Goede middag, ik had al een berichtje geplaatst vandaag rond 15u maar heb nog geen reactie gehad. nu zit ik toch erg in mijn eigen wereld over de verloop van mijn zwangerschap. ik zelf ben met klompvoeten geboren, dit is niets ernstigs omdat ik weet wat het is en dat het goed opgelost kan worden. nu was mijn 1e vraag, ik heb een bon voor dr. fish, mag ik hier gewoon naar toe nu ik zwanger ben(21)? en ik zou graag een voetmassage willen bijboeken omdat ik met de tijd, elke dag meer last krijg van mijn voeten. en het nodig heb om mijn voeten helemaal los te maken. ik heb geen echte kracht in mijn handen om dit zelf los te kunnen masseren en mijn man is niet van de massages zeg maar. graag even uw advies hierover. daarnaast is vorige week vrijdag mijn 1e 20 weken echo geweest. in mijn echoscopisch verslag van het ziekenhuis stond dat er inprincipe alles normaal was. alleen een afwijking aan het skelet. mijn meisje heeft ook klompvoetjes. nu is mij duidelijk gemaakt dat dit erfelijk kan zijn. en heb hier dus opzich ook geen problemen mee omdat ik met klompvoeten geboren ben. gister heb ik een 2e guo gehad, een soort second opinium in een ander ziekenhuis. en alles was verder in orde. de niertjes, de longen, maaginhoud, alle hersendelen, hartje in orde. dat was allemaal goed. en tot de verbazing van de gyneacoloog die gister de echo maakte bleek het hoofdje en het buikje te klein te zijn. nu moet ik eigenlijk weer naar dat andere berichtje want daar gaat dat berichtje over. de gyn zei dat het mogelijk is dat er misschien toch een chromosoomafwijking kan zijn omdat mijn meisje ook klompvoetjes heeft. daarom moet ik maandag terug voor een 3e 20 weken echo. maar wat voor een ziekte zou er kunnen zijn of wat voor geboren afwijking. ik heb op het internet gezocht naar klompvoeten en chromosoomafwijkingen in combinatie maar ik kan niets vinden. zouden u mij misschien kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn? ik ga zoiezo een klacht indienen denk ik tegen de gyn die vorige week heeft gezegt dat alles in orde is, als blijkt dat dit helemaal niet zo is.
hoi wat naar dat je zo in de zorgen zit zeg. De kans op een syndroom is aanwezig als meerdere dingen worden gezien, maar de kans erop blijft echt erg klein. Ik weet zelf niet aan wat voor syndroom hij dan denkt. Ik ken er weinig die gepaard gaan met klompvoetjes, die komen vaak "geisoleerd" voor, dus meestal zonder andere dingen. Maar ik kan je geen garantie geven, ik heb die echobeelden niet gezien en ik ben geen arts. Een echo waar maten tussen de p3 en p10 uit komen is zeker een reden om nogmaals te kijken. Je kindje is dan echt kleiner dan gemiddeld en dat moet vervolgd worden met echo s. Voetmassage in de zwangerschap kan alleen bij een masseur die echt goed weet wat hij doet. Er zitten namelijk ook punten op je voeten die weeën op zouden kunnen wekken. Bel even van tevoren om te vragen of diegene dat weet en daar rekening mee kan houden. Succes! Mirjam
dank je voor je reactie, het is op enig manier toch een geruststelling het zo te lezen. maar ik moet maandag dan maar afwachten. ik hoop dat er niets ernstigs aan de hand is. en over mijn voeten, bedankt voor de tip. ik ga nu inderdaad eerst even bellen.