;)

Zit erover te denken om om deze reden maar thuis te gaan bevallen....

Wil het sowieso even bespreken met de VK volgende week. Mss hebben zij nog zinnige ideeën.

6. Nina75

Nina75 Actief lid

9 nov 2010
    270
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat maakt het inderdaad wel lastiger dat je moeder niet midden in de nacht kan komen.
    Ik kan me voorstellen dat het een lastige puzzel is. Maar gelukkig heb je nog even. Kind mee nemen naar het ziekenhuis lijkt mij niet heel ideaal...
    Je hebt gelukkig nog even! Benieuwd of je vk nog een suggestie heeft en anders eens op zoek gaan naar een oppas in de buurt? Is sowieso handig om te hebben. Je zou eens rond kunnen vragen bij andere gezinnen met jonge kinderen in de buurt; hoe zij dat doen.

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zie sowieso morgen mijn kennissen, maar we wonen landelijk en eigenlijk iedereen die ik ken heeft familie om de hoek. ;)

Een oppas zou een optie kunnen zijn, maar we wonen ook nog eens buitenaf, dus dan is een jong meisje ook weer niet prettig. Voor haar dan, om hier 's nachts heen te moeten komen.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Voordeel van een tweede bevalling is dat je het gelijk herkent als het begint. Dus dan kun je direct iets gaan regelen en in de meeste gevallen heb je daar dan ook nog wel de tijd voor.

Toen mijn tweede werd geboren ging het heel snel en ik kon mijn ouders niet bereiken. Uiteindelijk maar een vriendin gebeld die de oudste heeft opgehaald en net zo lang achter mijn ouders aan gebeld heeft, tot ze ze te pakken had en ze hem daar weer hebben opgehaald. Inmiddels was mijn baby toen al geboren, de hele bevalling duurde ca 2,5 uur. Het was niet ideaal, maar de oudste kreeg er niks van.

En anders toch je dichtstbijzijnde vrienden vragen, ook al wonen die ook niet om de hoek. Als mijn vriendin me met zo'n vraag zou bellen zou ik zelfs midden in de nacht gelijk mijn bed uitspringen om haar te helpen hoor.

9. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Als iemand dat aan mij vroeg, zou ik ook rustig mijn bed uit gaan midden in de nacht. :) Denk alleen dat het voor veel mensen niet persé een kwestie is van niet willen, maar meer van niet kunnen.

Maar ik ga het vanmiddag even in de groep gooien. Misschien weten mijn kennissen wel iemand die bereid is te allen tijde hierheen te komen, bv een moeder ofzo. Dan kunnen we vooraf nog even kennis maken.

Oh, en over herkennen: als het net zo gaat als de vorige keer, dan heeft mijn moeder tijd om te komen. Scheurtje in mijn vliezen 's morgens en 's avonds echt gebroken. Daarna dus binnen 6 uur geboren.

Als ze onverwacht breken en het gaat weer zo snel...oeps. ;)

10. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Wat een vervelende situatie, ik zou toch als back-up mn kennissen vragen hoor, ookal hebben ze een gezin oid denk dat de meeste mensen het niet erg zouden vinden om voor je te doen.
    Mijn ouders wonen 40 min van ons af, maar ik heb ook kennissen en een buurvrouw, waar ik verder niet veel contact mee heb alleen hoi en af en toe ff kletsen als back-up, ik heb mijn 2de ook in een razend tempo gekregen (vanaf de eerste kramp +-1,5 uur) dus zodra ik het voel beginnen moet ik gelijk vertrekken. Wij brengen de kinderen dan naar die kennis of de buurvrouw komt als ze al slapen even bij ze zitten daarna nemen me ouders het over... Gelukkig heb je nog ff, maar wel goed dat je al opzoek bent naar een oplossing :)

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Fijn dat je het zo hebt kunnen regelen!

Ben niet iemand van het laatste moment regelen, dus inderdaad ben ik wel aan de vroege kant. :D

12. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Herkenbare situatie. Mijn ouders komen maar hebben 2 uur (200 km) nodig. Mijn schoonmoeder is om meerdere redenen geen echte optie (zij is afhankelijk van OV, onder andere, en woont echt nog veel verder, 5 uur met OV), maar ze staat toch reserve. Wij zijn 'import' hier, maar nu met de oudste op school is ons netwerk toch wel gegroeid. Dat is maar goed ook, want juist omdat het onze 3e is, is het logistiek nog wat gecompliceerder.

Mocht ik opeens onder schooltijd bevallen en de jongste is niet op de opvang, dan heb ik een zeker 2 ouders die ik kan bellen die mijn oudste uit school kunnen halen en die voor de jongste ook geen onbekend gezicht zijn. Verder hebben we een 'vaste' oppas (niet vaak nodig, maar wel fijn), die kunnen we ook inzetten, maar die kan geen kinderen vervoeren, die kan hooguit hier komen. Vorige keer begon het de dag zelf al voldoende te rommelen dat ik mijn ouders al gebeld heb en die waren hier al ruim op tijd. Ik ben toen in 5 uur tijd bevallen (van 20 tot 1 uur 's nachts bezig geweest).

Mijn ouders waren er dus bij de 2e al 's middags omdat de harde buiken 'anders' voelden dan normaal. Ik hoop dat ik het dit keer ook zo goed voel aankomen! Anders zijn er best een aantal gaten in het schema van mogelijke scenario's die ik nu nog niet gedicht heb... Maar ik kan altijd nog thuis bevallen als het gewoon te snel gaat. Alles staat hier ook klaar, al wil ik echt liever niet hier zijn op dat moment.

Deel Deze Pagina